ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه فرایند نوآوری نیاز به زیرساخت دارد و باید شرایط آن فراهم شود، گفت: قدرت سلیقه و رانت مانع پیشرفت فرایندهای نوآوری در کشور می‌شود.
به گزارش فارس، پس از سخنان سورنا ستاری در صحن شورای شهر برخی از اعضای شورا نظراتشان را در مورد موضوعات مختلف ازجمله کسب و کارهای اینترنتی مطرح کردند.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: کسب و کارهای نو، زیرساخت آن اینترنت است و برای اینکه بخواهیم اینترنت ملی را جایگزین بین‌المللی کنیم باید دید که آیا دانش آن را به حد کافی داریم و آیا می‌خواهیم در مواجهه با اینترنت بین‌المللی در کنار آن باشیم یا مقابل آن بایستیم.

وی افزود: آیا زیرساخت اینترنتی ما مشابه اتومبیل‌سازی است که هنوز نتوانسته‌ایم در حد استاندارد خودرویی تهیه کنیم. کسب و کار نو مکان و زمان نمی‌شناسد. اکنون زنان هندوستان در حوزه ICT کار می‌کنند در حالی که قبلا در حوزه صنایع دستی فعال بودند. بنابراین باید به این حوزه توجه زیادی داشت.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: در مورد کسب و کارهای نو تنها نمی‌توان به دانشگاه شریف توجه داشت چراکه دانشگاه‌های دیگر نیز این ظرفیت را دارد. همچنین ما آمادگی داریم که املاکی از شهرداری را در اختیار معاونت علمی و فناوری بگذاریم تا کسب و کارهای نوآورانه توسعه یابد.

الهام فخاری در ادامه گفت: فرایند نوآوری از طرح ایده تا سرانجام باید شرایط آن مهیا شود و زیرساخت اقتصادی الان چندان مشخص نیست که آیا لیبرال یا سوسیال هستیم.

وی گفت: جامعه ما گرفتار بروکراسی، قدرت سلیقه و رانت شده و باید به همه این موضوعات توجه کرد و پس از آن موضوع را وسعت داد.

فخاری عنوان کرد: به عنوان کسی که در حوزه کارآفرینی اقدامات ارزشیابی انجام داده، اعلام می‌کنم که نوآوری پیش‌نیاز دارد و باید به این پیش‌نیازها توجه داشت. همچنین الگوی گزینش و به کارگیری باید مشخص شود و به این مسئله توجه داشت که آیا به نوآورها امتیاز می‌دهیم و این امتیازدهی چگونه خواهد بود.

در ادامه ناهید خداکرمی نیز گفت: فناوری‌های نو، سرویس مناسب لازم دارد و باید خدمات و اطلاعات استاندارد در اختیار باشد که امروز از اطلاع دادن ابا داریم؛ چراکه طی روزهای اخیر این مسئله سبب مشکل شده است. همچنین در زمینه اینترنت مشکل داریم و در این زمینه تذکر داده می‌شود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران  در میان سخنان اعضای شورای شهر گفت: آقای ستاری مسئولیت اینترنت برعهده ندارند، بلکه مسئول آن آذری جهرمی وزیر ارتباطات است.

 

اظهارات معاون رئیس جمهور در خصوص استارت آپ‌ها

معاون علمی رئیس جمهور گفت: امروز شهرداری باید تصمیم بگیرد که می خواهد جلوی استارت آپ‌ها بایستد یا می خواهد فضا را برای توسعه کسب و کار آنها ایجاد کند.
اظهارات معاون رئیس جمهور در خصوص استارت آپ‌ها

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در جمع اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت:  یک حرکتی در میان جوانان برای توسعه کارهای نوآورانه در حال انجام است که اگر جلوی این حرکت جوانان بایستید دیگر صاحب هیچ چیزی از آن در آینده نخواهید بود.

معاون رییس جمهور گفت: فرصتی در میان جامعه ایجاد شده است و شهرها به سمت نوآورانه شدن در حال شکل گیری است.

وی خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی آینده آموزش تا لحظه مرگ در نظر گرفته شده است و امروز افرادی که هیچ آشنایی با اینترنت ندارند و سوادی هم ندارد باز هم دارند با موبایل از آن استفاده میکنند.

معاون رییس جمهور گفت: ما به دانشگاه ها به دید تولید نیروی انسانی ماهر نگاه میکنیم و بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع فضا در حوزه دانش بنیانها داریم و جالب است که بدانید ۶ هزار استارتاپ در ایران فعال هستند.

وی افزود: امروز ۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد که باعث ایجاد شغل برای ۳۰۰ هزار نفر شده است.

سورنا ستاری ادامه داد: امروز بیش از ۱۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان یکصد دانشگاه برتر دنیا را به اجرا گذاشته ایم و جالب است که همین افراد ۹۳ استارتاپ جدید را شکل داده اند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز به طور سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع از بانکها جذب می شود و این در حالی است ۱۵ صندوق سرمایه گذاری جسورانه و ۲۵ صندوق پژوهش و فناوری داریم.

وی افزود: ما در سال ۱۴۰۰ به عدد یک میلیون متر مربع فضای جدید در حوزه استارتاپ ها خواهیم داشت که به واسطه این افزایش فضا ۲ هزار شرکت جدید استارتاپی شکل خواهند گرفت.

سورنا ستاری گفت: ما صحبتمان امروز با اعضای شورای شهر تهران این است که به ما بگویند می خواهند جلوی این حرکت نوآورانه بایستند یا خودشان در قالب شهرداری می خواهند سهمی در توسعه فناوری داشته باشند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در شهرهای نوآورانه خود شهرداری پیش رو در حوزه استارتاپ ها می شوند و جالب است که از آن کسب درآمد می کنند و اتفاقا به عنوان منابع پایدار از آن استفاده میکنند.

