ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نامه متخصصان برای توقف توسعه هوش مصنوعی

| چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

پس از معرفی هوش مصنوعی ChatGPT و درک و دریافت پتانسیل‌های مفید و مخرب آن، حالا بیش از 1100 نفر از جمله افراد سرشناس نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده‌اند که در آن از همه آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته شده فوراً حداقل به مدت 6 ماه پروسه آموزش مدل‌های خود را متوقف کنند.

تا زمان نگارش این مطلب، بیش از 1100 امضاکننده از عموم گرفته تا افراد شاخصی چون ایلان ماسک، استیو وزنیاک و تریستان هریس، کارزاری امضا کرده‌اند که در آن از همه آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی می‌خواهد فوراً حداقل به مدت 6 ماه آزمایش مدل‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را متوقف کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: سیستم‌های هوش مصنوعی معاصر اکنون در حال تبدیل شدن به رقیب انسان در امور روزمره هستند و ما باید از خود بپرسیم: آیا باید به ماشین‌ها اجازه دهیم کانال‌های اطلاعاتی ما را پر از تبلیغات و دروغ کنند؟ آیا باید تمام مشاغل، از جمله کارهای خدماتی را خودکار کنیم؟ آیا باید ذهن‌های غیرانسانی را پرورش دهیم که ممکن است در نهایت در تعداد و هوش، ما را منسوخ کرده و جایگزینمان شوند؟ آیا باید در خطر از دست دادن کنترل تمدن خود باشیم؟ چنین تصمیماتی نباید به رهبران فناوری ناخواسته واگذار شود. سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند تنها زمانی باید توسعه یابند که مطمئن شویم اثرات آن‌ها مثبت و خطرات آن‌ها قابل مدیریت خواهد بود.

این کارزار همچنین به این استدلال می‌پردازد که «سطحی از برنامه‌ریزی و مدیریت» وجود دارد که «اجرایی نشده است» و در عوض، در ماه‌های اخیر، آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی بی‌نام و نشان «در رقابتی خارج از کنترل برای توسعه و عرضه ذهن‌های دیجیتالی قدرتمندتری که هیچ‌کس - حتی سازندگان آن‌ها - نتواند درک کرده، پیش‌بینی کرده یا به‌طور قابل اطمینانی کنترل کند» مشغول شدند.

امضاکنندگان نامه لغو توسعه هوش مصنوعی که برخی از آن‌ها متخصصان هوش مصنوعی نیز هستند، می‌گویند وقفه‌ای که آن‌ها به دنبالش هستند باید «علنی و قابل تأیید باشد و همه بازیگران کلیدی این عرصه را شامل شود». این نامه اذعان دارد، اگر وقفه درخواست شده را «نمی‌توان به سرعت اعمال کرد، دولت‌ها باید وارد عمل شوند و یک تعلیق وضعیت کنند».

مطمئناً این موضوع همانقدر که برای امضا کنندگان این نامه از جمله برخی از مهندسان متا و گوگل، عماد مستقی بنیانگذار و مدیر عامل هوش مصنوعی Stability AI و افرادی که دیگر در آن فن‌آوری نیستند جالب توجه است، برای کسانی که آن را امضا نکرده‌اند نیز اهمیت دارد.

برای مثال، هیچ کس از خود شرکت OpenAI، که طراح مدل زبانی بزرگ GPT-4 است، این نامه را امضا نکرده است. همچنین هیچ کس از Anthropic که تیم آن از OpenAI خارج شد تا یک چت ربات هوش مصنوعی «ایمن‌تر» بسازد هم بین امضاکنندگان این نامه دیده نمی‌شود.

منبع:  شهر سخت افزار

  • ۰۲/۰۱/۰۹

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">