ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره برخی تخلفات و سوء استفاده ها از کدملی با حذف دفترچه های کاغذی گفت: تخلفات با دفترچه هم وجود داشت. اگر عکس تطبیق داده نشود هم امکان سوء استفاده وجود دارد. درباره کارت ملی هم همینطور است اما وقتی شماره تلفن ثبت باشد برای بیمه شده و پزشک کدرهگیری پیامک می شود که فعلا برای چندماه اول اجباری نمی‌شود و هر زمان اجباری شود این مسئله هم حل می شود. 

به گزارش ایسنا، شهرام غفاری در نشست خبری مشترک با سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نسخه الکترونیک دو سه سالی است که در تامین اجتماعی در حال اجراست و جادارد از مدیران سابق که بنای این کار را گذاشتند یادی کنیم گفت: عدم صدور دفترچه های کاغذی و نسخه نویسی الکترونیک دو موضوع هستند که همدیگر را کامل می کنند. بیش از ۶۵ میلیون نسخه در مراکز ملکی نوشته می شود که ۹۸ درصد الکترونیکی است و برنامه جدیدی برای ما حساب نمی شود. 

وی افزود: ابتدای سال ۱۰ درصد و امروز بیش از ۷۰ درصد نسخ در مراکز طرف قرارداد الکترونیک سازمان به صورت الکترونیک نوشته می شود و در جریان است. نسخه نویسی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد سابقه بیش از یکسال و در مراکز ملکی سابقه بیش از سه سال دارد.

غفاری درباره برخی تخلفات و سوء استفاده ها از کدملی با حذف دفترچه های کاغذی اظهار کرد: تخلفات با دفترچه هم وجود داشت، اگر عکس تطبیق داده نشود هم امکان سوء استفاده وجود دارد. درباره کارت ملی هم همینطور است اما وقتی شماره تلفن ثبت باشد برای بیمه شده و پزشک کدرهگیری پیامک می شود که فعلا برای چندماه اول اجباری نمی‌شود و هرزمان اجباری شود این مسئله هم حل می شود. 

غفاری درباره نحوه دریافت دارو گفت: اگر بیمار دفترچه داشته باشد که آن را ارائه می دهد. درصدی از بیمه شدگان ممکن است دفترچه نداشته باشند. داروخانه مانند دفترچه با سربرگ پزشک رفتار می کند و دارو را تحویل می دهد. سومین حالت این است که نسخه الکترونیک باشد در آن صورت داروخانه نسخه را می پیچد و نیازی هم به ثبت مجدد نسخه ندارد. 

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره برخی گلایه های داروخانه ها مبنی بر تحویل هزینه هایی مانند هزینه پرینت نسخه گفت: امروز صبح با انجمن داروسازان توافق شد تعرفه گذاری نسخه نویسی الکترونیک در شورای عالی بررسی شود. این یک تصمیم ملی است و قول دادیم فرایندهای اضافه شده را تسهیل کنیم. 

به گفته وی تا امروز داروخانه ها چند پنل برای هربیمه گر داشتند، اما اکنون در سیستم خودشان می توانند ثبت کنند و به بیمه ها بفرستند. نسخه الکترونیکی یک طرح بزرگ است و نیازمند تعامل و همکاری است. 

وی همچنین افزود: کل هزینه های چاپ دفترچه یک سال ما، یک درصد از کل هزینه های یک ماه سازمان است و بحث ذخیره و صرفه جویی منابع مالی هدف عمده و مهم این طرح نیست.

 

الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک نیست/ مشکلی باشد، مداخله می کنیم
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک از سوی پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی وجود ندارد و مکانیسم های تشویقی برای پیوستن به این طرح درنظر گرفته شده است، گفت: در صورتی که مشکلی برای بیمه شده ایجاد شود، مداخله می کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد جهانگیری در نشستی مشترک با معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره دو طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم صدور دفترچه‌های کاغذی درمان تامین اجتماعی گفت: این دو طرح توامان پیش می روند ولی گره زدنشان با یکدیگر درست نیست. مطلوبیت حذف دفترچه این است که با نسخه نویسی الکترونیک همراه باشد.

وی افزود: در سنوات قبل اقداماتی در این زمینه شروع شده است و نباید شتابزدگی و عجله صورت گیرد، باید چند مسیر در حوزه ارائه خدمات مشخص شود. اولین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر می‌کنیم بیمار است و کیفیت خدمات نباید افت کند. دوم موضوع مهم محرمانگی اطلاعات است که نباید خدشه دار شود. سوم اینکه اگر پزشک نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد دسترسی اش قطع شود.

جهانگیری ضمن انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی در این باره به مردم گفت: باید اطلاع رسانی برای اجرا دقیقتر باشد. در عین حال گاهی هم باید کار را شروع کرد و نباید معطل ماند. چندسال است کار امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک را دنبال می‌کنیم و پیگیری های لازم برای ارتقای آن را در دست انجام داریم.

معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مکانیسم های مختلفی برای دریافت خدمات در قالب طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های بیمه در تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یک مکانیسم استفاده سرنسخه خود دکترهاست، دوم استفاده از دفترچه بیمه فعلی.

