ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخابرات: در کل تهران پوشش فیبرنوری داریم

| يكشنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۰۴:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

طبق گفته مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران هیچ محدودیتی برای درخواست فیبرنوری وجود ندارد و این امکان برای منازل مسکونی، تجاری و سازمانی فراهم است و متقاضیان می توانند از آن استفاده کنند.
 رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبرنوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.
 شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.
 این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.
 در همین رابطه، محمدرضا بیدخام‌ - مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران- در گفت و گو با ایسنا درباره این که در استان تهران چه تعداد مشترک تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته اند اظهار کرد: درحال حاضر تعداد مشترکان فیبر نوری ما در استان تهران حدود ۹۰ هزار مشترک است.
 وی همچنین با اشاره به راه های درخواست فیبرنوری گفت: برای این کار دو راه وجود دارد؛ متقاضیان می توانند به صورت حضوری با مراجعه به امور مشترکین و یا با مراجعه پورتال شرکت مخابرات  درخواست خود را ارایه دهند.
 بیدخام در ادامه سخنانش تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای درخواست این محصول وجود ندارد و این امکان برای منازل مسکونی و هم واحدهای تجاری و سازمان‌ها فراهم است و می توانند از آن استفاده کنند.
 مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران درباره مشکلات برخی مشترکین در مراجعه برای درخواست این طرح و اینکه به آنها اعلام شده که منطقه آنها شامل دریافت فیبر نوری نمی شود، تشریح کرد: قاعده کار به این صورت که به مناطقی می توان این محصول را ارائه کرد که امکانات فنی داشته باشیم و برای مشترکینی که متقاضی فیبرنوری هستند، ابتدا بررسی های فنی صورت می گیرد و اگر در آن مناطق امکانات داشته باشیم، حتما سرویس اینترنت مبتنی بر فیبرنوی در اختیارشان قرار می گیرد. اگر هم محدودیت‌های فنی وجود داشته باشد، آن منطقه در اولویت توسعه قرار می گیرد.
 وی افزود: این طرح به دلیل اینکه بستر آن مبتنی بر فیبر نوری است، اولا نیازمند فیبرکشی در منطقه و در مرحله بعد نیازمند تجهیزات متناسب با فیبرنوری است.
 بیدخام در پاسخ به این سوال که درحال حاضر در استان تهران چند منطقه تحت پوشش قرار گرفته اند، تشریح کرد: همه مناطق تهران تحت پوشش قرار گرفته اند، درواقع ۹۰ هزار مشترکی که گفته شد، در همه مناطق است و مختص به یک منطقه نمی شود؛ ممکن است در بعضی از مناطق با محدودیت امکانات فنی مواجه باشیم.
 مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران همچنین درباره سازوکار اجرای این طرح گفت: قاعدتا در نظر داریم این امکان در همه مناطق ایجاد شود، اما ممکن است بعضی از مناطق متقاضی بیشتری داشته باشد که قاعدتا در اولویت واگذاری است؛ براساس عدد و ارقامی که درحال حاضر وجود دارد مناطق مخابراتی ۲، ۶ و ۸ بیشترین تقاضا را دارند.
 وی با اشاره به جزئیات هزینه‌های طرح فیبرنوری افزود: هزینه اولیه که شامل فیبر کشی می شود، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای مشترک است؛ همچنین تهیه  مودم هم مطرح هست که با توجه به نوع برند و منطقه مربوطه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. هزینه ماهانه هم به بسته ای که مشترکان خریداری می کنند بستگی دارد، این هزینه با توجه به نوع بسته تغییر پیدا می کند.
بیدخام افزود: در تلاش هستیم با برنامه ریزی مناسب و تخصیص منابع لازم پوشش حداکثری را در این خصوص فراهم سازیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">