ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشت پرده عرضه آیفون‌های تقلبی در ایران

| سه شنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۱، ۰۵:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

اگر اندکی در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید یا حتی سری به دیجی کالا بزنید و خیلی کوتاه شبکه‌های فارسی زبانی که در ماهواره فقط فیلم نمایش می‌دهند را ببینید در کمتر از ده دقیقه یکی از آگهی‌های خرید و فروش موبایل‌های سامسونگ از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهید دید.
گوشی‌ های آیفون همواره در زمره گران‌ترین گوشی‌ها در بازار ایران هستند. هر چند که در بازار کشور اصلی و مادر یعنی آمریکا البته گوشی‌هایی همچون ورتو و بلک بری گوشی‌های گران تری محسوب می‌شوند، اما در همان بازار نیز همچنان این گوشی آیفون است که گوشی موبایل محبوب محسوب می‌شود.

در این سوی جهان و خاورمیانه اگر از ورتوهایی که بیشتر در کشورهای حوزه خلیج فارس معامله می‌شود بگذریم، باید محبوب‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های بازار را در دسته آیفون‌های شرکت اپل دسته بندی کنیم و همین محبوبیت همزمان با گرانی البته سبب شده است که انواع کپی‌ها از این گوشی همراه محبوب در کشورهایی همچون چین، فیلیپین، تایوان و مالزی تولید شود؛ کپی‌هایی که هر کدام مدعی هستند از دیگری بهترند، اما قابل مقایسه با نمونه اصلی نیستند.

حالا دیگر کافی است، اندکی در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید یا حتی سری به دیجی کالا بزنید و خیلی کوتاه شبکه‌های فارسی زبانی که در ماهواره فقط فیلم نمایش می‌دهند را ببینید تا در کمتر از ده دقیقه به یکی از آگهی‌های خرید و فروش موبایل‌های سامسونگ از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بر بخورید.

تبلیغات ریز و درشتی که مدام تاکید می‌کنند، فکر نکنید همه کسانی که موبایل آیفون در دست دارند ۷۰ میلیون یا ۸۰ میلیون برای آن پول داده اند بلکه از همین موبایل‌هایی که خود آن را «های کپی اپل» می‌نامند است که در دست مردم است.

اما امید که در بازار موبایل چارسو فعال است درباره موبایل‌های کپی شده به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «اصلا با موبایل اصلی قابل مقایسه نیستند و کافی است برای ۱۰ دقیقه در دستتان باشد تا متوجه تغییر اساسی بین آن دو شوید.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی گوشی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومانی را قرار است به قیمت ۵ تا ۷ میلیون تومان خریداری کنید دیگر خودتان می‌توانید حدس بزنید چیزی که تحویل می‌گیرید چه طور گوشی می‌تواند باشد. گوشی که حتی از گوشی‌های میان قیمت‌ها و ارزان قیمت‌های شیائومی و سامسونگ نیز ارزان‌تر است چطور امکان دارد که کارآیی گوشی‌های آیفون اصل شرکت اپل را داشته باشد.»

امید البته در بخش دیگری از توضیحاتش این بار با خنده می‌گوید: «در بازار حالا معروف است که اگر کسی دو تا گوشی داشت که یکی سامسونگ بود و دیگری آیفون شک نکنید از همین آیفون‌های کپی در بازار است و خریدار می‌داند فقط با این گوشی می‌تواند تماسی جواب بدهد و احتمالا مسیج بانک بگیرد و برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و کارهای روزمره، گوشی دیگری در دست دارد.»

او البته در پایان نیز می‌گوید که عمر این گوشی‌ها به طور معمول زیر ۶ ماه است و بعد هیچ فایده‌ای حتی به صورت خرید خرده فروشی نیز ندارد و در نهایت تبدیل به زباله الکترونیکی می‌شوند و نه چیزی بیشتر!

 

  • ماجرای گوشی‌های آیفونی که اندرویدی هستند

اما ماجرای گوشی‌های ۵ میلیون تومانی آیفون چیست؟ ماجرای آیفون ۱۴ پرومکس که با رقم ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و هنوز درباره رجیستر شدن اصل این گوشی تردیدهایی وجود دارد، چیست؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت البته که باز پای چین در میان است. هر چند در توضیح این گوشی‌ها از کشورهایی همچون تایلند، فیلیپین، ویتنام و مالزی و حتی به سفارش دبی نام برده می‌شود، اما حقیقت این است که اصل طرح کپی متعلق به چینی هاست و آن‌ها اولین نسل این کپی‌ها را روانه بازار کردند و حالا نیز کار به کپی کردن از روی آیفون ۱۴ رسیده است.

