ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت، قطعی اینترنت در زمانه‌ای رخ می‌دهد که دنیای دیجیتال به بخشی «حیاتی برای رعایت بسیاری از حقوق انسان‌ها» تبدیل شده است.

سازمان ملل متحد با یادآوری اتفاقاتی در کشورهای مختلف از همه کشورهای جهان خواست تا از چنین کاری خودداری کنند و هشدار داد که قطع اینترنت می‌تواند نتایج مرگباری داشته باشد.

در گزارش جدیدی که توسط کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده آمده است که قطع کامل اینترنت، «اثراتی واقعی بر روی زندگی و حقوق بشر میلیون‌ها نفر دارد که به شکل وسیعی غیرقابل پیش‌بینی هستند.»

پگی هیکس، یکی از مقام‌های دفتر حقوق بشر سازمان ملل، رفتار حکومت در جریان اعتراض‌های بلاروس در سال ۲۰۲۰ و کودتای میانمار در سال ۲۰۲۱، از جمله آخرین نمونه‌ها از این دست معرفی کرد.

در گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل آمده است که در زمان قطعی اینترنت «بیمارستان‌ها نمی‌توانند با دکترهایشان برای شرایط اضطراری تماس بگیرند، رای‌دهندگان از حقشان برای دسترسی به اطلاعات محروم می‌شوند و ارتباط تولیدکنندگان و مشتری‌هایشان قطع می‌شود.»

در این گزارش همچنین تاکید شده که وقتی در زمان اعتراض‌ها، اینترنت قطع می‌شود، «معترضان آسیب دیده نمی‌توانند درخواست کمک کنند.»

این گزارش می‌افزاید که اینها تنها چند نمونه از اثرات بسیاری هستند که قطع اینترنت می‌تواند در پی داشته باشد.

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت، قطعی اینترنت در زمانه‌ای رخ می‌دهد که دنیای دیجیتال به بخشی «حیاتی برای رعایت بسیاری از حقوق انسان‌ها» تبدیل شده است.

او گفت: «خاموش کردن اینترنت، آسیب‌های غیرقابل محاسبه‌ای هم از نظر فیزیکی و هم از نظر حقوق بشر وارد می‌کند.»

با قطعی کامل اینترنت برای نخستین بار در جریان اعتراض‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ در مصر، جامعه بین‌المللی متوجه این پدیده شد.

در پی قطعی کامل اینترنت در مصر، صده‌ها تن کشته و هزاران نفر دستگیر شدند. اما حسنی مبارک رئیس‌جمهور وقت مصر با این کار نیز نتوانست در قدرت بماند و سرنگون شد.

پگی هیکس که ریاست یکی از دفاتر مسئول برای تعیین سیاستگذاری‌های ویژه حقوق بشری را برعهده دارد گفت که از زمان وقایع مصر، روند قطعی کامل اینترنت افزایش یافته است.

به گفته او به طورمعمول قطعی اینترنت با سرکوب جدی حقوق بشر، دستگیری‌های گسترده و کشتن غیرقانونی شهروندان همراه است.

او گفت: «یکی از یافته‌های کلیدی گزارش این است که وقتی شما با قطع اینترنت روبه‌رو هستید، زمانی است که باید برای نقض حقوق بشر نگران باشید.»

در این گزارش همچنین آمده، بر اساس یافته‌های ائتلاف «KeepItOn#» (هشتگی به معنای روشن‌نگهش دار) که بر قطعی اینترنت نظارت می‌کند، در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، اینترنت ۹۳۱ بار در ۷۴ کشور قطع شده است.

بر اساس بررسی‌های این گروه غیردولتی، در برخی از موارد، قطعی اینترنت با قطع دیگر ابزارهای ارتباطی همراه شده و برای مدتی طولانی نیز ادامه پیدا کرده است.

هیکس تاکید کرد که جمع‌آوری اطلاعات درباره اثرات قطع شدن اینترنت بسیار دشوار است.

او گفت: «ما تنها با نوک کوه یخ روبه‌رو هستیم.»

پگی هیکس یادآوری کرده که در زمان قطع شدن سراسری اینترنت، امکان انتشار اطلاعات درباره خشونت‌ها و سرکوب به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

هیکس همچنین گفت که اخیرا روندی در حال تکرار شدن در کشورهای مختلف جهان است که در نزدیکی انتخابات، اینترنت در کشوری مختل یا قطع می‌شود.

به گفته او در پنج سال گذشته، ۵۲ مورد از قطعی اینترنت همزمان با انتخابات در سراسر جهان رخ داده است.

او گفت: «این (زمان انتخابات) درست وقتی است که مردم به اطلاعات نیاز دارند. قطع اینترنت برای دموکراسی خطرناک است.»(منبع:پرسش)

  • ۰۱/۰۴/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">