ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدارس آینده چه شکلی دارند؟

| سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۴۳ ب.ظ | ۱ نظر

فناوری رایانه، مدرسه‌های آینده را تغییر می‌دهد

دویست سال پیش دانش‌آموزان در کلاس درس می‌نشستند و با گوش دادن به حرف‌های معلم یادداشت‌برداری می‌کردند. الان هم دقیقا همان کار را می‌کنند فقط شاید ماشین‌حساب و چند ابزار متفرقه دیگر هم داشته باشند.

به گزارش عصر ارتباط، اختراع رایانه تمامی صنایع دیگر را چنان دگرگون کرده است که دیگر نمی‌توان آنها را شناخت‌. چرا در بخش آموزش و پرورش نباید چنین تحولی رخ دهد که دست برقضا می‌تواند بیشترین بهره را از چنین تحولاتی ببرد. وضعیت کنونی آموزش و پرورش ناپایدار است و باید از حالت سنتی خارج شود. دیدگاه‌های بزرگی در حال تغییر دادن فضا در این بخش است.
واقعیت مجازی

طبق تحقیقات فراوانی که انجام شده است تعامل و آموزش مصداقی از مهم‌ترین عوامل در آموزش و پرورش کودکان است. به ویژه سفرهای میدانی سبب می‌شود تا جذب و درک مطالب افزایش یابد. کودکان دیگر حوصله‌ نگرش‌های انتزاعی را ندارند و باید به آموزش، حالت سرگرمی و عملی داد که در بازی‌های آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی تجلی پیدا می‌کند.

متاسفانه مدارس بسیاری به علت فشارهایی که برای کاستن از هزینه‌ها وجود دارد به سراغ این گونه مطالب آموزشی نمی‌روند. در حالی که با هزینه نسبتا اندکی می‌توان تمامی کلاس‌ها را به چند گوشی واقعیت مجازی و رایانه‌های دارای قابلیت اجرای واقعیت‌های مجازی مجهز کرد و از فرصت‌های آموزشی زیادی برخوردار شد. اگر می‌خواهیم چند و چون منظومه شمسی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم به طوری که بر سطح مریخ فرود آیند و میزان جاذبه در آنجا را درک کنند باید از این ابزارهای آموزشی قوی استفاده کنیم.

برای آموزش دادن دقیق نحوه زندگی دایناسورها نیز هیچ وسیله‌ای بهتر از فناوری واقعیت مجازی نیست. در کلاس تاریخ می‌توان دانش‌آموزان را با رویدادهای تاریخی و شهرهای باستانی آشنا کرد. حتی در کلاس ریاضی هم این فناوری کارساز است و می‌توان با توسل به شکل‌های سه‌بعدی مفاهیم انتزاعی را آموزش داد.

در ضمن نرم‌افزارهای واقعیت مجازی را می‌توان در حالت خودکار اجرا کرد یعنی نیازی به نظارت مستقیم معلم نیست و با توجه به کمبود آموزگار می‌توان از این نرم‌افزارها برای آموزش استفاده کرد.
کاربرد خوابگاهی

کاربرد فناوری‌های نوین رایانه‌ای در آموزش ابتدایی خلاصه نمی‌شود و می‌توان آموزش‌های دانشگاهی را نیز با توسل به این فناوری‌ها ارزان کرد. تامین خوابگاه و امکانات رفاهی آن پرهزینه است و چنانچه این امکانات مناسب نباشد بر محیط آموزشی اثر منفی می‌گذارد.

آموزش از راه دور و از طریق رایانه به صورت فزاینده‌ای اقتصادی شده است و بهره‌وری آن برای ارایه‌ آموزش ارزان رو به افزایش است. کارایی نرم‌افزارهای آموزش از دور نیز رو به افزایش است.
آموزش گسسته

دلیلی ندارد که بچه‌ها را صبح زود از خواب بیدار کنیم، در اتاقی بنشانیم تا یک ساعت ونیم به حرف‌های معلم گوش بدهند. در واقع خود معلمان و استادان هم از چنین وضعیتی راضی نیستند و در چنین محیط‌هایی نمی‌توان دانش را به طور کارآمد آموزش داد و فراگرفت.

