ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چین پولشویی دیجیتالی را ممنوع می‌کند

| سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

«بیت کوین» یا همان ارزهای دیجیتال که این روزها پای آنها به ایران هم باز شده است به شدت در سراسر جهان در حال رشد هستند اما یکی از کشورهایی که شاید باعث شد ضربه بزرگی به پیکره این ارز دیجیتالی قدرتمند وارد شود، چین بود که آن را یک ارز ممنوع اعلام کرد و سختگیری هایش را در سال ۲۰۱۹ میلادی برای استخراج آن افزایش داد.

چین ارزی را ممنوع کرد که استخراج آن با دستگاه‌های ماینینگ و بر اساس اولگاریتم و محاسبات سخت ریاضی مقدور است و ارزش آن در یکی دو سال گذشته و بخصوص پس از ممنوعیت از سوی چین سقوط شدیدی داشته و از ۲۰ هزار دلار به مرز ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، برخی استدلال می‌کنند که مصرف بالای انرژی توسط عملیات استخراج بیت‌کوین و آلودگی محیط زیست ناشی از آن، مقامات چینی را به فکر ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در این کشور انداخته است عده‌ای اما هدف چینی‌ها از این کار را تسلط بر صنعت ارز دیجیتال می‌دانند.

چین، بزرگ‌ترین بازار در جهان برای فروش سخت‌افزارهایی موسوم به اسیک (ASIC) است که تنها با هدف استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند این فعالیت‌ها در چین به‌صورت غیررسمی و در سطح وسیعی انجام می‌شوند و عده‌ی زیادی در این کشور به این کار مشغول هستند.

رواج این ارز در چین حتی باعث بروز برخی شایعات در ایران شده بود مبنی بر اینکه چینی ها به عرصه استخراج این ارز در ایران ورود کرده اند اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را تکذیب کرد.

«محمد جواد جهرمی آذری» گفت: دولت چین برنامه ای برای حضور در عرصه استخراج رمز ارز در ایران ندارد اما در هر صورت بخش خصوصی و مردم چین ممکن است در این حوزه فعال بوده باشند.

او افزود: قبل از اینکه ایران برای استخراج کنندگان رمز ارز جذاب باشد بخش زیادی از استخراج رمز ارز در چین صورت می گرفت که اکنون به سمت ایران تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: به صورت مستند مدرکی از فعالیت چینی ها در ایران وجود ندارد اما من هم به صورت شفاهی این موضوع را شنیدم.

اما اکنون چین قصد دارد فعالیت استخراج این نوع ارز را در داخل کشور ممنوع کند، بنا به اعلام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، دولت از مردم خواسته است تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد فهرست بازنگری شده صنایعی که باید مورد تشویق، محدودیت یا توقف کامل قرار بگیرند، اعلام کنند.

فهرست مذکور برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و پیش‌نویس فعلی حاوی تغییراتی شامل فعالیت‌هایی مانند ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال از جمله بیت‌کوین، به همراه ۴۵۰ فعالیت دیگر است که به زعم NDRC باید به خاطر پایبند نبودن به قوانین و مقررات مربوطه، عدم رعایت اصول امنیتی، هدر دادن منابع انرژی یا آلودگی محیط‌زیست به‌سرعت متوقف شوند.

واژه ماینینگ که به امور معدنی نیز مربوط می شود برای دستگاه‌های استخراج بیت کوین و یا اصطلاحات استخراج بیت کوین بکار می رود و شاید هم دلیل اصلی آن محاسبات سختی است که باید برای تولید این ارز از آنها بهره گرفت.

«جانان چو» از کارشناسان این عرصه و ارزهای دیجیتالی می گوید: دولت چین می خواهد با اقدامات ابتکاری و حتی ممنوعیت هایی که در نظر گرفته است نظارت بیشتری بر این عرصه صنعتی داشته باشد.

البته او می پذیرد که استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف می کند و این برای چین که به انرژی وابستگی زیادی دارد و برق نیز در آن چندان ارزان نیست، حساسیت بالایی دارد.

به همین دلیل در سال های اخیر چین بتدریج مبارزه با این ارز و استخراجگران را شدیدتر کرده است و بتازگی نیز یکی از بزرگترین مزرعه های تولید این ارزش در جنوب شرق کشور را شناسایی کرد و دهها نفر هم در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند.

در واقع تصویب هر ممنوعیتی از جانب چین می‌تواند تامین برق ارزان برای این صنعت را به چالش بکشد و میانگین هزینه‌های استخراج بیت‌کوین را به‌شدت افزایش دهد ناگفته نماند که اهمیت تامین برق ارزان‌قیمت به‌خاطر مصرف انرژی عملیات‌های استخراج ارزهای دیجیتال است.

براساس گزارش سالانه IPO شرکت کانان که سال گذشته منتشر شد، فروش تجهیزات سخت‌افزاری بلاک‌چین، به‌ویژه استخراج ارز دیجیتال در چین در سال ۲۰۱۷ در حدود ۸.۷ میلیارد یوان (۱.۳۰ میلیارد دلار) بوده است که ۴۵ درصد از فروش کل جهان را از نظر ارزش معاملاتی تشکیل می‌دهد پیش‌بینی‌ها حاکی است فروش این تجهیزات در چین تا سال ۲۰۲۰ به ۳۵.۶ میلیارد یوان خواهد رسید.

در واقع دولت چین تصمیم گرفته است استخراج بیت‌کوین را تا زمانی که فعالیت و مبدا و مقصد دقیق جابجایی ارز رمزهای استخراج شده را تحت بررسی و بازبینی قرار دهد، ممنوع و متوقف اعلام کند شاید یکی از دلایل دیگر این اقدام هم این باشد که چین نمی خواهد اجازه دهد گروهی با ثروت های باد آورده و دزدی برق و سرقت اموال عمومی یکباره شرایط کشور و اقتصاد آن را دستخوش تغییرات ناخوشایند قرار دهند.

بسیاری از منتقدان و کارشناسان فعال در این حوزه، همواره استخراج ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین از طریق ابر رایانه‌ها را معادل و هم‌تراز با پولشویی، پول کثیف و فرار مالیاتی دانسته و همواره دولت‌های مختلف را تحت فشار قرار داده‌اند تا به منظور جلوگیری از چنین اقداماتی، جلو استخراج بی‌رویه و آزادانه و بدون قانون و مقررات سخت‌گیرانه بیت‌کوین و ارز رمزهای مشابه آن را بگیرند.

حالا به نظر می‌رسد که دولت چین تصمیم گرفته است استخراج بیت‌کوین را تا زمان وضع مقررات و قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌ای که بتواند به صورت کامل از پول‌شویی، کسب پول کثیف و فرار مالیاتی جلوگیری کرده و فعالیت و مبدا و مقصد دقیق جابجایی ارزرمزهای استخراج شده را تحت بررسی و بازبینی قرار دهد، ممنوع و متوقف اعلام کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">