هوش مصنوعی نباید به مرکز ملی فضای مجازی سپرده میشد
سعیدرضا عاملی از جمله ماهیتهای هوش مصنوعی را شبکهای بودن آن دانست و گفت: برخی هوش مصنوعی را مساوی با فضای مجازی میدانند، اما اینگونه نیست و مجلس نیز اشتباه کرده که آن را به مرکز ملی فضای مجازی سپرده است.
به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه با موضوع حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی امروز ۲۵ دی با حضور مدیران این حوزه به همت دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام سعیدرضا عاملی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با اشاره به منطق هوش مصنوعی گفت: منطق هوش مصنوعی مبتنی بر الگوریتم است و برخی این عصر را عصر الگوریتم نامیدهاند. آلن تورینگ دستگاهی را اختراع کرد که برخی اسم آن را بازی تقلید نامیدند و برخی دستگاه فکر نامگذاری کردند و به همین دلیل برخی او را پدر هوش مصنوعی میدانند.
وی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که ماهیت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است و تحول دیجیتال دو انقلاب بزرگ داشت و آنچه امروز از خدمات الکترونیک استفاده میکنیم ناشی از همین انقلابهاست.
حجتالاسلام عاملی ادامه داد: هوش مصنوعی دارای منطق فازی است و میتواند بین صفر و یک انتخاب کند و بین این دو ماهیت جدید و ریزپردازندههایی به وجود آورد که پدیدهها را بسیار ریزتر کند و امروز کامپیوترهای کوانتومی پردازشهای بسیار ریز و پیچیدهای دارند.
وی ادامه داد: ماهیت موژولاریتی این پدیده ویژگی دیگر هوش مصنوعی است، یعنی اگر بین نودها خوشههای ارتباطی داریم، این خوشهها هم با هم ارتباط برقرار میکنند و قدرت هوش مصنوعی در این زمینه بسیار بالا میرود. ماهیت دیگر هوش مصنوعی شبکهای بودن آن است. برخی هوش مصنوعی را مساوی فضای مجازی میدانند، اما یکی نیست و مجلس هم در این زمینه اشتباه کرده و آن را به مرکز ملی فضای مجازی سپرده است.
وی تصریح کرد: امروز هوش مصنوعی در عرصه پزشکی و آزمایشگاهی بسیار کاربردی است و حتی پزشکی از راه دور را فراهم کرده است؛ بنابراین هوش مصنوعی در خدمات، سلامت، کشاورزی و .. نیز میتواند دخیل باشد. در واقع عرصههای فناوریهای نو بسیار گسترده است و هوش مصنوعی به عنوان یکی از این عرصهها، نقطه عطفی است که در کنار متغیرهای دیگر میتواند عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .. را متحول کند.
حجتالاسلام عاملی گفت: هوش مصنوعی دارای یک ماهیت روبومی، الگوریتمی، یکپارچهای، شبکهای، سیستمی و خودکار است. اگر بخواهیم فلسفیتر درباره هوش مصنوعی صحبت کنیم، آن را به فلسفه ذهن و شناخت و ارتباطات شناختی مربوط میدانند و این پدیده نظیر ذهنیتهای آرمانی انسان است و آنچه از ذهن میگذرد یک واقعیت مجازی است و میتواند به عملکرد هوش مصنوعی کمک کند. حتی بسیاری از اموری که تا به امروز خیالی بود، امروز میتواند به واقعیت بپیوندد. یکی از آنها حضور انسان در همه جاست.
وی با اشاره به عملکرد هوش مصنوعی در عرصه رسانه گفت: هوش مصنوعی ضمن دارا بودن ظرفیتهای بالا، مخاطراتی هم دارد. یکی از آنها منفعل کردن انسان است. هوش مصنوعی فعلیت هوش و نه ظرفیت آن است و همه دادههای آن بالفعل است و اگر چت جی پی تی میتواند خیرگی ایجاد کند، به دلیل افزایش پارامترهای آن است؛ بنابراین انسان در برابر هوش مصنوعی تبدیل به بازنده میشود. مانند همین امروز که حافظه خود را به گوشی همراه خود سپردهایم و امروز توصیه میشود، هوش خود را به چالش بکشید تا پیر نشود.
وی چالش دوم را تصنع در برابر طبیعت دانست و افزود: در یکی از مطالعات آمده است که استفاده از هوش مصنوعی در عرصه رسانهها متفاوت است که میتوان به راحتی از هوش مصنوعی در تحلیل و ارزیابی اخبار، جلوگیری از جعل و تقلب، مچگیری رسانهای و ... استفاده کرد.