ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حل مشکل اینترنت تلفن همراه و آنتن دهی ضعیف موبایل مدت‌هاست که به یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم استان زنجان تبدیل شده ‌و ‌قطعی‌های مکرر تلفن خانگی و در نهایت اینترنت نیز بر این مشکلات دامن زده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، ضعف آنتن‌دهی و نبود اینترنت تلفن همراه خطرات ایمنی را برای روستانشینان و شهر‌‌هایی که با حداقل امکانات صرفا نام شهر را با خود به یدک می‌کشند، ایجاد می‌کند. یکی از دلایل متروک شدن روستا‌ها و تعطیلی اقتصاد کشاورزی نیز نبود همین حداقل امکانات ارتباط جمعی است. در طول سال‌‌های گذشته که فناوری ارتباطی مثل اینترنت موبایل در روستاها ورود نیافته بود و روستاها به شکل سنتی اداره می‌شدند، این مسئله چندان حائز اهمیت نبود و نیاز به آن احساس نمی‌شد اما امروزه این خدمات ارتباطی برای هموطنان روستایی به یک نیاز اساسی در عصر ارتباطات مبدل شده است و شرایط موجود، استفاده از اینترنت و موبایل را حتی در دورترین نقاط به یک نیاز شدید مبدل کرده است.

 اما وضعیت آنتن دهی نامناسب و سرعت اینترنت نامطلوب خصوصا در زنجان اسف بار است، از سوی دیگر در نقاط مختلف استان زنجان با کمال تاسف روستاهایی وجود دارند که حتی از دسترسی به تلفن ثابت خانگی و در نهایت اینترنت محروم هستند و عملا ارتباط با پیرامون خود را از دست داده‌اند. مردم مناطق محروم، از هر امکانات دولتی در زمان بروز حوادث بی‌بهره‌اند و توانایی تماس با پلیس و اورژانس را نیز ندارند، حتی ممکن است برای ایجاد یک ارتباط که برای مردم عادی چند ثانیه زمان نیاز دارد چندین ساعت وقت اختصاص دهند و به نتیجه مطلوب هم نرسند که دلیل اصلی تمام این محدودیت‌ها عدم چاره‌سازی دولت و ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق روستایی است.

 با این حال تحت پوشش قرار ندادن اپراتور‌‌های تلفن همراه بر مشکلات این قشر محروم افزوده است. اپراتور‌ها به علت نبود سود و منفعت حاضر به نصب دکل‌های آنتن‌دهی در برخی مناطق محروم نیستند و علاوه بر آن رومینگ بین اپراتور‌ها به منظور پوشش ضعیف آنتن‌دهی یک اپراتور با کمک تجهیزات اپراتور دیگر به خوبی اجرا نمی‌شود. 

با این وجود این مسئله تنها در روستا‌های محروم خلاصه نمی‌شود، شهرستان‌های زنجان نیز سال‌هاست که با نبود اینترنت پر سرعت، عدم آنتن‌دهی موبایل، قطع مکرر تلفن ثابت و در نهایت نبود اینترنت خانگی مواجه هستند اما تنها ادعایی که مسئولان مربوطه بعد از پیگیری مکرر در رفع این مشکلات دارند وعده حل مسئله است در حالی که هیچ قدمی در راستای حل این معضل برداشته نمی‌‌شود.

با اینکه خبرنگار تسنیم در طول مدت یک ماهه اخیر بار‌‌ها مشکلات مذکور را از مسئولان مربوطه در استان پیگیری کرده‌ است، اما متاسفانه نه تنها مسئولان مشکل را حل نکرده‌اند بلکه با قطعی‌های مکرر تلفن خانگی، مردم را به شدت از ارگان‌های ذیربط عصبانی کرده‌اند، اما درخواست قشر درگیر در این مسائل از مسئولان رسیدگی به این معضل ناتمام و حل آن است. با این حال نکته جالب و اما تاسف‌بار این است که مسئولان مخابرات استان زنجان در ادعایی مضحک، وجود ساختمان‌‌های مرتفع، پوشش گیاهی متراکم و به سرقت رفتن کابل‌ها و تجهیزات در روستا‌ها را موجب مشکلات مذکور در طول این مدت عنوان کرده‌اند و عملاً از پاسخ‌دهی قانع کننده خود‌داری کرده و از مسئولیتی که به خاطر آن از دولت حقوق دریافت می‌کنند شانه خالی کرده‌اند. در نهایت در قبال بی‌مسئولیتی خود، ارگان‌های دیگر را مسئول چاره اندیشی این مسئله عنوان کرده‌‌اند.

 حال اگر به نحو دیگر ریشه این مسائل پیگیری شود فقط و فقط به یک نقطه مشترک رسیده می‌شود که آن هم وعده‌های کاغذی و پوچ مسئولانی همچون وزیر ارتباطات است که مردم را به شدت سردر‌گم کرده و به یکی از مهم‌ترین عامل نارضایتی از این "وزیر جوان" تبدیل شده است.

وزیر جوان ارتباطات، در طول وزارت خود وعده‌‌‌های رنگین بسیاری برای رفع مشکل اینترنت در روستاها داده است که تمام آن‌ها تنها در حد شعار باقی مانده است، شاید دادن قول‌های کاغذی عادت همه مدیران شده است تا در دورانی که مدیریت می‌کنند با دادن وعده سر خرمن مطالبه‌های به حق مردم را آرام کنند.

