ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وجود ۸ میلیون سیمکارت خلافکار در ایران

| يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل پیشگیریهای وضعی قوه قضائیه: از حدود ۱۵۷ میلیون سیم کارت موجود حدود ۸ میلیون سیم کارت فاقد هویت یا مجهول المالک است که برخی مزاحمت های تلفنی، کلاهبرداری ها و سرقت ها از طریق این سیم کارت ها انجام می شود.

علیرضا ساوری افزود: براساس سند تبیین وظایف دستگاه ها در بحث پیشگیری از جرایم مالی فضای مجازی که سال ۹۳ برای اجرا ابلاغ شده است دستگاه های مسئول ۱۹ وظیفه قانونی به عهده دارند.

وی گفت: این وظایف برعهده هفت دستگاه شامل وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور، بانک مرکزی، سازمان ثبت احوال، صدا و سیما و نیروی انتظامی است.

ساوری افزود: این سند دربرگیرنده تصمیماتی است که بیشترین تمرکز ما بر دو موضوع است که یکی از این موضوعات ساماندهی شناسه های مخابراتی با اولویت ساماندهی و اصلاح فرآیندهای احراز هویت سیم کارت های تلفن همراه است.

مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه گفت: هم اکنون از میان ۱۳۷ میلیون و یا به قولی دیگر از میان ۱۵۷ میلیون سیم کارت موجود حدود ۷ تا ۸ میلیون سیم کارت فاقد هویت یا مجهول المالک است که ساماندهی این سیم کارت ها جزء اولویت های ما محسوب می شود.

ساوری افزود: باتوجه به اینکه بخش عمده ای از تخلفات از جمله مزاحمت های تلفنی، کلاهبرداری و سرقت ها از طریق این سیم کارت ها انجام می شود تلاش می کنیم این ابزار از دست متخلفان گرفته شود.

وی گفت: به همین منظور در مرحله نخست معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نوعی اطلاع رسانی عمومی کرد تا بر این اساس به افرادی که بیش از چند خط سیم کارت در اختیار دارند و به نوعی خودشان آن را خریداری نکرده اند هشدارهای لازم داده شود.

ساوری افزود: برخی افراد ممکن است با شناسنامه و کارت ملی دیگران مبادرت به خرید این سیم کارت ها کرده باشند و شاید صاحبان این شناسنامه ها خودشان هم اطلاعی از این سیم کارت ها نداشته باشند.

وی گفت: قطعا اگر هر تخلفی از طریق این سیم کارت ها صورت بگیرد فرد صاحب این سیم کارت ها در جرم صورت گرفته شریک خواهد بود.

مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه افزود: همان‌طور که قبلا هم اطلاع رسانی کردیم مردم می توانند با استعلام از اپراتورهای تلفن همراه ببینند که چه تعداد سیم کارت به نام آنها ثبت شده است و اگر سیم کارت هایی به نام آنها باشد که از نحوه استفاده آن اطلاعی نداشته باشند می توانند دستور قطع آن را از مسئولان ذیربط بخواهند.

ساوری گفت: البته سازمان تنظیم مقررات رادیویی پیش نویسی را تهیه کرده است که امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد از رده خارج شدن این سیم کارت های فاقد هویت باشیم.
اعطای نماد اعتماد الکترونیک به سایت‌های اینترنتی فعال در محیط کسب و کار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: تا دو سه ماه آینده به همه سایت های اینترنتی که در محیط کسب و کار فعالیت می کنند نماد اعتماد الکترونیک اعطا خواهد شد که این نماد مشابه نشان استاندارد است.

علیرضا ساوری افزود: بر اساس سند تبیین وظایف دستگاه ها که به منظور پیشگیری از جرایم مالی در فضای مجازی تدوین شده، اولویت هایی مدنظر قرار گرفته که یکی از این اولویت ها ساماندهی و نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی است.

وی گفت: بر همین اساس مقرر شده است به سایت های اینترنتی که در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند نماد اعتماد الکترونیک اعطا شود و این نماد می تواند مبنای اعتماد مردم به اینگونه سایت ها باشد.

ساوری افزود: این نماد مانند نشان استاندارد با کیفیت و ضریب ایمنی و امنیتی بالاتر است و احتمال جعل، تقلب و یا هک در این نماد وجود ندارد.

وی گفت: به نظر می رسد با تلاش کارشناسان و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تا دو سه ماه آینده شاهد اجرایی شدن این تصمیم باشیم.

ساوری افزود: با اعطای نماد اعتماد الکترونیک، قدم های بسیار خوبی در پیشگیری و کاهش جرایم سایبری برداشته خواهد شد.

  • ۹۴/۰۶/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">