ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مالک سامانه بازرگام معلوم نیست

| سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۳:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

«ظاهرا برخی مسئولین ما عاشق سامانه هستند، اولین نسخه آنها برای هر چالشی، ایجاد یک سامانه جدید است» این جمله یک پژوهشگر اقتصادی است که به نظر می رسد، چندان بی‌راه نیست. 

اخیراً معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: « در شرایطی که 92 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، از بازار هشت میلیارد دلاری این محصول سهم ما کمتر از 200 میلیون دلار است» این سخنان بازتاب بسیار گسترده ای در شبکه های اجتماعی و رسانه ها یافت. 

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای حل مشکلات این حوزه «سامانه زعفران» و «زعفران کارت هوشمند» ایجاد شده است. 

وزارت جهاد کشاورزی برای مسئله توزیع کالاهای اساسی نیز به راه حل کلاسیک، مسئولین، یعنی ایجاد یک سامانه جدید روی آورده است. اسماعیل قادری فر سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، پیش از این در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سمت معاون راهبردی سورنا ستاری را بر عهده داشت، از این رو ظاهراً، سید جواد ساداتی نژاد، مسئله ایجاد و راهبری این طرح نوآورانه را به وی سپرده است. طرحی که سامانه بازرگام نام دارد. 

بازرگام یک فروشگاه آنلاین و سوپرمارکت مجازی است که پیش از این و اکنون نیز، اقلام و محصولات مختلفی مانند انواع میوه، سبزیجات، اقلام سوپرمارکتی، صیفی جات، خشکبار و برخی میوه های لوکس  مانند فیسالیس و کامکوات را به فروش می رساند، از وقتی که این سامانه به عنوان « عامل توزیع آنلاین محصولات تنظیم بازار در کشور» انتخاب شده است، این فروشگاه، یک کاشی جدید با همین عنوان در صفحه اول سایت خود، اضافه کرده است. 

در حال حاضر 5 کالای  برنج، روغن، شکر، مرغ و تخم مرغ ، در این سامانه با قیمت دولتی عرضه شده است. 

کیسه ۱۰کیلویی برنج پاکستانی با قیمت ۲۰۵ هزار تومان، کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی با نرخ ۱۸۵ هزار تومان، تخم مرغ هر شانه ۳۰ عددی ۴۳ هزار تومان و  روغن آفتاب گردان نیمه جامد ۴ کیلویی آفتاب نیز با قیمت ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان، فروخته می شود. 

البته 5 مدل روغن مایع دیگر هم در سبد کالای دولتی تنظیم بازار این سامانه گنجانده شده است. 

بسته یک کیلوی شکر نیز با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه شده است. نرخ مرغ منجمد نیز ۲۰ هزار تومان است، حداقل سفارش مرغ در سامانه بازرگام بسته ۵ کیلوی مرغ منجمد با قیمت ۱۰۰ هزار تومان است. 

این سامانه فعلا در چند شهر تهران،‌ کرج، اصفهان، شیراز، یزد، رشت، مشهد، کرمان، لواسان و تبریز فعال است.

بازرگام در هر شهرستان، آدرس سایت مخصوص به خود را دارد. این سامانه در سایت خود اعلام کرده است، که سفارشات بالای ۸۰ هزار تومان، به صورت رایگان درب منزل خریدار تحویل می شود. قادری فر، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز اظهار کرد که این سفارشات حداکثر تا ۲۴ ساعت باید به خریدار تحویل شود. 

هزینه سفارشات با تحویل فوری ( زیر یک ساعت ) در تهران ۱۵۰۰۰ تومان و در یزد ۱۲۰۰۰ تومان است.

وزیر جهاد کشاورزی در کلیپی کوتاه  که درون یک هواپیما، فیلمبرداری شده است در پاسخ به سوالات سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در خصوص سامانه بازرگام گفت: این سامانه مرغ منجمد را با قیمت کیلویی ۲۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ را با قیمت ۴۳ هزار تومان درب منزل خریدار تحویل می دهد، خودم هم از خانه از این سامانه خرید کردم، تا بدانم تحویل می دهند یا نه! 

بر اساس اعلام مسئولین، سقف خرید هر خانور از کالاهای مقرر در سبد تنظیم کالا، در طول سال محدود است، اما میزان این محدودیت تا کنون مشخص نشده است، معلوم نیست که برای مثال، یک خانواده در سال می تواند چند کیلو مرغ با قیمت ۲۰ هزار تومان تهیه کند. 

خبرنگار جامعه خبری تحلیلی الف در این خصوص از علیرضا جاوید عربشاهی مشاور عالی سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی، که از جمله مسئولین مستقیم در این حوزه است و همچنین از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی سوال نمود که البته مسئولین حاضر نشدند در این زمینه توضیح مشخصی ارائه کنند. 

ظاهراً برای خود مسئولین وزارت جهاد نیز معلوم نیست که سطح محدودیت هر خانوار چقدر است، زیرا معلوم نیست که دولت تا انتهای سال بتواند چه میزان از این ۵ قلم کالا را تامین و از طریق سامانه بازرگام عرضه کند. 

سوال دیگری که مسئولین این وزارت خانه خاضر نشدند در پاسخ به سوال خبرنگار الف در خصوص آن صحبت کنند، این مورد بود که مالک واقعی سامانه بازرگام کیست؟!

با توجه به اینکه عرضه تمام کالای دولتی تنظیم بازار در شهرهای اصلی کشور و احتمالاً در آینده نزدیک در دیگر نقاط کشور به یک شرکت خصوصی کوچک و بی نام و نشان سپرده شده است، طبیعی است که نام مالکان و سهامداران واقعی آن اهمیت پیدا می کند. 

در حال حاضر بازرگام، راه حلی است که مسئولین در کشور برای جایگزینی صف های ناخوشایند توزیع کالاهای اساسی با قیمت مصوب دولتی در نظر گرفته اند. طبیعی است با توجه به اینکه کالا در منزل تحویل می شود، دیگر شاهد تصاویر وهن آمیز افراد ایستاده در صف ها، در شبکه های اجتماعی و آسیب های سیاسی ناشی از آن نخواهیم بود. 

 باید دید که آیا این سامانه به دیگر شهرهای کشور نیز تسری خواهد یافت و آیا سبد کالاهای اساسی آن پر تعدادتر می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">