ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگرانی چین و اسراییل از بازی پوکمون‌گو

| چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

پس از آنکه در سالهای گذشته اخبار متعددی درباره اینکه تلفن های همراه هوشمند به دلیل فناوری موجود در آنها یک نوع ابزار جاسوسی هستند منتشر شد اکنون بار دیگر این موضوع داغ شده است.

منابع نظامی اسرائیل می‌گویند ارتش این رژیم به دلایل امنیتی، استفاده از نرم‌افزار بازی «پوکمون گو» را در تمامی پایگاه‌های نظامی خود ممنوع اعلام کرده است. پیش از این مسئولان دیوار ندبه در سرزمین‌های اشغالی یا مدیران موزه هولوکاست در واشنگتن این بازی را در محدوده این مناطق «ممنوع» اعلام کرده‌ بودند.

براساس گزارش روزنامه جروزالیم پست، منع استفاده از پوکمون گو به این دلیل صورت گرفته که ممکن است نظامیان در پایگاه‌های نظامی به اشتباه، نرم‌افزاری مشابه آن را دانلود کرده و سهواً اطلاعات حساسی را افشا کنند.

منابع نظامی پس از انتشار این خبر اعلام کردند از وجود یک نرم‌افزار دیگر باخبر شده‌اند که «مشابه نرم‌افزار اصلی (پوکمون گو) است، مانند آن کار می‌کند و باعث درز اطلاعات می‌شود».

هنگام استفاده از بازی پوکمون گو که تب آن بسیاری از کشورهای جهان را در برگرفته است، دوربین تلفن همراه و حسگر موقعیت‌یابِ گوشی می‌بایست در شرایطی که تلفن به اینترنت وصل است، فعال باشند و این موضوع می‌تواند موجب نشت اطلاعات مهم نظامی شود.

بخش امنیتِ ارتش اسرائیل پیش از اعلام این تصمیم، از همۀ سربازان و افسران نظامی اسرائیلی خواسته بود سریعا به بازی کردن پوکمون گو در پایگاه‌ها خاتمه بدهند. سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم به دلیل «نگرانی از لو رفتنِ اطلاعات نظامی حساس مانند عکس و موقعیت پایگاه‌ها» گرفته شده است.

 

ممنوعیت پوکمن گو در چین

کشور چین نیز مدتی قبل اعلام کرد نگران آن است پوکمون گو، در قالب یک بازی به جاسوسی از اطلاعات کاربران بپردازند. همچنین در رسانه‌های اجتماعی این کشور نیز تئوری‌های بسیاری در مورد هدف اصلی از انتشار این بازی در حال مطرح شدن است.

یکی از نظریه‌های مطرح شده در چین بیان می‌کند اگر پوکمون‌ها در مناطقی ظاهر شوند که رفت و آمد زیادی در آن صورت نمی‌گیرد؛ کاربران احتمال محرمانه بودن آن مکان را می‌دهند. از طرفی اگر پوکمون‌ها در منطقه‌ای ظاهر شوند که هیچ رفت‌وآمدی در آن وجود ندارد؛ آن منطقه احتمالاً، محلی با سطح امنیتی بالا است.

عده‌ای از نظریه‌پردازان در رسانه‌های اجتماعی چین گفته‌اند: پوکمون گو بازی نکنید؛ زیرا آمریکا و ژاپن می‌توانند با کمک آن مراکز محرمانه چین را شناسایی کنند.

 

احساس خطر افراد عادی

پوکمون گو، که بزرگ‌ترین بازی موبایل به شمار می‌رود به سادگی توانسته است آمار کاربران روزانۀ شبکه‌های اجتماعی نظیر تیندر و توئیتر را تحت الشعاع قرار دهد و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد این بازی به زودی می‌تواند از غول‌های نرم‌افزاری نظیر «گوگل مپ» و «اسنپ چت» نیز پیشی بگیرد.

برخی از کاربران این بازی بعد از اینکه فهمیدند خانه یا کسب و کار آنها در کانون بحران پوکمون قرار گرفته است با قرار دادن نشانه‌هایی به سایر کاربران خواسته اند وارد حریم آنها نشوند.

یکی از ساکنان ایالت فلوریدا ادعا کرد که به اشتباه به کاربران بازی پوکمون گو که خودروی خود را مقابل خانه وی متوقف کرده بودند شلیک کرده است. به گزارش وب‌سایت «اورلاندو سنتیل» این مرد به خودروی یادشده نزدیک شد و با شنیدن صدای یکی از نوجوانانی که سوار خودرو بود و از دیگری ‌می پرسید «آیا چیزی به دست آوردی؟» گمان کرد که آنها دزد هستند.

این مرد چندین بار به سوی این خودرو تیراندازی کرد اما نوجوانان یادشده توانستند از مهلکه جان سالم به در ببرند.

