ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مردم یکماه گوشی نخرند

| شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۲:۵۵ ب.ظ | ۱ نظر

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور گفت: از حدود چهار ماه پیش شاهد افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشی بوده‌ایم.

محمد مهدی غفوریان در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار تلفن همراه گفت: این روزها قیمت همراه حالتی بینابین دارد و به نوعی افزایش یا کاهش چشمگیری نداشته است.

غفوریان در خصوص نوسان قیمت تلفن همراه گفت: از حدود سه یا چهار ماه پیش شاهد افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی بودیم اما این عدد در حال حاضر در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی از تخصیص نیافتن ارز نیمایی به واردات گوشی خبر داد و گفت: نسبت به یک ماه گذشته افزایش ثبت سفارش واردات داشته‌ایم اما این به معنی برگشتن به سرعت قبل در واردات نیست، البته عدم تخصیص ارز نیمایی هم باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور در ادامه افزود: به مردم توصیه می‌شود تا حدود یک ماه آینده از خرید تلفن همراه خودداری کنند و منتطر بمانند تا بازار به ثبات برسد.

 

بازار موبایل آرام می‌شود
در همین رابطه اما رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران نیز با بیان کمبود و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار مازندران گفت: اختلال در حمل‌ونقل هوایی طی ایام کرونا و افزایش تقاضای خانواده‌ها برای خرید گوشی ‌تلفن همراه جهت آموزش مجازی تحصیلی، کفه تعادل میان عرضه و تقاضا را بهم ریخت.
رضا پلنگ‌افکن در گفت‌وگو با اتاق اصناف مازندارن در خصوص تحولات قیمتی هفته‌های اخیر بازار موبایل، اظهار کرد: در پی کم شدن میزان ارز دولتی به واردات موبایل، شاهد کمبود گوشی در بازار هستیم.
وی افزود: طی روزهای اخیر با تخصیص مجدد این ارز به گوشی‌های تلفن‌همراه از سوی بانک مرکزی، آرام آرام بازار در حال ترمیم خلأهای پیش آمده طی این مدت است و وضعیت تاروزهای آینده، بهبود خواهد یافت.

 

کمبود گوشی‌ ناشی از مشکلات ارزی است
رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران خاطرنشان کرد: کمبود گوشی‌های تلفن همراه در بازار موبایل استان ناشی از مشکلات ارزی بوده که عمده‌ترین تبعات آن، افزایش قیمت انواع گوشی بوده است.
این مسوول با بیان اینکه کمبود ارز دولتی موجب شده است تا بسیاری از اجناس وارداتی نیز در انبارهای گمر‌ک‌، باقی بماند؛ ادامه داد: هر چند نوسانات قیمت دلار در این ماجرا کم اثر نبوده است اما عمده علت این موضوع، عدم تامین نیاز بازار و توقف واردات جنس به کشور بوده است.

 

کمبود مختص گوشی‌های زیر 3 میلیون نیست
پلنگ‌افکن بیان کرد: کمبود گوشی تنها مختص به گوشی‌های با نرخ زیر 3 میلیون تومان نیست و مشمول گوشی‌های با قیمت بالاتر نیز است اما به دلیل تقاضای حداکثری از این بازه قیمتی در میان مردم به ویژه طی ایام کرونایی و نیاز خانواده‌ها جهت آموزش تحصیلی فرزندان‌شان به گوشی‌های اندروید، بازخورد بیشتری داشته است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر، جنس بسیار در بازار کم است و برخی شرکت‌ها، به صورت موردی در حال پاسخگویی هستند.

 

قیمت گوشی 40 درصد افزایش یافت
رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران تصریح کرد: با کم شدن عرضه و افزایش تقاضا طی هفته‌های اخیر، قیمت گوشی در بازار روند صعودی به خود گرفته است.
این مسوول با بیان اینکه قیمت گوشی طی این مدت بین 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است؛ گفت: در حال حاضر قیمت ارزانترین گوشی‌های اندروید در بازار 1.5 میلیون تومان و گران‌ترین آن به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد.

 

بازار از پس تقاضا بر نیامد
پلنگ افکن تاکید کرد: از یک‌سو، در پی شیوع کرونا، حمل‌ونقل‌های بین المللی دچار اختلال شد و هواپیماهای باربری، جنس شرکت‌های وارداتی را به کشور منتقل نمی‌کردند و از سوی دیگر، با رونق گردن آموزش مجازی تحصیلی، تقاضا برای خرید گوشی در کشور بالا رفت و لذا، عرضه نتوانست از پس تقاضای موجود در بازار بر آید.
وی گفت: کرونا، صدمات عمده‌ای به فعالان بازار موبایل در مازندران زد و تعطیلی بازار و در ادامه نبود جنس در بازار، عملا بازار موبایل را راکد و خسارات عمده‌ای به فعالان این صنف به ویژه خرده فروشان وارد کرد.

 

موبایلی‌ها در سبد حمایتی دولت نیستند

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران مطرح کرد: کرونا، صدمات اقتصادی عمده‌ای به بازار موبایل وارد کرده است و متاسفانه، صنف تلفن همراه در سبد حمایتی دولت قرار نگرفته است.
پلنگ‌افکن یادآور شد: از دولت تقاضا داریم این صنف را در سبد حمایتی ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار دهد و کسبه‌ای از این صنف را که طی این مدت از جیب خورده‌اند را با حداقل ارائه تسهیلات کم بهره، مورد حمایت قرار دهد.

