ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ادعای لزوم انتقال سرورهای پیام رسان های خارجی به ایران به عنوان شرط فعالیت در کشور و توافق تلگرام با مدیران وزارت ارتباطات برای انتقال سرورها در یکی دو روز گذشته در رسانه ها منتشر شد؛ اما هر دوی این ها شایعه و خلاف واقع از آب درآمد.
فناوران- یکشنبه شب گذشته چند سایت خبری مدعی شدند که مسوولان کشور و مدیران تلگرام بر سر انتقال سرورهای این شرکت به ایران به توافق رسیده اند.
در خبری که سایت تابناک منتشر کرده، آمده است: «با توافق صورت گرفته میان مدیران تلگرام با نهادهای خاص در کشورمان، به زودی سرورهای این پیام رسان محبوب میان ایرانیان به داخل کشورمان منتقل خواهد شد و بر این اساس، شرایط برای دایر کردن خدمات جدید و بومی این نرم افزار در ایران فراهم خواهد شد.»
در ادامه این خبر آمده است: «توافق نهایی مدیران تلگرام با مسوولان کشورمان، به معنی باز شدن راه فعالیت ایشان در زمینه هایی مانند پرداخت آنلاین به واسطه این نرم افزار و حتی کاهش هزینه های اینترنت کاربران تلگرام است. اتفاقاتی که اگر رخ دهند، بر محبوبیت این نرم افزار در کشورمان خواهند افزود و حتی زمینه ساز شکل گیری فعالیت های اقتصادی جدید بر بستر تلگرام در کشورمان خواهند شد. اتفاقی که از هم اکنون مدیران تلگرام برای رقم زدن آن اشتیاق فراوانی نشان داده اند و آن گونه که خبر می رسد، هزینه کرد بیش از 10 میلیون یورو برای استقرار سرورهای این شرکت در کشورمان، گواهی بر این موضوع است. هزینه ای که در راستای تلاش ایشان برای فعال سازی امکاناتی مانند پرداخت آنلاین با استفاده از تلگرام، در اصل نوعی از سرمایه گذاری است؛ سرمایه گذاری در راستای ایجاد بازار جدید و حضور قدرتمند در آن.»
این اخبار از آنجا باورپذیرتر به نظر می رسید که تلگرام اخیرا با روسیه بر سر ارایه اطلاعات عمومی به دولت این کشور توافق کرده است. روسیه یکی از بازارهای اصلی تلگرام به شمار می رود و از همین رو مدیران این شرکت دوست نداشتند پیام رسان شان در این کشور فیلتر شود.
درباره ایران نیز، بخش قابل توجهی از کاربران تلگرام (40 میلیون کاربر) ایرانی هستند و به همین دلیل فیلتر این شبکه در ایران، لطمه زیادی به جایگاه این پیام رسان خواهد زد.
از سوی دیگر ایران به پیام رسان های خارجی چراغ سبز نشان داده است که در صورت ورود به ایران، از امتیازاتی همچون امکان تراکنش های مالی بهره مند می شوند.


 تکذیب انتقال سرورهای تلگرام به ایران
در پی انتشار این خبر و سوال کاربران ایرانی، پاول دوروف بنیانگذار تلگرام، روز گذشته برای چندمین بار، در توییتر خبر انتقال سرورها به ایران را تکذیب کرد.
او در پاسخ به این سوال که آیا تلگرام 10 میلیون یورو برای انتقال سرورهایش به ایران هزینه کرده است، نوشت: نه چنین موضوعی صحت ندارد.
در این رابطه با محمد فرنقی زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات تماس گرفتیم که او نیز وجود چنین توافقی را تکذیب کرد.


 تکذیب ادعای دادستان
وزیر ارتباطات نیز دیروز ادعای دادستان کل کشور درباره مصوبه شورای عالی فضای مجازی و لزوم انتقال سرورهای پیام رسان های خارجی را به عنوان  شرط ادامه فعالیت آنها تکذیب کرد.
وی گفت: اخیرا در شورای عالی فضای مجازی آیین نامه ای به تصویب رسید که در آن تکلیف شده شبکه هایی که در ایران می خواهند فعالیت کنند، باید سرورهایش در داخل کشور باشد. منتظر ابلاغ این آیین نامه هستیم و به صراحت اعلام می کنم در اجرای این آیین نامه قطعا با شبکه هایی که قانون را رعایت نمی کنند و به عفت خانواده ها ضربه می زنند، برخورد می کنیم و هیچ تعارفی هم نداریم و خوشبختانه زیرساخت قانونی هم آماده شده است.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور سه شنبه هفته گذشته گفته بود: اخیرا در شورای عالی فضای مجازی آیین نامه ای به تصویب رسید که در آن تکلیف شده شبکه هایی که در ایران می خواهند فعالیت کنند، باید سرورهایش در داخل کشور باشد. منتظر ابلاغ این آیین نامه هستیم و به صراحت اعلام می کنم در اجرای این آیین نامه قطعا با شبکه هایی که قانون را رعایت نمی کنند و به عفت خانواده ها ضربه می زنند، برخورد می کنیم و هیچ تعارفی هم نداریم و خوشبختانه زیر ساخت قانونی هم آماده شده 
است.
روز گذشته وزیر ارتباطات به این سخنان واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران گفت: شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای برای انتقال سرورها نداشته است اما این موضوع با مصوبات دیگری درباره اولویت و نحوه ارایه تسهیلات به شبکه های بومی و خارجی پیگیری شده است که بر این اساس شبکه های خارجی دارای سرور در ایران و شبکه های بومی نسبت به شبکه های خارجی بدون سرور در ایران امتیاز می گیرند.
محمود واعظی افزود: در ارتباط با شبکه های اجتماعی برنامه ریزی های کاملی در شورای عالی فضای مجازی انجام دادیم و قرار شد تا شبکه هایی که صد درصد بومی هستند، اگر تعداد اعضای شان از سه تا پنج میلیون بیشتر شود، اجازه انواع و اقسام خدمات مالی و تبلیغاتی را خواهیم داد.
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی خارجی که سال ها فعالیت داخلی داشته اند، اجازه می یابند در برخی زمینه ها و خدمات فعالیت کنند که البته این شبکه ها برای ادامه فعالیت باید خود را با دیدگاه های شورای عالی فضای مجازی هماهنگ کنند.
واعظی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مشکلات پیش آمده برای گوشی های تلفن چینی در بازار که تداخل شماره گیری دارند، گفت: قرار شده مسوولان ما در وزارتخانه به این قضیه رسیدگی و در اسرع وقت نتایج را از طریق روابط عمومی وزارتخانه منعکس کنند.
نکته جالب اینجاست که با وجود تکذیب دوروف، بنیانگذار تلگرام مبنی بر انتقال سرورها به ایران، وزیر ارتباطات ایران همچنان به این شرکت چراغ سبز نشان می دهد.این نکته که وزیر ارتباطات اعلام کرده است «شبکه های اجتماعی خارجی که سال ها فعالیت داخلی داشته اند، اجازه می یابند در برخی زمینه ها و خدمات فعالیت کنند» بیش از هر پیام رسانی، درباره تلگرام صدق می کند و باید دید خبر ناگهانی توافق تلگرام با ایران نیز به زودی منشتر خواهد شد یا نه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">