ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مافیای گسترده واردات بازی خارجی به ایران

| يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به لزوم استفاده از ابزارهای روز، افزایش تولید بازی و پویانمایی مذهبی و سیاسی، مافیای واردات بازی‌های خارجی، تمرکز تولیدات بر مسائل اجتماعی و پیوست‌های اقتصادی محصولات پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) با هدف ساماندهی، آموزش و ارتقای سطح توانمندی جوانان و علاقه‌مندان به حوزه تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی اعم از پویانمایی، بازی‌های ویدئویی و تولیدات تصویری تأسیس شده است. 

برای آشنایی با فعالیت‌های این مرکز میزبان مهدی جعفری رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) در خبرگزاری فارس بودیم.

وی در این نشست گفت: ریشه شکل گیری مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی در قرارگاه فضای مجازی بسیج در مرکز هنرهای رقومی بوده است که این حقیر از سال 92 آن را ایجاد، مدیریت و از همان سال پیگیر فرمایشات مقام معظم  رهبری که در سال 74 بیاناتی را در خصوص استفاده از ابزار رسانه‌ای روز داشته‌اند، بوده‌ام.

 

لزوم انتقال پیام انقلاب اسلامی با استفاده از ابزارهای روز

وی در توضیح بیشتر فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: ایشان در سال 74 فرمودند  روحانیت شیعه باید مدرن‌ترین ابزار را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد و ایشان معتقد بوده و هستند که انقلاب اسلامی ایران در سال 57، چون از ابزار رسانه‌ای روز یعنی نوار کاست استفاده کرد، به پیروزی رسید.

جعفری تصریح کرد: اگر امروز قرار است پیام خود را به دیگران منتقل کنیم و برای دفاع از انقلاب آرمان‌ها و حفظ آن تلاش کنیم، باید از ابزار روز استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: بخش عمده اقدامات ما در حوزه فضای مجازی پویانمایی و بازی‌های ویدئویی است که  جامعه هدف زیادی هم دارد در حالی که مسئولین کشورمان نسبت به آن بی‌توجه هستند چرا که نگاه سرگرمی به این موضوع دارند.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، خاطرنشان کرد: بعد از راه‌اندازی قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین تشکیلاتی به نام مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) با رویکرد ویژه به فضای مجازی شکل گرفت.

 

ساخت 2 هزار دقیقه تولیدات تصویری توسط بسیج

وی افزود: رویکرد فعالیت در مرکز متنا تولیدات تصویری و کلیپ‌های کوتاه، پویانمایی و جلوه‌های ویژه با رویکرد انتشار در شبکه‌های مختلف فضای مجازی است. این در حالی است که سال گذشته 800 دقیقه تولید در مرکز رقومی بسیج داشتیم که موفق شدیم به لطف خداوند در سال جاری بر مبنای سیاستها و برنامه های قرارگاه فضای مجازی بسیج حجم این تولیدات را به 2 هزار دقیقه برسانیم.

جعفری تصریح کرد: در واحد بازی و سرگرمی در مجموع 27 عنوان بازی را ساخته و یا خواهیم ساخت. ضمن اینکه تولید اپلیکیشن‌های کاربردی، بازی‌های کوچک ویژه تلفن همراه، بازی‌های تلگرامی، بازی‌های بزرگ و ویدئویی را در دستور کار داریم.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، اظهار داشت: توفیقات خوبی با تولیدات بازی‌های موبایلی و ایرانی به دست آورده و بازخوردهای خوبی از مردم داشته‌ایم.

 

مافیای گسترده واردات بازی خارجی به ایران 

وی گفت: به هزار و یک دلیل قائل به حرکت به سمت تولید بازی‌های کنسولی نیستیم چرا که منابع و فرهنگ مدیریتی مناسب و حمایت  جدی در این رابطه وجود ندارد ضمن اینکه رانت و مافیای گسترد‌ه‌ای برای واردات بازی‌های خارجی به کشورمان وجود دارد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت:‌ عمده رویکرد ما تولید بازی‌های ویژه تلفن همراه است اما بازی‌های PC هم غافل نیستیم اما این بازی‌های باید خاص، منحصر به فرد و با ارزش باشد تا از سوی مردم مورد استقبال واقع شود، این در حالی است که به اذعان کارشناسان بنیاد بازی‌های یارانه‌ای بازی سفیر عشق بهترین و باکیفیت‌ترین بازی تولید‌شده در انقلاب اسلامی ایران بوده است که به لحاظ کیفی، هنری و محتوایی ابعاد بسیار ارزشمندی دارد.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) خاطرنشان کرد: قصه این بازی به ورود حضرت مسلم (ع) به شهر کوفه و اتفاقات بعد از آن بازمی‌گردد که البته بازی به صورت کامل تولید نشده است و شاید تا مرداد سال آینده با نهایی شدن بخش‌های مختلف آن بتوانیم به بازار آن را عرضه کنیم.

