ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی گفت: صرفا دستگاه تعلیم و تربیت مسئول حل مسائل آموزشی در این شرایط نیست، بلکه وزارت فناوری اطلاعات باید زیرساخت‌های هوشمندسازی را در تمام مناطق کشور مهیا کند.

محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان روستایی و عشایری گفت: دانش‌آموزان عشایری مانند بقیه دانش‌آموزان در پایه‌های نهم و دوازدهم آزمون حضوری می‌دهند و در بقیه پایه‌ها ارزشیابی تحصیلی آنها توسط معلمان انجام می‌شود که شورای استان برای هر منطقه و به صورت بومی در این راستا برنامه‌ریزی می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آزمون‌های حضوری دانش‌آموزان عشایر کوچ‌رو چگونه خواهد بود؟ گفت: بر اساس مجوزی که دریافت کرده‌ایم، دانش‌آموزان کوچ‌رو می‌توانند در همان منطقه‌ای که حضور دارند، به برگزاری محل آزمون پایه نهم و دوازدهم مراجعه کنند و امتحانات خود را بدهند. درواقع شورای برنامه‌ریزی در استان برای این منظور تدابیر لازم را اندیشیده است.

سیفی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه برای سایر پایه‌های آموزشی آیا راهبران آموزشی برای اطمینان حاصل کردن از کم و کیف آموزش و ارزشیابی همچنان فعال هستند؟ بیان کرد: ما از ۶۳۱۱ مدرسه عشایری ۵۰۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی است. برای این مدارس و دانش‌آموزانش همان رویه‌ای پیش گرفته می‌شود که در سایر مدارس پیش می‌رود. برای مدارس سیار و نیمه سیار قرار است هم معلمان عشایر و هم راهبران آموزش ی حتی با حضور در محل سکونت دانش‌آموز، نسبت به ۱۰ درصد محتوای باقی‌مانده‌ای که دانش‌آموزان عشایری پس از شیوع کرونا باید آن را فرا می‌گرفتند، اطمینان حاصل می‌کنند. همانطور که می‌دانید در مورد دانش‌آموزان عشایری با توجه به ویژگی‌های خاص زندگی‌شان، ۹۰ درصد محتوای آموزشی هر ساله تا قبل از اسفند ماه به پایان می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور درباره اینکه برای سال تحصیلی آینده تأکید شده است که برای دو حالت آموزش حضوری و مجازی توأمان آموزش و پرورش برنامه‌ریزی داشته باشد، حال آنکه در تجربه این سه ماهه عمده کسانی که از آموزش مجازی محروم بوده‌اند، دانش‌آموزان عشایری و روستایی هستند، چه تمهیدی برای سال تحصیلی آینده تدارک دیده‌اید؟ افزود: در اینکه سال تحصیلی آینده حتماً باید آموزش‌ها ترکیبی از حضوری و مجازی باشد، تأکید شده است و حتی در مناطقی که سفید و زرد اعلام شده‌اند، برخی برآوردها حاکی از آن است که موج جدیدی از بیماری را خواهیم داشت. نکته آن است که صرفاً دستگاه تعلیم و تربیت مسئول حل مسائل آموزشی در این شرایط نیست، بلکه وزارت ارتباطات و فناوریاطلاعات باید زیرساخت‌های هوشمندسازی را در تمام مناطق کشور مهیا کند. وقت آن است که وزیر ارتباطات به قولی که داده مبنی بر اینکه اینترنت رایگان در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار دهد، عمل کند. همچنین وزارت صمت در این فرصت‌های باقی‌مانده تابستان می‌تواند وارد عمل شود و تلفن همراه با تعرفه پایین و حتی به صورت قسطی را در اختیار این افراد قرار دهد. آموزش و پرورش شرکای مختلفی دارد. اگر ما می‌گوییم تلاش می‌کنیم دانش‌آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم، معنایش آن نیست که سازمان بهزیستی و وزارت رفاه خودشان را کنار بکشند. همه این نهادها در فرصت باقی‌مانده باید وظیفه خود را در قبال مهیا کردن شرایط آموزش غیرحضوری ایفا کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که آموزش‌های مجازی و غیرحضوری در روزهای کرونا عیان کرد، این بود که در مناطق محروم عمدتاً سرباز معلم‌ها آموزش‌ها را به عهده داشتند اما حالا دانش‌آموزان با کیفیت دیگری از آموزش روبرو شده‌اند و سطح توقع آنها بالاتر رفته است. حتی دانش‌آموزان با این موضوع روبرو شده‌اند که برای هر درس یک معلم می‌تواند وجود داشته باشد در حالی که در این مدارس یک معلم همه دروس را تدریس می‌کند. ما باید فکری برای این توقعی که ایجاد شده نیز کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا برای روزهای تابستان تدارکی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان روستایی و عشایری دیده شده است، گفت: تأکید ترم تابستانی ما بر آداب اجتماعی و مهارت‌های زندگی است و تلاش می‌کنیم که با معلمان عشایری و راهبران آموزشی، این مسئولیت را پی بگیریم. همچنین با صدا و سیمای استان‌ها رایزنی کرده‌ایم که به صورت اختصاصی و بومی، تولید محتواهایی برای آموزش این دانش‌آموزان در سال آینده داشته باشند و در نهایت اینکه در مناطق محروم، روستایی و عشایری، اولویت اصلی ما سلامت دانش‌آموزان بوده و خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">