آموزشگاه‌خان که خدماتی اینترنتی است و دوره‌های برخط در موضوعاتی چون ریاضیات، علوم، تاریخ و حتی برنامه‌نویسی رایانه‌ای ارایه می‌دهد به خوبی نشان می‌دهد که تدریس سنتی چه گرفتاری‌های دست‌وپاگیری داشته است. تدریس‌ها در آموزشگاه‌خان در قالب فیلم‌های پنج دقیقه‌ای ارایه می‌شود و هر کدام به روش ساده‌ای مفهومی را بیان می‌کنند. مدرس به چشم نمی‌آید و صدا مهم است. پس‌زمینه هم مملو از تصاویر مرتبط است.

این شیوه نسبت به تدریس سنتی دارای مزیت‌های قطعی است. دانش‌آموز خسته که بشود می‌تواند فیلم را نگه دارد برود قدمی بزند یا چایی بنوشد و برگردد. اگر هم مطلب را نگرفت می‌تواند فیلم را از نو پخش کند یا اگر متوجه‌ نکته‌ای نشد فیلم را نگه دارد و مطالب مربوطه را از طریق گوگل بررسی کند. در واقع دانش‌آموز می‌تواند بر اساس سرعت و بضاعت یادگیری خودش روند تدریس را تنظیم کند.

فیلم‌ها آن قدر کوتاه هستند که آدم خسته نمی‌شود و در هر زمانی می‌توان تماشای‌شان کرد. دانش‌آموزی که برایش سوالی پیش آمد می‌تواند آن را زیر همان فیلم بنویسد، پاسخ‌ها را نیز همه دانش‌آموزان می‌بینند.

به خدمات آموزشگاه از هر جای این کره خاکی به رایگان می‌توان دسترسی یافت. این خدمات توسط داوطلبان به 24 زبان عرضه می‌شود. هدف این نهاد غیرانتفاعی ارایه آموزش‌هایی در کلاس جهانی در تمام نقاط جهان است.

آموزشگاه‌خان دارای 6 میلیون دانش‌آموز است که هر ماه از خدمات آن استفاده می‌کنند. بنابراین این آموزشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه روی زمین است و روشن است که آینده‌ آموزش و پرورش را باید در چنین نهادهایی سراغ گرفت. اقتصاددانان هم معتقدند که دانشگاه‌های برخط می‌توانند به لحاظ اقتصادی خدمات آموزشی بسیار بهتری از خدمات دانشگاه‌های عادی ارایه دهند.

خدمات نهادهای برخط ارزان و متنوع است و اعتبار مدرکی هم که می‌دهند به سرعت در حال افزایش است.
تصحیح رباتی

در کنار تدریس برخط بحث تکلیف برخط هم خواه‌ناخواه مطرح می‌شود. دادن و تصحیح تکالیف هم وقت‌گیر است هم پرهزینه. اعلام سریع نمره‌ها در پیشبرد یادگیری نقش اساسی دارد و تصحیح توسط انسان هم عملی نیست.

خوشبختانه ربات‌ها به راحتی از پس چنین کارهایی برمی‌آیند. در آموزشگاه‌خان بعد از هر چند درس می‌توان در آزمونی شرکت کرد و فوری نمره‌ خود را دید. حتی می‌توان در مورد سوال‌ها راهنمایی هم گرفت.

کاربران به مساله‌های پرشماری دسترسی دارند که رایانه طراحی کرده است. این گونه دادن و تصحیح تکلیف هنوز فراگیر نشده است و برای مساله‌های ریاضی و آزمون‌های چندگزینه‌ای بسیار کارساز است. اما در مورد موضوعاتی چون آموزش زبان و برنامه‌نویسی که ساختار پیچیده از بخش‌های حیاتی دوره است چندان کارساز نیست.

همیشه موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اکثر مردم نیاز پیدا می‌کنند تا با شخصی به صورت رودررو صحبت کنند تا موضوعی را بفهمند یا نکته‌ای را در مورد تکلیف بپرسند. در چنین مواردی به جای استخدام تمام‌وقت فردی که به صد یا دویست نفر پاسخ دهد بهتر است مرکز تماسی متشکل از چندین مربی درست کنیم که با استفاده از اسکایپ این کار را انجام دهند.(منبع:عصر ارتباط)

  • ۹۳/۰۸/۱۳

نظرات  (۱)

  • محمد رضا سبحانی
  • بسیارعالیست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">