ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت علوم همچنان کاربر نخست همانندجویی است

| يكشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

برپایه گزارش عملکرد تبصرة نُه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی در شش‌ماهة دوم سال1399، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری همچنان پیشاهنگ همانندجویی و ثبت پارسا شد.

به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»، 611 دانشگاه‌، پژوهشگاه‌، و مؤسسه‌ آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در شش‌ماهة دوم سال1399، عضو سامانه همانندجو هستند.

بر پایة تبصرة نُه «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» مصوب 31 مرداد 1396 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامة اجرایی مصوب 23 مرداد 1398 هیئت وزیران؛ همة دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی؛ باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های (پارساهای) خود را ثبت کنند. این گزارش عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی و پژوهشیِ دولتی و غیردولتی را در پیروی از قانون یاد شده در شش‌ماهة دوم سال 1399 نشان می‌دهد.

همانندجویی پارسا، پیشنهاده، و مقاله در سامانة «همانندجو» با پشتوانة روزافزونِ تمام‌متن بیش از 370 هزار پارسا، 88 هزار پیشنهاده، و 265 هزار مقاله و روی هم با بیش از 75 میلیون برگ، در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. سامانۀ «همانندجو» با کاوش خودکار در این آثار، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازة همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در شش‌ماهة دوم سال 1399، نزدیک به 34 هزار استاد، و 149 هزار دانشجوی عضو سامانۀ همانندجو از 611 مؤسسه، نزدیک به 105 هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند.

همچنین ثبت پایان‌نامه، و رساله، و پیشنهاده در سامانة «ثبت»‌ در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. در این سامانه، دانشجویان پس از تصویب پیشنهاده، داده‌ها و تمام‌متن آن‌ها را درون‌دهی و شناسة ره‌گیری دریافت می‌کنند. پارسا نیز پس از درون‌دهی داده‌ها و بارگذاریِ فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده بررسی مؤسسه می‌شود. با پذیرش مؤسسه، فرایند ثبت پارسا به پایان می‌رسد.

در شش‌ماهة دوم سال 1399، روی هم 399 مؤسسه، بیش از 36 هزار پارسا و 312 مؤسسه، بیش از 23 هزار پیشنهاده را در سامانه ثبت کرده‌اند. 

  • ۰۰/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">