ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هیولای گوگل با ترکیب موتور جستجو و ربات

| يكشنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۰۳:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

ایسنا نوشت: به گفته جک کراچیک از سران گوگل، هوش مصنوعی Bard این شرکت فقط یک جستجوگر نیست، بلکه شمع تخیل است و می‌تواند با موتور جستجوی قدرتمند گوگل ادغام شود.

مدیران گوگل تلاش کرده‌اند قابلیت‌های ربات هوش مصنوعی Bard را فراتر از جستجو بیان کنند.

«جک کراچیک»(Jack Krawczyk) سرپرست هوش مصنوعی Bard در حین پاسخ به ابزار گفتگوی داخلی گوگل موسوم به Dory گفت: Bard و ChatGPT مدل‌های زبان بزرگ هستند، نه مدل‌های دانش. آنها در تولید یک متن با صدای انسانی عالی هستند، اما آنها در اطمینان از اینکه متن مبتنی بر واقعیت است، خوب نیستند. چرا ما فکر می‌کنیم اولین برنامه بزرگ باید حول جستجو باشد که در قلب آن یافتن اطلاعات واقعی است؟

او اذعان کرد که Bard یک موتور جستجو نیست، بلکه یک «سرویس هوش مصنوعی مشترک» است که می‌تواند به عنوان یک همدم خلاق برای کمک به شما در اشتعال اولین جرقه تخیل عمل کند.

کراچیک می‌گوید، البته کاربران اغلب سعی می‌کنند از آن مانند موتور جستجو استفاده کنند. گوگل ویژگی جدیدی به نام «جستجو کن» در Bard ایجاد کرده است و در حال بهبود ایجاد پرس و جوهای مرتبط با آن است.

پاسخ‌های ناموزون و مبهم رهبران گوگل به سوالات کارکنان این شرکت و البته راه‌اندازی عجولانه و زودهنگام این ربات در واکنش به عرضه و موفقیت مثال زدنی ربات ChatGPT، موجب نارضایتی آنان شده و سؤالاتی را در مورد استراتژی تجاری شرکت نزد آنها پیش آورده است.

مدیران اجرایی قبلا گفته بودند که این فناوری ممکن است با فناوری جستجو ادغام شود. بنابراین تلاش برای کنار گذاشتن Bard از جستجو نشان دهنده تغییر جهت نسبت به طرح اولیه است.

همانطور که اشاره شد، عرضه عمومی اولیه Bard توسط کارکنان مورد انتقاد قرار گرفت و آن را عجولانه، نادرست و به دور از رویه معمول گوگل و اصطلاحا غیر گوگلی خواندند. وال استریت نیز شرکت الفبت، شرکت مادر گوگل را به دلیل عرضه زودهنگام Bard جریمه کرد.

کارشناسان نگران این هستند که وقتی کاربران به پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که پاسخ‌های محاوره‌ای و خلاقانه‌تری را امکان‌پذیر می‌سازد، تغییر رویکرد می‌دهند، ممکن است این ربات‌ها جایگزین موتور جستجو شوند.

بنابراین انتشار Bard موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و در نهایت منجر به کاهش قیمت سهام شرکت الفبت شد، چرا که این نگرانی را ایجاد کرد که موتور جستجوی گوگل که مرغ تخم طلای این شرکت است، در خطر جایگزینی قرار گرفته است، چون کاربران در نهایت به پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روی می‌آورند که پاسخ‌های محاوره‌ای و مبتکرانه‌تری نسبت به نمایش خشک نتایج در یک موتور جستجو است.

بر اساس گزارش CNBC به نقل از کارمندان گوگل که با شرط ناشناس ماندن با این رسانه صحبت کردند، در نتیجه‌ی این رویکردها و پاسخ‌های متناقض مدیران، سردرگمی بیشتری میان کارکنان گوگل ایجاد شده است.

این گزارش خاطرنشان کرد که هنوز مشخص نیست چگونه این هوش مصنوعی در آینده در محصولات گوگل گنجانده می‌شود.

در همین حال، تنور مسابقه توسعه ربات‌های هوش مصنوعی گفتگوگر یا چت‌بات‌ها که با عرضه ربات ChatGPT توسط شرکت OpenAI آغاز شده، گرم شده است و بیش از ۱۰ غول فناوری تنها در ماه گذشته نسخه‌های خدمات هوش مصنوعی خود را عرضه کرده‌اند.

  • ۰۱/۱۲/۱۴

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">