 

تولید بازی «سفیر عشق» بر اساس اتفاقات سال 61 تا 65 هجری

وی با بیان اینکه نسخه اول بازی سفیر عشق از یک مجموعه بازی مربوط به اتفاقات سال 61 تا 65 هجری قمری و به قیام مختار است، افزود: سال 90 مجوز ساخت بازی مختار را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتیم که باید منابع لازم برای ساخت آن تأمین شود.

جعفری گفت: عرصه نرم‌افزارهای جهانی ساخت بازی برای همه کشورها برابر است تا سازندگان بتوانند خود را نشان دهند. ضمن اینکه خلاقیت کارشناسان ایرانی در سفارشی‌سازی موتورهای بازی خود را نشان می‌دهد. لذا با توجه به این شرایط نباید به سمت تولید موتورهای بومی حرکت کرد در حالی که می‌توان آن را سفارشی ساخت .

وی به بازی دیگر تولید شده در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) اشاره کرد و گفت:‌ سه‌گانه‌ای با موضوع فتنه در دست تولید است که نام پروژه اول آن سایه روشن است که به سه برهه تاریخی می‌پردازد که بخش اول آن را در 9 دی سال جاری رونمایی و منتشر کردیم.

 

ریشه یابی وقایع تابستان 60 در پروژه «تابستان سیاه»

وی در توضیح بیشتر افزود: نسخه اول این پروژه به نام تابستان سیاه بوده و به وقایع تابستان سال 60 هجری شمسی و ترور نافرجام مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر می‌پردازد  که با سبک معمایی بازیکن می‌تواند به دنبال ریشه‌یابی این اتفاقات حرکت کند همچنین با عوامل فتنه هم آشنا می‌شود.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) گفت:‌نسخه دوم در مورد اتفاقات سال 1378 و وقایع کوی دانشگاه و همچنین نسخه سوم درباره وقایع سال 1388 است که ان‌شاءالله بازی نسخه سوم به شرط محقق بودن همه شرایط در 9 دی سال 1397 رونمایی خواهد شد.

جعفری گفت: بازی دیگر تولیدشده در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) با عنوان تک‌تیرانداز و عملیات انتقام با موضوع اقدامات و رشادت‌های مدافعان حرم است، همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی و حیات روستاها و اتکا به تولید و توانمندی‌های داخلی بازی خاصی به نام مزرعه شمالی تولید شده که بازیکن می‌تواند به صورت آنلاین این بازی را انجام دهد که تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

80 درصد تولیدات تصویری قرارگاه فضای مجلازی بسیج با تمرکز بر مسائل اجتماعی است

وی تصریح کرد: رویکرد بیش از 80 درصد تولیدات تصویری مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) اجتماعی و به بحث‌هایی نظیر طلاق، اعتیاد، سبک زندگی و ... باز می‌گردد.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) افزود: تمام تلاش ما برای معرفی فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی به دنیاست و معتقدیم که این کار باید به نحو احسن انجام شود ضمن اینکه می‌کوشیم بازی مناسبی بسازیم که مردم آن را دیده و از بازی‌های تولیدی بسیج استقبال کنند.

جعفری اظهار داشت: رویکرد بسیج در حال حاضر  گام برداشتن در مسیری است که نگاه جامعه متخصصین را توانسته به خود معطوف کند ضمن اینکه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای هم از تولیدات مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) استقبال کرده و می‌کند.

 

«متنا» پاتوق متخصصین و اندیشه‌سازان

وی خاطرنشان کرد: مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) هم اکنون پاتوق متخصصین و اندیشه‌سازان بزرگ شده است که این مهم برای بسیج ارزش محسوب می‌شود و می‌توانیم بگوییم که درحوزه فناوری‌های بزرگ توانسته‌ایم سری در سرها داشته باشیم.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) گفت: سند چشم‌انداز در متنا بر اساس اسناد بالادستی و بومی کردن برخی ادبیات تولیدات انیمیشنی است و بر همین اساس سه گام کوتاه‌مدت یک ساله، میان‌مدت سه ساله و بلندمدت 5 ساله تعریف کرده‌ایم.

