ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به فناوری اطلاعات در آلمان

| چهارشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۸۴، ۰۶:۳۴ ب.ظ | ۱ نظر

آی تی ایران - مجلس آلمان (بوندستاگ) راى عدم اعتماد نسبت به دولت این کشور (ائتلاف قرمز و سبزها) را صادر کرد. شرودر، صدراعظم آلمان با استفاده از تجربه دهه 1980حزب رقیب خود، سعى دارد تا با برگزارى انتخابات زود هنگام نسبت به تداوم حضور حزب متبوعش در عرصه قدرت اطمینان یابد. این رخداد در آلمان بهانه‌اى شد تا وضعیت صنعت فناورى اطلاعات این کشور را بررسى نمایئم.
آلمان

کشور آلمان با بیش از هشتاد و دو میلیون نفر جمعیت، 16 ایالت و مساحتى حدود 357023 کیلومترمربع یکى از بزرگترین کشورهاى اروپا است. کشور آلمان در نیمکره شمالى و در اروپاى مرکزى واقع است و با کشورهاى دانمارک، هلند، بلژیک،لوکزامبرگ، فرانسه، سویس، اتریش و چک و لهستان همسایه است. زبان رسمى کشور زبان آلمانى و مذهب آن دین مسیح (در بین 8/92% مردم ) مى‌باشد.
اقتصاد آلمان

اقتصاد آلمان سومین مقام را در دنیا دارد و سپرده هاى آن یک چهارم تولید ناخالص داخلى اروپاست. آلمان بزرگترین شریک تجارى ایران و آمریکا و پنجمین شریک تجارى اروپا است.

تولید ناخالص داخلى در سال‌هاى 2002 و 2003 به ترتیب 26690، 27060 میلیارد دلار بوده، که این آمار، رشد قابل توجهى را نسبت به سال‌هاى ماقبل خود نشان مى‌دهد. اقتصاد بازار اجتماعى آلمان، به طور وسیعى متکى به معیارهاى بازار آزاد است. اما شرایط نیروى کار، دستمزد و تصمیم هاى اقتصادى تا حدود زیادى با مشارکت نظر دولت، تجار و همچنین نیروى کار تعیین مى‌شود. با این حال در سال‌هاى اخیر بیکارى نرخ بالایى به میزان بیش از 11 درصد داشته است. از طرفى هزینه‌هاى بالاى نیروى کار و نیاز به سرمایه گذارى خارجى، دولت را مجبور به اتخاذ برنامه‌هاى جدید براى تبدیل آلمان به محیط تجارى رقابتى در سطح جهانى کرده است. عوامل دیگرى نیز وجود داشته که دولت آلمان را وادار به افزایش عواید عمومى خود و کاهش هزینه‌هاى ورود به بازارهاى جهانى جدید تجارى از جمله فن‌آورى اطلاعات نموده است.
وجود بنگاه‌هاى متعدد اقتصادى و بازار فناورى اطلاعات

در کشور آلمان نزدیک به ۵۰۰ هزار بنگاه اقتصادى وجود دارد. بیش از ۹۰% از این تعداد را بنگاه‌هاى کوچک و متوسط تشکیل مى‌دهند. بخش قابل توجهى از بنگاه‌هاى آلمان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر پرسنل دارند. این کشور مهم‌ترین بازار فن‌آورى اطلاعات در اتحادیه اروپا و پس از آمریکا و ژاپن دومین بازار بزرگ فن‌آورى اطلاعات جهان به شمار مى‌آید.

ارزش بازار اتحادیه اروپا در مجموع بیش از 286 میلیارد یورو است که(3/22%) نزدیک به یک چهارم این مقدار به آلمان اختصاص دارد.

بازار فن‌آورى اطلاعات آلمان را مى‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد:

a)خدمات مرتبط با فن‌آورى اطلاعات با ۲۷ میلیارد دلار بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده ‌است.

b)سخت افزار با ۲۳/۷ میلیارد دلار در مکان دوم است.

c)نرم افزار با ۱۳/۵ میلیارد دلار 21% بازار فن‌آورى اطلاعات آلمان را به خود اختصاص داده و در جاى‌گاه سوم از لحاظ حجم بازار قرار دارد.
نیروى انسانى متخصص IT در آلمان