 

پوکمون گو چیست؟

این بازی با محوریت کاراکترهای محبوب انیمیشنی دهه ۱۹۹۰ طراحی و عرضه شد. این بازی توانسته با تکیه بر همین سابقه نوستالژیک، خیلی زود مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. پوکمون گو یک بازی ویدئویی در سبک واقعیت افزوده است که توسط کمپانی پوکمون و در سال ۲۰۱۶ به مناسبت بیستمین سالگرد انتشار بازی های پوکمون منتشر و در پلت‌فرم‌های آی‌اواس و اندروید انتشار یافته است.

این بازی از سوی یک شرکت آمریکایی بازی‌های ویدئویی به نام نیانتیک (Niantic) طراحی شد و توانست تنها با گذشت مدت کوتاهی از توزیعش، توجه میلیون ها کاربر را به خود جلب کند.
برای آنکه بتوانید تصوری از بازی «پوکمون گو» داشته باشید پیش از هر چیز لازم است تصوری که تا به امروز از یک بازی موبایلی داشته‌اید را از ذهن پاک کنید! طراحی این بازی به گونه‌ای است که کاربران با در دست داشتن گوشی هوشمند خود با دو ابزار جی‌پی‌اس و دوربین فیلمبرداری، خودشان تبدیل به کاراکترهای بازی می‌شوند و در مختصاتی به وسعت شهر و حتی کشور به دنبال «پوکمون» می‌گردند.

 

سابقه استفاده از بازی ها به عنوان ابزار جاسوسی

«ادوارد اسنودن» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا و افشاگر جاسوسی های گسترده ایالات متحده از کشورهای مختلف، اولین فردی بود که به این موضوع اشاره کرد. وی در یکی از افشاگری های خود اعلام کرده بود که بازی معروف «پرنده های خشمگین» به عنوان یک ابزار جاسوسی از سوی نهادهای اطلاعاتی امنیتی آمریکا و انگلیس به کار گرفته شده اند.  

بر اساس افشاگری های انجام شده، جاسوسان آمریکایی به صورت مرتب ابزارهای موبایلی محبوب را زیر نظر می‌گیرند تا اطلاعات مورد نیاز خود را از کاربران به دست آورند. این طور که گفته می‌شود سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) قادر است از طریق سرورهای خود اطلاعات شخصی کاربران از جمله موقعیت جغرافیایی و سایت‌های اینترنتی مشاهده شده را در جریان ورود به ابزارهای موبایلی به‌دست آورد.

ابزارها و نرم‌افزارهای موبایلی برخی اطلاعات شخصی کاربر را برای انتشار آگهی‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌دهند، اما جاسوسان قادر هستند تقریبا به همه اطلاعات مورد نیاز خود در این ابزارها دسترسی پیدا کنند. سازمان NSA با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون اهداف اطلاعاتی خارجی باارزش را مورد توجه قرار نداده و تلاشی برای جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها نکرده است.

در این بیانیه آمده است: «این ادعا که مراکز خارجی اطلاعاتی NSA گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی هر آمریکایی را مورد هدف قرار می‌دهد تا به اهداف و داده‌های خود دسترسی پیدا کند اصلا درست نیست».

با این وجود یکی از گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی حاکی از آن است که در این اقدام مراکز اطلاعاتی این کشور روی بازی «پرندگان خشمگین» یا همان Angry Birds تمرکز داشته‌اند و سعی می‌کردند اطلاعات مورد نیاز خود را طریق این ابزار از دستگاه‌های اندرویدی به دست آورند.

 

هوشمندی در برابر تجهیزات هوشمند

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس اسنادی که از سال ۲۰۱۱ تا کنون منتشر شده اند مشخص شده که کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس از اینترنت و کاربردهای مختلف آن و همچنین تجهیزات هوشمند همچون تلفن همراه برای انجام جاسوسی استفاده می کنند.

افشای جاسوسی گسترده آمریکا از مقامات ارشد کشورهای مختلف همچون «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، و یا روسای جمهور کشورهای دیگر و حتی مقر اصلی و مقامات اتحادیه اروپا که همگی از طریق اینترنت و رصد نامه های الکترونیکی و مکالمات تلفنی انجام شده بود و در سال های اخیر بطور مرتب افشا شده اند نمونه هایی بارز در این رابطه هستند. 

شکی در این نکته نمی توان داشت که فناوری های نو موجب سهولت زندگی شده اند اما به نظر می رسد که در برابر وسایل و تجهیزات هوشمندی همانند تلفن های همراه نیاز به هوشمندی ویژه ای هست چون در غیر اینصورت بعید بود رژیم صهیونیستی و کشوری همچون چین که «ید طولایی» در جاسوسی از افراد و کشورهای مختلف دارند در برابر یک بازی این چنین جبهه گیری کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">