ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقدی به گزینه «عجله دارم» در تاکسی اینترنتی اسنپ

| چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

ورود هر گونه تکنولوژی و فناوری که بتواند در این دوره و زمانه کار بشریت را به راحت ترین شکل ممکن انجام دهد، ارزشمند و قابل توجه است. امروز از این دست فناوری ها را به وفور می توان در بخش های مختلف جامعه مشاهده کرد. به ویژه امروزه که صحبت از هوش مصنوعی و جایگزین شدن آن به عنوان نیروی کار انسانی‌ است. فارغ از وارد بودن نقد یا دفاعی به هر کدام از تکنولوژی های حاضر، زیر سوال نرفتن حقوق شهروندی و احترام به کاربران باید در اولویت این دست از تکنولوژی ها و مالکان آن باشد.

با چنین مقدمه ای نگارنده قصد دارد به نقد برنامه کاربردی یا سوپر اپلیکیشن اسنپ و  گزینه «عجله دارم»بپردازد. این سرویس برخط که در همان ابتدا و شروع فعالیتش توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک تبدیل شود، حال با انتقادهای زیادی از سوی کاربران مواجه شده است‌. یکی از دلایلی که باعث شد تا این نرم افزار سبزرنگ در صفحه نمایش هر موبایلی جا خوش کند، منصف بودن و به نوعی به صرفه بودن هزینه های حمل و نقل آن بود‌. به همین خاطر اسنپ با در پیش گرفتن چنین رویه ای، به خوبی توانست اعتماد زیادی را کسب کند‌.

جلب اعتماد که نوعی سرمایه اجتماعی به حساب می آید، قطعا حفظ و نگهداری آن هم باید با حساسیت خاصی همراه باشد‌. اما اکنون نرم افزار محبوب و معروف اسنپ می خواهد با اعتماد کاربران چه کند؟

طبق آنچه که از تجربه شخصی و نقل قول از زبان چندین راننده این نرم افزار دریافت کرده‌ام، به نظر می رسد ایجاد «عجله دارم»می تواند به یک بازی دو سر باخت بیانجامد. ماجرا از این قرار است که اسنپ به زعم خود با ایجاد این گزینه به کاربرانش اختیارات بیشتری می دهد، اما همین گزینه فرصتی شده تا راننده ها با تاخیر بسیار قابل توجه ای به درخواست معمولی مسافران بی اعتنایی کنند و با طولانی شدن زمان، کاربر مجبور به استفاده از گزینه«عجله دارم» کند که هزینه را تا حد قابل توجه ای افزایش می دهد.

طی چندین تجربه، زمانیکه  قصد استفاده از این سرویس را داشته ام با اینکه در همان محدوده تعداد زیادی خودرو دیده می شود، اما زمان انتظار برای پذیرش درخواستم بسیار طولانی می شود و گزینه«عجله دارم»مدام در حال خودنمایی و ترغیبِ روانی مسافری است که می خواهد با خیالی خوش زودتر و با صرفه تر به مقصد برسد.

به همین خاطر  قطعا کاربری که به تدریج به نوع خدمات این نرم افزار و سرویس، اعتماد کرده و هر قرار مهم و جدی خود را به دست اسنپ می سپارد، بسیار غیر منصفانه است که   این نرم افزار بی توجه به حقوق و انگیزه کاربرانش تنها به فکر منفعت مالی خودش باشد. هر چند امیدوارم با حساسیت رسانه ها نسبت به این موضوع و رساندن اعتراض کاربران، بتوان شاهد تغییر رویه این نرم افزار بود‌. البته در اینجا نباید از ورود و نظارت جدی و به موقع انجمن از حمایت مصرف کننده ها هم غفلت کرد.(شفقنا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">