ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کارت سوخت بانکی و معمای کارت ملی هوشمند

| شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی اصلان شهلا- براساس آمار رسمی تا پایان مهرماه 46 میلیون و 500 هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده و از این میزان 3 میلیون نفر هنوز کارت خود را نگرفته اند.
در طول حدود دوسال از آغاز جدی ثبت نام این کارت، هنوز هیچ کاربرد مشخصی برای آن اعلام نشده و تنها به امضای چند تفاهم نامه با برخی بانک ها اکتفا شده است. تحریم ها هم سبب شده تا تامین مواد اولیه این کارت ها با مشکل مواجه شده و پروژه تحویل کارت ها به کندی پیش رود. 
در چنین شرایطی پروژه اتصال کارت بانکی به سامانه سوخت و استفاده از آن به جای کارت سوخت، به طور شگفت انگیزی به آسانی و با کم ترین هزینه (برای مردم رایگان و برای دولت هم در حد طراحی سامانه هایی که بعدا هم بسیار به کار می آید) در حال انجام است. پس باید پرسید آیا نمی شد، و نمی شود که بقیه کاربردهای مورد نیاز نیز روی کارت بانکی تعریف شود؟ اصولا چه کاربردهایی قرار است این کارت داشته باشد که این همه هزینه بابت آن شده است؟ حتی بحث احراز هویت هم با شیوه های نوین به گونه ای شده که عملا کارت ملی هوشمند، جایگزین های بهتر و ارزان تری دارد.
اجازه دهید در آخر، چند محاسبه ساده با هم انجام دهیم. 46 میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشورمان تاکنون بابت کارتی به ناچار نفری 31 هزار تومان، یعنی در مجموع بیش از هزار و 464 میلیارد تومان پول پرداخت کرده اند که هیچ کاربردی برای شان نداشته و همان کارت ملی سابق کفایت می کرده است.
از هر پرداختی، 20 هزار تومان سهم خزانه و 11 هزار تومان هزینه تولید کارت بوده است. در نتیجه تا امروز 930 میلیارد تومان دولت بابت کارتی به درد نخور، درآمدزایی داشته و با فرض 80 میلیون جمعیت کشور، این درآمد به 1600 میلیارد تومان خواهد رسید. 
علاوه بر این تاکنون 880 میلیارد تومان از پول مردم صرف هزینه تولید این کارت شده و اگر فرض کنیم تولیدکننده کارت 20 درصد در این پروژه سود کنید، تاکنون 176 میلیارد تومان نصیب پیمانکاران شده است.
این محاسبه ساده، ما را به یک سوال کلیدی می رساند: آیا کارت ملی هوشمند، جز یک تجارت و درآمدزایی به نفع دولت و پیمانکارانش و به ضرر مردم، آن هم با استفاده از قوه قهریه است؟
(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">