در حال حاضر کشور آلمان با کمبود بیش از ۴۰۰ هزار نیروى متخصص در زمینه IT مواجه است. با توجه به این‌ مشکل، اکثر شرکت‌هاى آلمانى ترجیح مى‌دهند تا به جاى تولید نرم‌افزار از بسته‌هاى نرم‌افزارى آماده استفاده نموده و یا آنها را در خارج از کشور آلمان تولید کنند. هم‌چنین فضاى واردات نرم‌افزار و خدمات فن‌آورى اطلاعات در این کشور بسیار مناسب بوده و هیچ‌گونه محدودیت تجارى در این زمینه وجود ندارد. لذا یکى از بازارهائى که شرکت‌هاى ایرانى مى‌توانند در آن نسبت به اخذ پروژه‌هاى کارى فعالیت کنند، بازار فناورى اطلاعات کشور آلمان مى‌باشد.
بازار نرم‌افزار آلمان

با وجود رشد اقتصادى پایین کشور آلمان، بازار فن‌آورى اطلاعات روند رو به رشد خود را ادامه داده است. در این میان بخش نرم‌افزار با رشدى معادل ۱۶% در سال بیشترین رشد را داشته، به گونه‌اى که پیش‌بینى مى‌شود تا سال ۲۰۰۶ ارزش بازار نرم‌افزار بالغ بر بیش از ۲۷ میلیارد دلار گردد. این امر سبب گردیده تا بازار نرم‌افزار آلمان بازار جذابى براى حضور شرکت‌هاى خارجى باشد.

رقابت در بازار نرم‌افزار آلمان بشدت زیاد است. عمده شرکت‌هاى نرم‌افزارى حاضر در بازار را شرکت‌هاى فرانسوى، انگلیسى و آلمانى تشکیل مى‌دهند. بیش از ۵۰۰۰ شرکت فن‌آورى اطلاعات در آلمان حضور دارند. با این حال این بنگاه‌ها در کشور خود نقش تأمین‌کننده اصلى را ایفا نمى‌نمایند. لازم به ذکر است که بیش از ۸۰% نرم‌افزارها از سایر کشورها وارد مى‌شود.

سهم عمده این بازار در اختیار چند شرکت نر‌م‌افزارى (نظیر SAP، Microsoft، SAS، IXOS، Autodesk) قرار دارد که غالباً بسته‌هاى نرم‌افزارى را به فروش مى‌رسانند. این شرکت‌ها حدود ۳0٪ از بازار نرم‌افزار را در اختیار دارند. موفقیت این بنگاه‌ها در استانداردسازى، شهرت بین‌المللى و کانال‌هاى فراوان توزیع جهانى آنها نهفته است.

همان‌گونه که ذکر گردید بخش عمده خدمات نرم‌افزارى کشور آلمان توسط شرکت‌هاى خارجى ارائه مى‌شود. شرکت‌هاى نرم‌افزارى حاضر در بازار آلمان به دلیل نبود نیروى انسانى متخصص، علاقه‌مند به استفاده از نیروى انسانى سایر کشورها هستند. نکته اى که در این میان وجود دارد حضور نسبتاً کم‌رنگ هندى‌ها (که در ارائه خدمات نرم‌افزارى سهم قابل توجهى در بازار جهان دارند) در بازار آلمان است. شاید یکى از علل این امر تمایل شرکت‌هاى هندى به همکارى با کشورهاى انگلیسى زبان باشد. با توجه به این که زبان کشور هند نیز انگلیسى است.

بسیارى از مردم اروپاى مرکزى با زبان‌ آلمانى آشنا هستند. لذا متخصصان بازاریابى، آلمان را نقطه شروع بسیار خوبى براى دسترسى به بازارهاى اروپاى مرکزى موسوم به ببرهاى اروپا (لهستان، بلغارستان و جمهورى چک) مى‌دانند. ضمن آن که فرصت‌هاى خوبى براى دستیابى به بازارهاى کشور اتریش و بخش آلمانى زبان کشورهاى سوییس و بلژیک فراهم مى‌آید.

  • ۸۴/۰۴/۱۵

نظرات  (۱)

  • sayyed jahangir amiri
  • salam az shomma be khatere barnamehaye etella resani tan tashakor mikonam.khaheshmandam agar etelaate bishtery dar zeminehe alman,turism,mekanhaye tooristy,hotelha,roohyat mardom va har chize momken barayam beferestid ghablan az shoma kamale tashakor ra daram amiri az yazd by

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">