جعفری افزود: متأسفانه تا کنون با حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی (سوره) ارتباط کاری جدی نداشته‌ایم اما همکاری‌های بسیار خوبی با مرکز پویانمایی صبا، شبکه امید و شبکه پویا داشته و جلسات منظم و مستمری با آنها داریم و حتی نیازمندی‌های سیما در این حوزه را جویا شده و آمادگی خود را جهت تأمین نیازمندی‌های آنها اعلام کرده‌ایم چرا که این ظرفیت و پتانسیل را داشته و می‌توانیم ذائقه ملی را در این حوزه تأمین کنیم.

 

تمامی پروژه‌های تولیدی در «متنا» پیوست اقتصادی و تجاری دارند

وی اظهار داشت: انیمیشنی در 13 روز عید نوروز سال 94 با عنوان خاکریزهای نمکی که به بیان خاطرات طنز رزمندگان 8 سال دفاع مقدس داشته از شبکه اول سیما پخش شد همچنین تا کنون استقبال خوبی هم از بازی تک‌تیرانداز صورت گرفته است.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) گفت: تمامی پروژه‌های تولیدی در مرکز متنا باید پیوست اقتصادی و تجاری داشته باشد و حتی به شرکای بازی‌ها  که در کنار بسیج فعالیت می‌کنند هم اعلام کرده‌ایم که باید سهم معقولی تجاری را در این خصوص از بازی داشته باشند.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) گفت: تمامی همکاران خودم را در مرکز متنا مجبور کرده‌ام که سه روز در هفته و حداقل یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری بازی تحت شبکه با هم انجام دهند تا ایرادات بازی‌های تولیدشده توسط این مرکز مشخص شده و خود را با دانلودکنندگان و بازیکنان همراه بدانیم.

 

بازی و انیمیشن ابعاد کوچکی از یک دانش به نام گرافیک رایانه است

جعفری تصریح کرد: تولید و بومی کردن دانش در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) چند سالی است در حال پیگیری مستمر از سوی بسیج است چرا که معتقدیم که بازی و انیمیشن ابعاد کوچکی از یک دانش به نام گرافیک رایانه است که در صنایع، پزشکی،‌امنیتی، نظامی و اقتصادی و دیگر صنایع مؤثر است در حالی که ما از آن غافل بوده‌ایم.

وی گفت: تا کنون 47 عنوان کتاب برای مجموعه CG طراحی شده و طرح CG را در ابعاد ملی تعریف کرده‌ایم و حتی مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد را با با سرفصل‌های تخصصی این موضوع طراحی کرده‌ایم و دانشگاه وابسته به سازمان بسیج مستضعفین هم آمادگی برقراری این دوره‌ها را اعلام کرده است.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) با بیان اینکه نباید بازی‌سازان انقلابی و بسیجی از موضوعات بازی و انیمیشن غافل شوند، اظهار داشت: این ضرورت در بسیج به خوبی احساس شده که باید با استفاده از ابزارهای روز با مخاطب صحبت شود.

 

وجود تیم‌های عملیاتی واکنش سریع برای تولیدات تصویری بازی و اپلیکیشن

جعفری با اشاره به یکی از انیمیشن‌های تولیدشده توسط این مرکز گفت:‌ شهید عبدالرسول زرین بیش از 700 شلیک موفق به سر نظامیان عراقی در 8 سال دفاع مقدس داشته است که هم اکنون پسرش در اصفهان که یک پزشک است تلاش‌هایی را برای ثبت این آمار در کتاب گینتس انجام داده است اما ما در ایران از برخی افراد خارجی در این موضوع یاد می‌کنیم اما غافل هستیم که شهید خرازی در مورد این شهید بزرگوار گفته است که شهید عبدالرسول یک گردان یک نفره است و ما انیمیشن خاصی را با عنوان گردان یکنفره ساخته‌ایم که خیلی هالیوودی است اما بر اساس برخی اسناد و صوت‌ها مشخص شده که شهید عبدالرسول زرین توانسته جان بیش از هزار نظامی عراقی را با شلیک مستقیم به سر بگیرد که این سوژه می‌تواند برای فیلم‌سازان کشورمان بسیار مهم باشد.

وی گفت: تیم‌های عملیاتی واکنش سریع برای تولیدات تصویری بازی و اپلیکیشن در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) داریم که در مواقع خاص وارد گود شده و اقدامات تهاجمی علیه دشمن انجام می‌دهند اما تلاش داریم تا پیام انقلاب اسلامی ایران را صحیح و دقیق به جامعه تبیین کنیم که خود این کار بزرگ‌ترین رویکرد تهاجمی علیه دشمن است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">