ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مردم را سپر نکنیم

| يكشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۶ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - خبر غیرمنتظره جمع‌آوری گوشی‌های آیفون از بازار کامپیوتر به منظور مبارزه با قاچاق و اجرای طرح رجیستری هفته گذشته بازار موبایل را داغ کرد و در نتیجه گران شدن یکباره محصولات این برند،‌ افزایش تقاضا و حتی خودداری فروشندگان از فروش را به دنبال داشت.

این که یک مقام مسوول خبری را بدون ارزیابی جوانب آن یکباره اعلام کند و بعد از بازتاب‌های آن نیز سکوت اختیار کند، باعث به وجود آمدن ابهامات زیادی می‌شود. اما واقعیت این است که نباید مردم را درگیر این معادلات کرد، مردم گناهی ندارند که به خاطر یک شایعه و یا خبری که هنوز مشخص نیست قابل اجرا هست یا خیر، تاوان بدهند.

مثال ساده‌ای می‌زنم؛ تصور کنید روزی برنج یا چای آلوده وارد کشور شود. مردم اساسا نه امکان کنترل کردن آلوده بودن آنها را دارند و نه وظیفه‌ای در این خصوص دارند. این یک وظیفه حاکمیتی است و دولت نباید و نمی‌تواند آن را گردن خود ساقط کند. در خصوص طرح‌های این‌چنینی نیز مردم را نباید اسیر اجرای طرح کرد و از جیب مردم هزینه کرد.

"جمع‌آوری گوشی‌های آیفون"، یک تیتر سه کلمه‌ای است، اما حاشیه‌ها وتبعاتی که ایجاد کرده بسیار فراتر از این تیتر کوتاه است. ضمن این که پس از بازتاب‌های فراوانی که این خبر به همراه داشت خبرگزاری‌ها خبر دادند که فقط 3 برند گوشی تلفن در ایران نمایندگی رسمی دارند و حتی برخی برندهای معروف نمایندگی مستقیم هم در ایران ندارند! حال سوال اینجاست که چرا فقط آیفون آماج حمله قرار گرفته است؟ آیا هدف ترغیب اپل به گشایش نمایندگی در ایران بوده است یا این که کاملا بدون ارزیابی این خبر بر سر زبان‌ها افتاده است؟ جالب اینجاست که رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است و این در حالی است که ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌ها باید از طریق اتحادیه به اطلاع اعضا رسانده شود.

واقعیت این است که غده چرکین قاچاق باید از بدنه بازار جدا شود، قاچاق انواع کالا، میلیاردها دلار در طول این سالها به کشور ضرر زده است اما سخن اینجاست که مردم را نباید گروگان طرح ساماندهی قاچاق کرد و هزینه مهار قاچاق را از جیب مردم پرداخت کرد. سکه کردن بازار این گوشی نسبتا لوکس یکی از تبعات نسنجیده این طرح تاکنون بوده است در حالی که گلوگاه‌های عرضه عمده موبایل کاملا شناخته‌شده هستند و مسوولان دولتی که اندک سابقه‌ای در این حوزه داشته باشند به خوبی می‌دانند که از کجا باید کار ساماندهی را شروع کنند و نباید اجازه ندهند دود حاصل از تبعات این ساماندهی به چشم مردم برود. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">