جهانگیری ادامه داد: طبق تفاهم های صورت گرفته، این طرح، سرآغاز یک کار بزرگ است و نه پایان کار. اکنون دفترچه ها کلا حذف نمی‌شوند بلکه دفترچه های موجود همچنان استفاده می‌شوند. به مردم نباید آسیب برسد. مردم را برای اینکه دفترچه نیست معطل نکنیم، اگر هم مشکلی هست باید حل شود، به ویژه در دوران کرونا، تشکیل صف، انتظار زیاد، تعلل برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و در مجموع تشویش نباید ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر در هیچ کجای دنیا نسخه الکترونیک در یک مقطع به طور کامل انجام نشده و هنوز اسناد کاغذی در کشورهایی که نسخه الکترونیک دارند برقرار است، گفت:  تدابیر لازم باید انجام شود. مردم و همچنین ارائه دهندگان خدمت دغدغه نداشته باشند. کارگروه مشترکی را با سازمان تامین اجتماعی راه انداری کردیم که آنلاین پاسخگو باشیم. همراهی سازمان نظام پزشکی در این طرح هست، اما دغدغه ها را هم بازگو می‌کنیم و اگر مشکلی ایجاد شود مداخله می کنیم و اگر  مشکل رفع نشود، شاید طرح تامین اجتماعی را تغییر مسیر دهیم.

وی افزود: الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک نیست و مکانیسم های تشویقی برای پیوستن به این طرح درنظر گرفته شده است. تسهیلاتی را با کمک سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت داریم و شش ماه فرصت تعیین شده تا مکانیسم ها کامل شوند.

جهانگیری درباره مشکلات پزشکان برای استفاده از چندسامانه بیمه گرهای پایه برای نسخه نویسی الکترونیک گفت: توافقی که انجام شده این است که در قسمت داروخانه از یک پنل استفاده شود. در نسخه نویسی هم همینطور است، پزشکان می توانند هرسامانه ای که مورد تایید است را در مطب استفاده کنند و در یک پنل واحد نسخه بنویسند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های پزشکان استفاده از پنل های مختلف بود که حل شده است. فراخوانی دادیم و 18 شرکت در فراخوان های ما شرکت کردند و 5 شرکت استانداردهای لازم را اخذ کردند که اعلام کردیم این 5 سامانه مجاز و مورد تایید بیمه ها هستند. بنابراین پزشک از یک پنل واحد استفاده و موارد را  به بیمه ها ارسال می کند.

 

رایزنی برای دسترسی به سوابق هویتی 
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره جزئیات حذف دفترچه های بیمه درمان کاغذی سازمان تامین اجتماعی و توقف چاپ صدور دفترچه های جدید از ابتدای اسفندماه توضیحاتی ارائه کرد. 

به گزارش ایسنا، امیرعباس منوچهری در نشست خبری مشترک با سازمان نظام پزشکی در این باره اظهار کرد: طرح حذف دفترچه های بیمه کاغذی و نسخه الکترونیک دو طرح جداگانه هستند که به موازات یکدیگر پیش می‌روند و هردو یک هدف را دنبال می کنند. طرح نسخه نویسی الکترونیک به جهت بعد ملی و مزایایی که دارد چیزی از طرح تحول سلامت کم ندارد. 

وی افزود: از ابتدای اسفند با توقف تولید دفترچه های جدید کاغذی، گام مهمی را به سمت اجرای نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان برخواهیم داشت. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی خواهد بود گفت: یکی از مهمترین نکات استحقاق سنجی بیمه ای فرد است. باید اطمینان یابیم که خدمت به درستی انجام می گیرد، به روش های مختلفی برای نظارت و رصد این موضوع اندیشیده شده است. همین حالا هم با وجود اینکه دفترچه های بیمه عکس دارند باز هم سوء استفاده هایی صورت می گیرد. 

منوچهری ادامه داد: جلساتی با ثبت احوال و سازمان های دیگر برای دسترسی به سوابق هویتی افراد برگزار شده است اما در بدو امر این طرح اگر سختگیری کنیم ممکن است عرصه بر مردم سخت شود لذا همه فرایندهای نظارتی را از اول شروع نمی کنیم و بتدریج این کار را انجام خواهیم داد. در یکی دوماه اول که دوره فراگیری است از اعمال روش هایی چون دریافت کدرهگیری از شماره تلفن مراجعه کننده صرف نظر می کنیم و در ماه های بعد نسبت به کنترل این موارد با روش های مختلفی اقدام خواهیم کرد.

وی درباره مدارک لازم برای احراز هویت گفت: برای افراد زیر ۱۸ سال شناسنامه قابل قبول است. جلددفترچه را هم دور نیندازند و آن هم یکی از مدارک قابل قبول برای احراز هویت است. همچنین کارت ملی هم قابل قبول است. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به دغدغه های سازمان نظام پزشکی از بابت دچار مشکل شدن داروخانه ها و بیماران و ارائه دهندگان خدمات گفت: این دغدغه ها درست است و ما باید از بالا و کلان به موضوع نگاه کنیم. قرار است همه ارکان نظام سلامت در کنار هم هدفی را به سرانجام برسانند، اگر اجزای یک سیستم را به طور کامل نبینیم به سرانجام نمی رسد. 