این گوشی‌های چینی از لحاظ ظاهری با نمونه واقعی پرچمدار اپل مو نمی‌زنند و کپی چینی آیفون ۱۴ پرو نیز که اکنون با قیمت ۵ تا ۷ میلیون تومان به بازار عرضه شده است محصولی تازه از چینی هاست. این آیفون‌های تقلبی با عنوان LeEco S۱ Pro به بازار عرضه می‌شوند و توسط شرکت چینی LeEco توسعه داده شده‌اند، هر چند این گوشی‌ها از لحاظ ظاهری با آیفون ۱۴ اپل هیچ تفاوتی ندارند، اما از جنبه‌های دیگر اصلاً به پرچمدار اپل شباهت ندارند و از تراشه‌های ضعیف، نمایشگری بی‌کیفیت و مشخصات فنی مجموعا ضعیفی استفاده می‌کنند و البته مهم‌ترین مساله این است که پشتیبان آنان نه خدمات موبایلی گوگل بلکه خدمات موبایلی هواوی است و این بدان معناست که پشتیبان این اپل‌های تقلبی از سیستم عامل ios بهره نمی‌برند بلکه سیستم عامل آنان اندروید است.

همین مساله ساده نیز تقریبا تمام تبلیغات حول این گوشی‌های کپی را به نابودی می‌کشاند، مگر اینکه خریدار گوشی تنها به دنبال یک پوسته شبیه گوشی‌های اپل برای تلفن همراه خود باشد.

 

  • رجستری آیفون ۱۴ نامعلوم و های کپی‌های مدعی رجستری

در همین حال و در شرایطی که مساله رجستر شدن آیفون ۱۴ پرومکس در ایران نامشخص است و همچنان وعده‌ای برای رجیستری آن داده نشده، اما خبرها و تبلیغات آیفون‌های های کپی حکایت از آن دارد که مدل‌های تقلبی با رجیستری به مشتری تحویل داده می‌شود.

در همین حال سعید اشتیاقی، نایب رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی موبایل تهران نیز آذر ماه سال جاری در همین باره گفته بود که «همه موبایل‌های تقلبی موجود در بازار قاچاق بوده و از مبادی‌های غیر رسمی وارد کشور می‌شوند؛ چرا که بر اساس قانون، سازمان تنظیم مقرارت اجازه ثبت رجیستری به این قبیل محصولات را به سامانه همتا نمی‌دهد.»

 

  • رجیسترهای تقلبی و دو ماهه در انتظار خریدار

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با اشاره به کارکرد تلفن‌های همراه های‌کپی، نیز گفته بود: «در حال حاضرگوشی‌های آیفون ۱۴ که به صورت رویه مسافری وارد کشور شده‌اند، پس از یک ماه، با کاهش آنتن‌دهی مواجه و در نهایت بلااستفاده می‌شوند. حال با این وجود، چطور می‌شود که آیفون‌های تقلبی به راحتی، عمری یک تا دو ساله داشته باشند؟ در حال حاضر روش رجیستری موبایل‌های تقلبی همچنان در ابهام قرار دارد، اما به نظر می‌رسد که واردکنندگان این نوع موبایل‌ها با کپی برداری از IMEI یک مدل گوشی، قانون را دور زده و در نهایت محصول تقلبی خود را با شناسنامه آن موبایل روانه بازار ایران می‌کنند.»

از سوی دیگر در دی ماه سال جاری نیز «اکبر سلطانی» کارشناس سامانه همتا ضمن اشاره به قاچاق بودن این موبایل‌ها، کپی برداری IMEI برخی از تجهیزات الکترونیکی را تایید کرده و درباره آن گفته بود: «در حال حاضر قاچاقچیان با جعل IMEI وسایلی مثل مودم، تا مدتی کوتاه برای این نوع تلفن‌های همراه، سرویس دریافت می‌کنند. این مسئله تا حدودی متغیر است، زیرا این امکان وجود دارد که سرویس‌دهی در مواردی یک روز و در مواردی دیگر حتی تا ۲ ماه هم به طول بیانجامد.»

به گزارش اقتصاد ۲۴، این کارشناس همتا همچنین تاکید کرد: «میانگین کارکرد IMEI جعل شده نهایتا ۲ ماه است، لذا بهتر است که مصرف‌کنندگان از خرید تلفن‌های همراه تقلبی خودداری کنند، چرا که پس از مدتی سرویس‌دهی به آن‌ها به صورت کامل قطع و تبدیل به کالایی بلااستفاده می‌شوند.»

این سخنان البته در حالی بیان می‌شود که در تمامی تبلیغات این آیفون‌ها که معمولا بر تمرکز بر دو مدل آیفون ۱۳ پرومکس و ۱۴ پرومکس استوار است، گفته شده که گوشی‌ها به صورت رجیستر شده به دست خریدار می‌رسد و با این روند گسترده تبلیغات نیز به نظر باید به دنبال وارد کننده این محصولات گشت نه قاچاقچی پشت ماجرا! چرا که چنین حجم گسترده‌ای از واردات نمی‌تواند تنها از معبر قاچاق وارد کشور شده باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">