 

مردم فعلا از خرید گوشی دست نگه دارند
در پایان او نیز به مردم توصیه کرد: حتی‌الامکان در شرایط فعلی از خرید گوشی تلفن‌همراه خودداری کنند و با تزریق گوشی‌ به بازار طی ایام پیش رو، قیمت‌ها در بازار متعادل خواهد شد.
رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران با تاکید مجدد بر اینکه مردم حتی‌الامکان از خرید گوشی دست نگاه دارند گفت: اگر هم الزامی برای خرید گوشی دارند از طریق سامانه افق، اقدام کنند.

ترخیص ۷۳۸ هزار دستگاه گوشی از ابتدای سال
در همین رابطه اما سخنگوی گمرک ایران، گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۷۳۸هزار و ۸۰۰ دستگاه تلفن همراه از گمرک ترخیص شده است.
بر اساس اعلام گمرک ایران، نزدیک به 738 هزار دستگاه تلفن همراه طی 290 فقره اظهارنامه به ارزش 119 میلیون و 352هزار و 101دلار از ابتدای سال جدید پس از انجام تشریفات گمرکی و اخذ مجوزهای لازم ترخیص شده اند.
لطیفی در ادامه اظهار داشت: مقداری از تلفن همراه ترخیص شده، از چند ماه پیش اظهار شده بود و صاحبان کالا نیز در این مدت پیگیر دریافت کد منشا ارز یا ساتا از بانک عامل بودند که به محض دریافت این کد، ترخیص کالا صورت گرفت.
سخنگوی گمرک در پایان گفت: از ابتدای امسال نیز 305هزار 423 تلفن همراه به ارزش 37میلیون دلار، اظهار شده که بخشی از آن ترخیص و بخشی دیگر نیز در حال طی کردن تشریفات گمرکی است.


آخرین اخبار از توقیف محموله‌های قاچاق گوشی
اما در آخرین اخبار پیرامون تحولات مرتبط با بازار نابه‌سامان موبایل، فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه، از توقیف یک دستگاه کامیون عراقی و کشف 120 دستگاه تلفن همراه هوشمند به ارزش 3 میلیارد و 600 میلیون ریال خبر داد.
یحیی الهی گفت: مرزبانان هنگ مرزی قصرشیرین با کنترل خودروهای ورودی و خروجی به کشور از پایانه پایانه مرزی «پرویزخان» شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه، به یک دستگاه کامیون عراقی که قصد ورود به خاک ایران را داشت، مشکوک شدند.
وی افزود: مرزبانان پس از متوقف کردن کامیون در بازرسی تخصصی از آن توانستند 120 دستگاه تلفن همراه هوشمند را که به صورت حرفه‌ای جاساز شده بود کشف کنند.
فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با اشاره به دستگیری یک متهم، تصریح کرد: کارشناسان ارزش ریالی محموله کشف شده تلفن همراه را 3 میلیارد و 600 میلیون ریال برآورد کردند که پس از تشکیل پرونده قضائی تحویل مراجع ذی‌صلاح شدند.
فرمانده انتظامی استان کردستان نیز از توقیف خودروی حامل 34 دستگاه گوشی هوشمند خارجی قاچاق به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال در شهرستان "بیجار" خبر داد.
سردار علی آزادی گفت: در راستای طرح عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا، ماموران پلیس آگاهی شهرستان "بیجار" حین کنترل خودروهای عبوری در یکی از محورهای ورودی شهر موفق به شناسایی سواری سمند حامل گوشی تلفن همراه قاچاق شدند.
وی افزود: با هماهنگی مراجع قضایی و در بازرسی از خودروی مورد نظر 34 دستگاه گوشی هوشمند خارجی قاچاق کشف شد.
فرمانده انتظامی استان کردستان با اشاره به اینکه در این رابطه 2 نفر دستگیر شده اند، گفت: کارشناسان ارزش گوشی‌های کشف شده را بیش از 3 میلیارد ریال برآورد کردند.
و آخرین خبر اینکه فرمانده انتظامی خمیر نیز از کشف یک محموله یک و نیم میلیاردی گوشی موبایل قاچاق در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ رضا علی بخشی گفت: کارآگاهان پلیس اگاهی شهرستان خمیر با انجام کار اطلاعاتی و بهره گیری از شیوه‌های پلیسی از دپوی یک محموله تلفن همراه قاچاق توسط یکی از افراد سودجو مطلع و موضوع را در دستور کار قرار دادند.
وی افزود : ماموران پس از بررسی صحت موضوع، ضمن هماهنگی با مقام قضائی به محل اعزام و در بازرسی از منزل متهم ۱۵ دستگاه گوشی تلفن همراه قاچاق کشف و ضبط کردند.
فرمانده انتظامی خمیر با بیان اینکه کارشناسان مربوطه ارزش این محموله قاچاق دپو شده را یک میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کردند، گفت: دستگیری متهم در دستور کار پلیس قرار دارد.
 

  • ۹۹/۰۲/۲۷

بازار موبایل

نظرات  (۱)

الان بیش از یک ماه از پیام آقای محمد مهدی غفوریان به عنوان رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، میگذرد ولی متاسفانه علیرغم اعتماد بنده و امثالی مثل بنده به حرف ایشا متاسفانه هیچ گونه ثبات و کاهش قیمتی به بازار برنگشته و مثل همیشه متضرر اصلی قشر متوسط جامعه می باشد

برادر من تا وقتی از چیز مطمئن نیستی، در هیچ کجا بیانش نکن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">