منوچهری ادامه داد: دغدغه جدی نظام پزشکی الزام پزشکان به صدور نسخه الکترونیک بود. این دغدغه را برطرف کردیم و قرار ما گذاشتن مشوق برای پیوستن پزشکان به این طرح بود و فعلا جنبه تشویقی دارد. حال اگر پزشکی نخواست یا نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد تکلیف پزشک و بیمار چیست؟ ممکن است نشود نسخه تولید کرد و زیرساخت ها فراهم نباشد مثل اینترنت و... اما نخواستن توجیه منطقی ندارد. بخشی از جامعه در مقابل تغییرات مقاومت می کنند. 

وی با بیان اینکه ما از  جهت صدور نسخه الکترونیک فعلا الزامی نمی کنیم و هیچ وقت نخواهیم کرد گفت: هیچ جای دنیا اینطور نیست که همه فرایند درمان در بستر دیجیتال باشد. علاوه بر این می دانیم مناطقی داریم که پوشش اینترنت ندارند و بسترها فراهم نیست. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سوء برداشتی ممکن است به اذهان خطور کند که ما دنبال صرفه جویی منابع با حذف صدور دفترچه ها هستیم گفت: این هدف ما نیست، جزو برنامه های ما هست اما هدف غایی نیست. قرار شده سازمان تامین اجتماعی منابع مردم را ذخیره کند که روزی برای خودشان خرج کند. 

منوچهری افزود: هفته گذشته در هیئت مدیره مصوبه ای داشتیم مبنی بر اینکه در تمام شهرستان هایی که مرکز ملکی نداریم خدمات بستری کلیه بیمه شدگان رایگان شد که ۳۷۵ شهرستان شامل هستند. ما تنها ۷۷ بیمارستان ملکی داریم. اگر دنبال ذخیره منابع بودیم مصوبه نمی گرفتم که خدمات کامل رایگان شوند. این کار جنبه تبلیغاتی ندارد بلکه تکلیف قانونی است. 

وی با بیان اینکه همچنین تصویب شد افراد بالای ۶۵ سال هرکجا به مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد مراجعه کنند خدمات بستری شان رایگان باشد گفت: یکی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک این است که پول در جای خودش خرج شود. بر اساس قانون الزام، درمان در تامین اجتماعی به دوطریق انجام می شود و منتی بر بیمه شده از این حیث نیست. در این قانون درمان، مستقیم یا غیرمستقیم است که مستقیم تولید خدمت و غیرمستقیم خرید خدمت است. این تکلیف امروز دارد بعد از ۳۰ سال انجام می شود. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ میلیون مراجعه در سال  بابت دریافت و تمدید دفترچه داشتیم که عوارض زیادی داشت مانند ترافیک و اتلاف وقت و... گفت: با حذف دفترچه ها جلوی آنها گرفته می شود. می توانیم به مراکز طرف قرارداد سریعتر پول پرداخت کنیم و اگر مطمئن باشیم سندتولید شده واقعی است چرا چندماه بعد؟ بلکه بلافاصله این کار را انجام می دهیم و اگر پزشکی طرف قرارداد ماست و امضای دیجیتال داشته باشد تا ۱۲ شب، ۹۵ درصد هزینه ویزیتش پرداخت می شود و اگر امضا نداشته باشد ولی طرف قرارداد باشد، ۸۰ درصد را می پردازیم. 

وی ادامه داد: همچنین داروخانه ها قبلا ۳۰ درصد مبلغ دارو را از بیمار می گرفتند اما ۷۰ درصدکه ما باید می دادیم تاخیر داشت. اکنون با این طرح بلافاصله ۲۰ درصدش را واریز می کنیم. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره چگونگی ارائه مدارک پزشکی به بیمه های تکمیلی گفت: مذاکرات بسیاری با بیمه های تکمیلی صورت گرفته و توافق شد با در اختیار گذاشتن API مسئله را حل کنیم. به ۲۹ شرکت بیمه نامه نوشته شد و اعلام آمادگی برای تبادلAPI صورت گرفته است. از این طریق زبان سامانه ها برای همدیگر قابل فهم و یک تحول جدی است. در یک ماه اخیر تحول جدی در پیشرفت نسخه ایجاد شده است. 

منوچهری تاکید کرد که به دنبال تحمیل هزینه هایمان نیستیم. فقط در بخش درمان نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای سال آینده دیده شده است. کل تولید دفترچه در یک سال ۲۲ میلیون است و ماهی دومیلیون دفترچه صادر میشود که هزینه ای ندارد.

نظرات  (۱)

  • علی خلیلی
  •  پزشک محترم من نسخه را مینویسد و سپس کد رهگیری برای من از طرف سازمان میاید . من مایلم و لازم است این

    نسخه را قبلا ببینم ( از کامپیوتر یا موبایل شخصی ) .

    و در فایل بهداشتی خود ذخیره کنم .چگونه این امر میسر میشود . ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">