آذری جهرمی سوم مهر ماه 98 وعده داده بود که سرعت اینترنت خانگی چهار برابر می‌شود و اولویت توسعه نیز با مناطق محروم روستایی است، اما نه تنها این وعده بعد از یک سال در روستا‌های استان زنجان عملی نشده بلکه قطعی‌‌های چند روزه تلفن همراه و اینترنت خانگی به یک معضل اساسی برای مردم این استان تبدیل شده است، وی همچنین 23 بهمن ماه سال 98 عنوان کرده بود که کمیت در توسعه خدمات داده و اینترنت در کشور پیشرفت چشمگیری کرده است اما مطالبه مردم ارتقا کیفیت است که در طول ماه‌‌های پیش ‌رو این امر اجرایی خواهد شد که تاثیر بی‌نظیری در کیفیت اینترنت خواهد داشت! شاید هدف از عنوان کیفیت بی‌نظیر اینترنت به صفر رساندن سرعت اینترنت در مناطق روستایی باشد که در حد مطلوب و عالی عملی شده است!

وزیر ارتباطات همچنین از دسترسی به اینترنت نسل پنجم ارتباطات همراه 5G و توسعه فناوری اشیا IOT به عنوان برنامه مهم در سال 98 یاد کرده بود و در سال جاری برنامه‌ریزی شد تا نسخه 5G در پنج نقطه از تهران ارائه خدمت کند و این در حالی است که نخستین مرحله از اینترنت نسل پنجم یکم مرداد ماه سال جاری در پژوهشکده ارتباطات تهران راه‌اندازی شده است اما نکته قابل تامل این است که وزیر ارتباطات تمام توان و ایده‌های خود را که قدرت اجرایی دارند جمع کرده، در تهران به اجرا در می‌آورد تا فقط پایتخت نشین‌ها را از خود راضی نگه دارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد آذری جهرمی وزارت خود را تنها محدود به یک استان کرده است و تصمیماتی که می‌گیرد نمی‌تواند در سطح کشور گسترده شود و مورد استفاده همگان قرار گیرد. وی خود را کاملا به خواب زده است تا گلایه‌‌ها و شکایات مردمی را که همچون سیل از اوضاع به هم ریخته اینترنت به سمتش سرازیر می‌شود را نادیده بگیرد.

با این حال آذری جهرمی باز هم در سال 98 وعده داده بود تا جاده‌ها و تمام روستا‌های کشور به اینترنت نسل سه و چهار متصل شود و قرار بر این بود که تا پایان دولت دوازدهم 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پر‌سرعت متصل شود تا با استفاده از مزایای آن موجب رونق اقتصادی در روستا‌ها شود، وعده‌هایی که تماما در حد یک ایده پوچ تاکنون باقی مانده زیرا با اینکه سال 98 تمام شده و پنج ماه از سال 99 نیز می‌‌گذرد تنها 64 درصد از روستا‌های استان زنجان به اینترنت بی‌سرعتی که پرسرعتش می‌نامند و هیچ کارایی ندارد، متصل شده است و عملا جاده‌های استان نیز از دسترسی به اینترنت نسل سه و چهار نیز بی‌بهره‌اند.  

در پایان باید گفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب نظام‌نامه uso در راستای بهبود شاخص‌‌های زندگی روستاییان و مناطق محروم کمتر توسعه یافته ملزم است امکان استفاده از خدمات مخابرات، پست و فناوری اطلاعات را در این مناطق فراهم کند و وزارت ارتباطات به عنوان متولی این قضیه باید از سایر ارگان‌‌های مرتبط درباره اجرای uso مطالبه‌‌گری کند، اما با کمال تأسف uso آنطور که باید در مناطق محروم اجرایی نشده است و هنوز روستاییان از ابتدایی‌ترین خدمات ارتباطی خصوصا در استان زنجان محروم هستند.

با این اوضاع کاملاً مشخص است که به وعده‌های کاغذی وزیر بی‌‌تجربه جوان نمی‌توان دل بست و امیدوار بود زیرا بسیاری از وعده‌هایی که داده در حد حرف باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده است. از سوی دیگر باید این نکته را ذکر کرد که مسئولان استانی در زنجان نیز کاملاً خود را به خواب خوش بی‌مسئولیتی زده‌اند و هیچ اقدام گره‌گشا برای حل مسائل مذکور بر‌ نمی‌دارند.چرا که اگر قرار بر حل مسئله بود باید تا حال حاضر مشکلات اینترنت و آنتن‌دهی که چندین بار به ارگان‌های مربوطه اطلاع داده شده است، حل می‌شد اما همچنان مسئله با قوت خود باقی است. با این حال حل نشدن این مسائل نشان از ضعف مدیریت در تمام ارگان‌هایی دارد که در ارتباط مستقیم با فناوری ارتباطات و اطلاعات در استان هستند، اما مدیران خود را ملزم به رسیدگی این معضل‌ها نمی‌دانند اما مردم باز همچنان امیدوارند تا مشکل در هم تنیده اینترنت و آنتن‌دهی موبایل هر چه سریع‌تر توسط مسئولان حل شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">