وی ادامه داد: شما نگاه کنید که سه سال قبل در حوزه تاکسی های اینترنتی چه مخالفت های می شد و حتی برای بودن یا نبودن آن مناظره تلویزیونی برگزار می کردند که اینها واقعا جای خجالت داشت.

ستاری گفت: همان روزها رفتیم تفاهم کردیم که ۱.۵ درصد درآمد تاکسی های اینترنتی به شهرداری برسد در حالی که اگر همان روز شهرداری خودش فضا را برای فعالیت اینها باز میکرد امروز ۳۰ درصد درآمد از آنها داشت.

وی افزود: من حرفم با شما نمایندگان مردم در شورای شهر تهران این است که شما اگر همراه این فرآیند نوآورانه بشوید می توانست صاحب آن باشید و گروه شما باید تنها نظاره گر پیشرفت آن باشید و دستی در آن نخواهید داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شما می تواند یک پهنه نوآورانه باشد و شهر می تواند خودش یک فضای شتابدهنده به فعالیت استارتاپ ها باشد و شما می تواند در این مسیر به ما کمک کنید.

سورنا ستاری گفت: در اطراف دانشگاه شریف ۵۰۰ شرکت نوآورانه ایجاد شده است اینها بچه های بودند که داشتند از کشور می رفتند اما ماندند و در حال کار و فعالیت هستند و برای بیش از ۳۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند.

وی افزود: امروز شهرهای بزرگ دنیا محو استارتاپ ها شده اند و شهرداری ها خودشان بستر توسعه استارتاپ ها شده اند و این یک سرمایه گذاری بزرگ برای شهرها محسوب می شود.

 

استارت‌آپ 7000 میلیاردی در بورس/ با فرهنگ بچه‌پولداری کارآفرینی درست نمی‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با فرهنگ بچه‌پولداری کارآفرینی درست نمی‌شود، گفت: این کار نیاز به نوآوری دارد و شهرداری با توجه به این موضوع می‌تواند اختیار شهر را در دست گیرد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پاسخ به سوال و درخواست‌های اعضای شورای شهر اظهار داشت: 6 هزار سال از تاریخ دانش و تجارت و فناوری در ایران می‌گذرد، ولی صد سال است که تنها به نفت اکتفا کرده‌ایم و این موضع بسیاری از مسائل از جمله فرهنگ کارآفرینی را نابود کرده است.

وی افزود: تکیه به منابع زیرزمینی منابع دیگر را به فراموشی سپرده و باید توجه داشت که با فرهنگ بچه‌پولداری، کارآفرینی درست نمی‌شود، بلکه نیاز به نوآوری دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه از زمان آمدنم به این معاونت مسائل دانش‌بنیان را به صورت ویژه پیگیری کرده‌ام و برایم اهمیت دارد، گفت:‌ اکنون در کشور موفقیت‌های زیادی در زمینه فناوری و نوآوری حاصل شده، از جمله بیوتک، هوافضا، سلول‌های بنیادی و موضوعات دیگر و 4600 شرکت و استارت‌آپ در زمینه‌های مختلف فعال‌اند.

وی گفت: در حال حاضر استارتاپی در کشور داریم که 7000 میلیارد تومان در بورس قیمت گذاری می‌شود و این مسئله بسیار حائز اهمیت است و نشان از توجه بیشتر به این حوزه دارد.

ستاری خطاب به شورای شهری‌ها گفت: شما اختیار فوق‌العاده‌ای در شهر دارید، ولی شهرداری و شورای شهر نتوانسته چندان از این اختیارات استفاده کند و می‌توان گفت که الان شهر دست شما نیست. البته عیبی ندارد اگر می‌خواهیم سهام راه‌اندازی کنید و یا در این زمینه شریک شوید، ولی لازم است اقدامات مناسب صورت گیرد.

معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: بیش از یک میلیون مترمربع فضای نوآوری در کشور حاصل شده و در چابهار پارک فوق‌العاده نوآوری راه اندازی کرده‌ایم و مشخص شده هرچه افراد محروم‌تر باشند نوآوری بیشتر و انگیزه بیشتری دارند و این در مناطق محروم به خوبی محرز شده است.

وی ادامه داد: از پژوهشی‌ محصول به دست می‌آید که بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری کند، لذا سرمایه‌گذاری در بخش نوآوری حائز اهمیت است.

ستاری همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا بیان داشته‌اید شهرداری صاحب شهر نیست و راهکار شما چگونه است، اظهار داشت: اقتدار شهر را با شهر هوشمند می‌توان بازگرداند که البته تلاش شده در چند منطقه از پایتخت به صورت پایلوت اجرایی شود و این مسئله تنها می‌تواند اختیارات را به شهر بازگرداند.

معاون رئیس جمهور گفت: حمل و نقل، بخش کوچکی است که هوشمندی آن می‌تواند در کمک به شهروندان حائز اهمیت باشد، البته هزاران ایده در این راستا می‌تواند به کار گرفته شود که اکنون تنها در زمینه دوچرخه و پارکینگ به صورت هوشمند اقدام شده است. اگر موانع رفع شود، قطعا نتایج موثری را به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعی اینترنت به حوزه استارت‌آپ‌ها آسیب‌های فراوانی وارد می‌کند و چه اقداماتی جهت پیشگیری حاصل شده است گفت: ان‌شاءالله مشکل برطرف می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">