ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقشه راه رایانش ابری کشور تدوین شد

| يكشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نقشه راه رایانش ابری کشور، توسط فعالان این حوزه تدوین شده است،گفت: با مشارکت جدی فعالان بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و دست اندرکاران حوزه فناوری، می توان شاهد تحولات چشمگیر در این حوزه بود.

خوانساری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: معمولا تدوین نقشه راه در حوزه فناوری از سوی حاکمیت انجام می گیرد و به فعالان این حوزه ها ابلاغ می شود، اما در فناوری های نوین، دیگر بخش ها از دولت جلوتر هستند و شاید فعالان این حوزه، خود اقدام به تهیه نقشه راه کنند و انتظاراتشان را از دولت مشخص کنند، بهتر باشد.
وی با بیان اینکه شرکت ها و فعالان حوزه رایانش ابری برای رسیدن به نقشه راه مشترک تلاش های خوبی انجام داده اند،ادامه داد: در برخی از موضوعاتی که در فناوری های کمتر توسعه یافته مانند داده های بزرگ و اینترنت اشیا، تدوین نقشه راه برعهده حاکمیت بوده اما در مورد فناوری هایی که به بلوغ رسیده است مانند رایانش ابری، تدوین نقشه راه از سوی فعالان، می تواند سرعت رشد و سطح آمادگی بازار را نیز بیشتر کند.
خوانساری به تلاش های متعدد پژوهشگاه از سال 92 در حوزه رایانش ابری اشاره کرد و اظهار داشت: پژوهشگاه در حوزه رایانش ابری، توانست بیشترین مشارکت بین مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و بخش خصوصی وجود آورد که استفاده از ظرفیت بالای جوامع کاربردی خصوصاً جامعه آزاد رایانش ابری را به همراه داشته است.
وی بیان داشت: با برنامه و رویکردی که پژوهشگاه در حوزه رایانش ابری اتخاذ کرد، فعالان این حوزه در یک زنجیره ای منسجم شروع به فعالیت کردند.
خوانساری به برگزاری نشست های منظم با فعالان بخش خصوصی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: علیرغم پیشرفت های خوب صورت گرفته هنوز موضوعات فنی، اقتصادی و قانونی متعددی وجود دارند که مانع حرکت سریع فعالان می شود و باید با حفظ تعامل و ارتباط بین فعالان بخش های مختلف زنجیره برای رفع آنها تلاش کرد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برگزاری نشست های تخصصی و رصد وضع داخل کشور که مرتباً توسط شبکه همکاران پژوهشگاه انجام می گیرد، امید به تحقق پیشرفت های بیشتر و ظهور سرویس های ابری با کیفیت تر داخلی را هر روز بیشتر می کند.
رایانش ابری مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌ های رایانه ‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به‌ کارگیری شبکه ارائه می‌کند. «رایانش ابری» از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر است. ابر استعاره از شبکه یا شبکه‌ ای از شبکه‌ های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد، اطلاع دقیقی ندارد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">