ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مهلت یک ماهه به وزیر ارتباطات برای ارائه مدارک

| چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

نماینده قائمشهر گفت: از توضیحات وزیر ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات قانع نشدم لذا به وی ۱ ماه فرصت داده شد تا مدارک لازم را در این مورد ارائه کند.
علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در گفت‌وگو با در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح سوال خود از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری درباره عدم اجرای دقیق شبکه ملی اطلاعات در جلسه دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به اجرای شبکه ملی اطلاعات شده است.

وی ادامه داد: این موضوع یعنی همان اینترنت ملی و ایرانی که یکی از راهبردی‌ترین مسائل مربوط به استفاده از شبکه اینترنتی، فضای مجازی، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها در قالب ایجاد شبکه ملی کشور است.

ادیانی تاکید کرد: هر کشوری که دارای شبکه ملی اطلاعات است باید از نکات مثبت اینترنت و ظرفیت‌های آن استفاده کند، اما در کنار آن استقلال، امنیت، سلامت، محتوا و برنامه‌های مجازی را در قالب بومی سازی مطالب هم تضمین کند.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس بیان کرد: اکنون در کشور ما تا حدودی این موضوع رها شده است یعنی از یک سو مدعی هستیم ۸۰ درصد زیر ساخت ارتباطات فراهم شده و از طرفی دیگر شدیدا به اینترنت جهانی وابسته هستیم و نتوانسته‌ایم استقلال مربوط به اینترنت را در درون کشور تعبیه کنیم.

وی با بیان اینکه در تولید محتوا و برنامه‌ها هم در مقیاس با برخی کشور‌ها فاصله بسیاری داریم، افزود: همچنین با تشکیل شورای عالی فضای مجازی و با توجه به حکم تکلیفی مندرج در برنامه ششم توسعه مبنی بر تشکیل شبکه ملی اطلاعات به نظر می‌رسد که تاکنون این حکم به درستی اجرا نشده و به هدف اصلی دست پیدا نکرده‌ایم.

ادیانی اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری در این بخش مسئولیت کلیدی و اساسی را در ایجاد ظرفیت‌های سخت افزاری برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد، در کنار آن هم وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد‌های فرهنگی هم در تولید محتوا باید نقش جدی و موثری را ایفا کنند.

نماینده مردم قائمشهر و سواد کوه در مجلس با اشاره به اینکه در این حوزه به دلیل آنکه نظارت جدی صورت نگرفته است، شاهد خلا‌هایی هستیم، بیان کرد: فضای مجازی از آلودگی‌هایی برخوردار است و سلامت روانی، فکری و امنیت خبری را به دلیل نبود شبکه ملی اطلاعات در کشور تحت‌الشعاع قرار داده است، اکنون در حقیقت نامه‌بران و واسطان انتقال پیام‌ها، فضا‌های مجازی غربی و آمریکایی هستند و ما به نوعی در محاصره تجهیزات خارجی در حوزه اینترنت و فضای مجازی قرار گرفاته‌ایم.

وی گفت: مسئولیت این موضوع بر عهده دولت و دستگاه‌های مرتبط در این مجموعه است، دیروز هم بعد از جلسه پرسش و پاسخ با وزیر ارتباطات، من از توضیحات آذری جهرمی درباره شبکه ملی اطلاعات قانع نشدم، اما یک فرصت یک ماهه به وزیر داده شد تا اطلاعات و مدارک لازم را در این مورد در اختیار ما قرار دهد.

ادیانی افزود: از سوی دیگر یک جلسه مشترکی هم قرار است با حضور من و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون صنایع و در چارچوب وظایفی که این وزارتخانه در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برعهده دارد، برگزار شود.

نماینده مردم قائمشهر و سواد کوه در مجلس با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: براساس این مصوبه الزاماتی برای برخی دستگاه‌ها قرار داده شد که به هیچ عنوان به آن عمل نکرده اند.

ادیانی تاکید کرد: همچنین وزارت ارتباطات نقش آفرینی‌های لازم را در زمینه ایجاد استقلال شبکه ملی اطلاعات، مدیریت، سالم سازی فضای مجازی، تقویت شرکت‌های دانش بنیانی که بتوانند در تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطاتی با شرکت‌های خارجی رقابت پیدا کنند، انجام نداده است لذا امیدواریم طرح این سوال یک انگیزه و تلنگری برای تحرک بیشتر در این وزارتخانه شده باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">