ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کار از کاتالوگ و بروشور گذشته، کافی است گشتی در اینترنت و فضای مجازی بزنید تا با انبوه استارتاپ‌هایی که وارد حوزه کسب‌وکار خشکشویی‌ها شده‌اند مواجه شوید.

 هفت صبح نوشت:  همانطور که در خانه نشسته‌اید، وارد اپلیکیشن یا سایت این خشکشویی‌های آنلاین می‌شوید و سفارش‌تان را ثبت می‌کنید. خودشان در خانه می‌آیند، لباس یا پتو و پرده را تحویل می‌گیرند و بعد از شست‌وشو و اتو، آن را برای شما برمی‌گردانند. نرخ‌هایشان تفاوت زیادی باهم دارد، اما عموما کمی ‌بالاتر از خشکشویی‌های سنتی با مشتریانشان حساب می‌کنند. دلیلش می‌تواند خدمات بیشتر یا ارسال رایگان باشد. چراکه بین خشکشویی‌های سنتی هم تفاوت قیمت زیاد است. در این گزارش سراغ این نرخ‌ها رفته‌ایم تا ببینیم کدام خشکشویی‌ها لباس‌هایمان را به‌صرفه‌تر می‌شویند و اتو می‌کنند.

کافی است خشکشویی آنلاین را در اینترنت جست‌وجو کنید تا با هجوم کسب‌وکارهای جدید خشکشویی مواجه شوید. هرکدام طرز کار خودشان را دارند. یکی می‌گوید می‌آیم در خانه‌ات، لباست را تحویل می‌گیرم، می‌برم خشکشویی و خودم برایت برمی‌گردانم. دیگری از تجهیزات مدرن و ربات‎های عجیب و غریبش برای تبلیغات استفاده می‌کند تا تصور همیشگی‌ ما از خشکشویی به عنوان یک محیط تاریک و نمدار با میله‌های زنگ‌زده و پر از بخار از بین برود و با مشاهده تجهیزات جدید خشکشویی‌ها حسابی جذب خشکشویی آنلاین شویم.

حالا اینکه این عکس‌ها واقعی است یا تزئینی، خدا می‌داند. حتی در این بین ممکن است با برخی سایت‌های خشکشویی آنلاین روبه‌رو شوید که نماد اعتماد الکترونیک آنها منقضی شده و نشان می‌دهد دیگر تمایلی به ادامه کار ندارند. اسم‌هایشان متفاوت است. بعضی از ترکیب واش با دیگر واژه‌های استفاده کرده‌اند و برخی دیگر سراغ واژه شور برای انتخاب اسم رفته‌اند. اینطور که پیداست بازار رقابتشان حسابی داغ است، چراکه مثل دیگر کسب‌وکارهای اینترنتی یک نام شاخص بین خشکشویی‌های آنلاین وجود ندارد و هیچکدامشان نتوانسته بخش بزرگ بازار را در دست بگیرد.

برای همین است که هنوز می‌توان خشکشویی‌های آنلاینی را که به تازگی راه افتاده‌اند، پیدا کرد. مثل همیشه ورود استارتاپ‌ها به یک کسب و کار، واکنش اتحادیه را در پی داشته. طوری که چند وقت پیش رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران حسابی زیرآب خشکشویی‌های آنلاین را زده و کاهش ۴۰ تا ۵۰درصدی مشتریان خشکشویی‌ها را گردن رکود و خشکشویی‌های آنلاین انداخته است. ابوالفضل رجب‌زاده می‌گوید، خشکشویی‌های آنلاین غیربهداشتی فعالیت می‌کنند و خدمات آنها اغلب بی‌کیفیت است. طوری که اجناس را فقط آبشور می‌کنند. تقریبا همه روسای اتحادیه‌ها در برخورد با پدیده کسب‌وکارهای اینترنتی همین موضع را دارند و این مورد، اتفاق جدیدی نیست.

 

*** نرخ خشکشویی‌ها؛ آنلاین‌ها ارزان‌تر حساب می‌کنند یا سنتی‌ها؟

نرخ‌نامه خشکشویی‌ها یکی از پیچیده‌ترین نرخ‌نامه‌ها در بین صنف‌های مختلف است. بعضا پیش می‌آید که خودشان هم نرخ‌هایشان را فراموش می‌کنند و برای پاسخ به مشتری سراغ قیمت‌هایی که روی تابلو چسبانده‌اند می‌روند. خدمات اصلی‌شان بیشتر در شست‌وشو و اتو پیراهن، کت و شلوار، مانتو، شومیز، روسری و شال و چادر دسته‌بندی می‌شود. خیلی‌ها هم پتو، لحاف و پرده‌شان را که نمی‌توان در ماشین لباسشویی‌های خانگی شست، به خشکشویی‌ها تحویل می‌دهند.

آنلاین‌ها برای اتوی یک پیراهن بین شش تا هشت‌هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند و اگر بخواهید برای پیراهنتان شست‌وشو و اتو را با هم سفارش دهید، باید بین ۱۰ تا ۱۵هزار تومان هزینه کنید. البته خشکشویی‌های سنتی قیمت نسبتا پایین‌تری دارند. آنها پیراهن مردانه را با قیمت حدود ۱۰هزار تومانی شست‌وشو و اتو می‌کنند و هزینه اتو تنها حدود پنج تا هفت‌هزار تومان است.

نرخ اتو و شست‌وشوی کت و شلوار در بین خشکشویی‌های سنتی ۲۷هزار تومان است و اتوی تنها تقریبا ۱۵هزار تومان است. آنلاین‌ها کمی‌ گران‌تر حساب می‌کنند. هزینه خشکشویی و اتو کت و شلوار در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها حدود ۲۹ تا ۴۰هزار تومان است و برای اتوی تنها رقمی‌ حدود ۱۷ تا ۲۰هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند. خشکشویی‌ها سنتی برای اتو و خشکشویی پتو‌های یک‌نفره رقمی‌ حدود ۲۰ تا ۲۵هزار و برای پتوهای دونفره رقمی ‌حدود ۲۵ تا ۳۰هزار تومان حق‌الزحمه می‌گیرند.

آنلاین‌ها نرخ‌های متفاوتی دارند. بعضی از آنها برای شست‌وشو و اتوی پتو یک‌نفره رقمی ‌حدود ۳۰هزار تومانی و برای پتو دونفره رقمی ‌حدود ۴۰هزار تومان در نظر می‌گیرند. با جست‌وجو در بین خشکشویی‌های آنلاین می‌توان به ارقامی ‌مثل ۲۰هزار تومان برای شست‌وشو و اتوی پتو یک‌نفره و ۳۰هزار تومان برای پتو دونفره رسید.

باید توجه داشته باشید که این نرخ‌ها عموما یک نرخ تقریبی برای خشکشویی‌های آنلاین و سنتی است. بسته به شهر محل زندگی شما و امکانات خشکشویی ممکن است با نرخ‌هایی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت‌های بالا روبه‌رو شوید. این اختلاف قیمت تا حدودی طبیعی است. چراکه خشکشویی‌ها هر کدام از تجهیزات مختلفی استفاده می‌کنند که تاثیر زیادی روی کیفیت شست‌وشو و اتو می‌گذارد. به‌علاوه خشکشویی‌های آنلاین بعضا هزینه ارسال را روی نرخ شست‌وشو محاسبه می‌کنند و این یکی از دلایل بالاتر بودن نرخ‌های خشکشویی‌های آنلاین نسبت به خشکشوی‌های سنتی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">