ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با بیان اینکه بخش انرژی کشورمان با افزایش تهدیدهای سایبری مواجه است گفت: بر این اساس اکنون اقدام های مقابله ای با تهدید های روز افزون سایبری جدی تر شده است.

«میثم جعفر زاده» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: گرچه میزان تهدیدهای سایبری در بخش انرژی و به خصوص وزارت نیرو افزایش داشته است اما دستورالعمل‌های مقابله‌ای هم به شدت افزایش یافته و اقدام‌های زیادی هم صورت گرفته است.

مدیرکل دفترمدیریت بحران وزارت نیرو اضافه کرد: به طور معمول تهدیدهای سایبری در نقاطی واقع می شوند که زیرساخت های مهم و حیاتی در آن نقاط قرار گرفته و زمانی که تهدید عملیاتی می شود، مشکلاتی اساسی در سیستم‌ها و سامانه‌های خدمات‌رسان ایجاد می‌کند.

جعفرزاده به اطلاعات و اسناد منتشر شده اشاره کرد و گفت: بر اساس این اطلاعات و اسناد مشخص شده که بخش انرژی کشورمان همواره با تهدید های سایبری مواجه است.

وی ادامه داد: این موضوع هشداری جدی است تا نسبت به مصون سازی بخش های مختلف برق اقدام شود زیرا هنگامی که تهدیدی چه در بخش فناوری های برق و چه در سایر بخش ها رخ دهد مشکلات متعدد و زیادی به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: اگر به رتبه کشورمان در میان ۲۰ کشور با میزان تهدید بسیار بالا در سال ۲۰۱۵ میلادی دقت شود، خواهیم دید که از رتبه دوازدهم در بخش آلودگی‌های کامپیوتری برخودار شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه در بخش بد افزارهای تلفن همراه در سال ۲۰۱۱ کشورمان جایگاه دهم را دارا بود افزود: درسال ۲۰۱۶ به جایگاه دوم و در۲۰۱۷ به رتبه اول رسید که بیانگر افزایش میزان تهدید ها است.

وی با بیان اینکه پیشتر بخش صنعت در کشورهای مختلف کمتر مورد این نوع تهدیدها واقع می‌شد، ادامه داد: اما روند سال‌های اخیر نشان دهنده در معرض تهدید قرار گرفتن صنایع است که بالطبع بخش صنعت کشورمان هم از این موضوع در امان نمانده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: براین اساس باید تا آنجایی که ممکن است درسامانه هایی که ویژگی دائم دارند به این معنا که به هیچ عنوان نمی تواننداز حرکت باز بمانند مصون سازی رخ دهد.

جعفر زاده افزود: علاوه براین باید دید این حملات سایبری براساس چه سبکی صورت می گیرند، آیا نفوذ در شبکه ها است یا بد افزاری است یا تلاش برای سرقت و خرابکاری اطلاعات است یا در شرایط خاص تر فلج کردن سیستم ها مد نظر است.

این مقام مسئول گفت: براین اساس و با توجه به این که بخش انرژی ایران هم درحیطه تهدیدات قرار دارد تلاش شد تا نسبت به آگاه سازی کارشناسان به خصوص در بخش های فنی و دیسپاجینگ اقدام شود .

جعفرزاده افزود: طراحی نقشه راه، ارائه راهکارهای لازم ، تقسیم بندی های استانی و تشکیل کمیته های( سرت) برای سرعت دادن به کارها در دستورکار قرار گرفت و براین اساس نسبت به خود ارزیابی و آموزش اقدام شد.

وی با بیان اینکه آموزش های مستمر در بحث تهدیدات امنیتی و سایبری درجه بالایی دارد گفت: در مرحله بعد یک آسیب شناسی انجام خواهد شد که در آن نسبت به شناسایی نقاط ضعف و قوت  اقدام می شود زیرا سبب می شود بتوان به نوعی مهندسی تهدیدات داشت.

این مقام مسئول انجام مهندسی تهدید را ضروری برشمرد و ادامه داد: براساس این مهندسی می توان نسبت به کاهش دامنه تهدیدها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه هنوز در بخش های مختلف محصولات خارجی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: تلاش می شود در درجه اول بحث بومی سازی در فرایند سیستم های کنترل داشته باشیم و در جاهایی که تولید ایرانی نیست بتوان از برنامه های امن سازی استفاده کرد.

جعفر زاده با بیان اینکه کشورمان کلا در بحث حملات سایبری با شدت بالا مواجه است و گفت: علاوه بر آن باید به درک مشترک در میان مدیران و متولیان فنی در این بحث رسید زیرا مقابله با تهدیدهای سایبری نیاز به درک درست موضوع دارد.

وی افزود: علاوه برآن باید  وابستگی به پیمانکاران خارجی و داخلی کم شود و باید بکارگیری فناوری بومی امنیت سایبری جزو اولویت های اصلی باشد.

جعفر زاده گفت: باید یک نمای خوب از مهندسی تهدیدات داشت تا بتوان در درجه اول به یک شناخت درست از دومینوی تهدید رسید  و بعد ازآن باید روی نقاط آسیب‌پذیر کار کرد تا بتوان از دامنه تهدید کم کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">