ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تهران - ایرنا - مصوبه مجلس برای افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها، شرکت مخابرات را موظف به مقابله با اینترنت ماهواره‌ای کرده، این در حالی است که توسعه ماهواره صرفا بر عهده سازمان فضایی است.

کمتر از یک ماه است که جنجالی درباره یکی از مصوبه‌های کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شده است. مصوبه‌ای که حکایت از افزایش حق‌الاسهم اپراتورها به دولت دارد. حق السهمی که به گفته وزیر ارتباطات ۱۰۰ درصد به گران شدن اینترنت منجر می‌شود. این مصوبه به قدری در فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها با واکنش رو به رو شد که همه به دنبال آن بودند تا اصل ماجرا را متوجه شوند.

پس از اعلام این خبر و انتشار بخشی از مصوبه مشخص شد این سهم درآمدی قرار است به بودجه صدا و سیما اضافه شود تا آن‌ها بر فضای مجازی نظارت کنند. هر چند متن منتشر شده کاملا واضح بود، اما نمایندگان مجلس اعلام کردند که ماجرا چیز دیگری است و صدا و سیما به این شکل در حق‌السهم درآمدی اپراتورها ذینفع نیست.

طی این مدت وزیر ارتباطات و معاونان وی بارها از نمایندگان مجلس درخواست کردند اگر چنین نیست متن مصوبه را منتشر کنند. اما این اتفاق رخ نداد تا اینکه امروز (شنبه)  بخشی از این مصوبه تلفیق درباره حق‌السهم اپراتورها در بودجه ۱۴۰۰ در فضای مجازی منتشر شد.  

 

مخابرات با اینترنت ماهواره‌ای مقابله کند؟

مصوبه‌ای که به شکل عجیبی اعتقاد دارد شرکت مخابرات ایران باید با توسعه اینترنت پرسرعت با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای مقابله کند. این در حالی است که اینترنت ماهواره‌ای توسط ماهواره‌ها به زمین مخابره می‌شود و اگر قرار باشد تلاشی در این‌باره انجام شود، وظیفه باید به سازمان فضایی کشور یا پژوهشگاه فضایی محول شود نه شرکت مخابرات ایران.

در تبصره ۶ این مصوبه آمده است که منابع حاصل مازاد بر ۶۹ هزار و هشتصد میلیارد ریال در ردیف ۱۳۰۴۰۴ صرف توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه سرویس های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد. اینترنت ثابت پر سرعت باید امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد.

این در حالی است که ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی هفته گذشته در گفت‌وگو با با ایرنا اعلام کرد که ما قرار نیست جلوی تکنولوژی را بگیریم و در صورت نیاز برای رساندن اینترنت به مناطق محروم از تکنولوژی روز دنیا و اینترنت ماهواره‌ای استفاده خواهیم کرد.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات نیز امروز در واکنش به این بند عجیب مصوبه، در توئیتی نوشت: مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است. آن‌را رفع کنید! مسئولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هم با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران.

 

نظارت ۳ هزار میلیاردی صدا و سیما بر فضای مجازی 

بر اساس این مصوبه سی هزار میلیارد ریال (۳هزار میلیارد تومان) از منابع حاصل از افزایش حق السهم اپراتورها باید برای حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه شود. مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است که زیر نظر سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کند.    

در بند ۲-۵ تبصره ۶ این مصوبه، بخش از حق‌السهم مالیاتی اپراتورها به دولت برای صداوسیما در نظر گرفته شده است. طبق این بند، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده ساترا زیر نظر سازمان صداوسیما است و متناسب با توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت، صداوسیما موظف به ارائه محتوای تولید خود در این بستر شده است.

در آخرین بند تبصره ۶ وزارت ارتباطات نیز مکلف شده به نحوی سیاست‌گذاری کند که توسعه اقتصاد دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارای مزیت‌های مالی و اقتصادی قابل توجه‌ای نسبت به توسعه آن در خارج از شبکه ملی اطلاعات باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">