ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رابطه نقشه‌های گوگل با کاهش قدرت مغز ما

| شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

وابستگی به نقشه های اینترنتی و آنلاین به خصوص نقشه های گوگل این روزها و با توجه به وفور دسترسی به اینترنت از طریق گوشی های هوشمند بسیار زیاد شده است. اما اتفاقات عجیب و غریبی که این وابستگی ها اخیرا رقم زده است به همراه مطالعاتی که محققان دانشگاهی صورت داده اند هشدار بزرگی برای ما است تا از تکیه و اتکا به نقشه های گوگل به شدت پرهیز کنیم.

اکنون برای مدت زمان بیش از ۵ سال است که توریست هایی که برای دیدن کوه Mount Rushmore در داکوتای جنوبی به نقشه های گوگل اطمینان میکنند، به آدرس اشتباه فرستاده میشوند! تا کنون بارها از گوگل درخواست شده است که آدرس این مکان را اصلاح کند اما بنا به دلایل عدیده این اتفاق هنوز رخ نداده است.

این تنها موردی نیست که در نقشه های گوگل آدرس های اشتباه منجر به سردرگمی کاربران شده است و البته اشتباهات این نقشه ها همیشه هم به این اندازه کم هزینه نبوده است. همین اخیرا اتفاقی عجیب در ایالات متحده همه رسانه راه متوجه خود ساخت: آدرسی اشتباه در نقشه های گوگل منجر به آن شد که تیم تخریب ساختمان، خانه ای اشتباه را با خاک یکسان کنند. در این مورد البته گوگل واکنش نشان داد و مسئولیت ماجرا را به عهده گرفت.

در سال ۲۰۱۰ نیروهای کاستاریکایی با اشتباه نقشه گوگل وارد خاک نیکاراگوئه شدند که اعتراض این کشور را به دنبال داشت و در یک مورد نیز پلیس کالیفرنیا ساعتها به دلیل آدرس اشتباه بر روی نقشه های گوگل به دنبال منزلی میگشت که یک قتل در آن اتفاق افتاده بود.

این موارد همه حاکی از آن است که نقشه های گوگل از خطاها و ایرادات اساسی رنج میبرد. نقشه های گوگل با استفاده از لایه های متعددی از نقشه های ماهواره ای و عکس برداری های خیابانی ساخته شده است و با استفاده از حجم عظیم از اطلاعاتی که توسط کاربران عادی نیز قابل ویرایش است، هدایت میشود. تعداد بیشماری از افراد از سوی گوگل مشغول رصد و اصلاح این اطلاعات و آدرس ها هستند اما با این همه هنوز هم خطا جزو لاینفکی از نقشه های گوگل به شمار میرود.

علاوه بر این خطاهای انسانی باید هک ها گاه و بیگاه نقشه های گوگل را که بنا به مقاصد خاص صورت میگیرد نیز در نظر آورد. در سال ۲۰۱۴ «برایان سیلی» با هک نقشه های گوگل موفق شد که آدرس و شماره تماس دفتر اف بی آی در سانفرانسیسکو را تغییر دهد و به این شکل ضعف امنیتی نقشه های گوگل را نشان داد.

با همه این ها هنوز هم توریست ها کوه Rushmore حتی با وجود تابلوهای راهنما در مسیر خود، نمیتوانند آدرس مشخص شده بر روی نقشه های گوگل و GPS را نادیده بگیرند! اما چرا؟ آیا ما به شکل جمعی در حال از دست دادن حس خود نسبت به جهت یابی هستیم و به کلی این امر مهم را به ابزارهای تکنولوژیک واگذار کرده ایم؟
چگونه نقشه های گوگل قدرت مغز ما را کاهش میدهد؟!

به گزارش تابناک مطالعات عصب شناسی جدید بر این باور هستند که بلی، نقشه های گوگل و GPS تاثیر کاملا منفی بر کارکرد ذهن ما دارند. محققان دانشگاه «مک گیل» طی مطالعات اخیر خود بر روی افرادی که از نقشه های گوگل و GPS استفاده میکنند و افرادی که اتکایی به این ابزارها ندارند به این نتیجه رسیده اند که افراد دسته دوم در هیپوکامپوس مغز خود کارایی بیشتر و عملکرد بهتری دارند.

در واقع هیپوکامپوس مسئول مدیریت حافظه و درک فضا در مغز است و از کلیدها و نشانه ها بصری برای ساخت یک نقشه شناختی از دنیای اطراف با کمک جهات جغرافیایی، بهره میبرد. مطالعات نشان داده است که رانندگان تاکسی در لندن که از نقشه های آنلاین بهره نمیبرند، هیپوکامپوس عظیم تری در مغز خود دارند. مطالعات دیگر حاکی از آن است که اندازه هیپوکامپوس ارتباط و وابستگی مستقیمی با ابتلا به آلزایمر دارد.

  • ۹۵/۰۱/۱۴

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">