ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کلاهبرداری جدید؛ گوشی به شرط رجیستری!

| سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

از هفته پیش که موضوع اجرای طرح رجیستری مطرح شد، غیر از پلمب چند فروشگاه ها و کشف گوشی های قاچاق، همانطور که قابل پیش بینی بود این طرح دستمایه برخی سودجویان شده تا از این راه کلاهبرداری کنند.
فناوران- از زمانی که مدیران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کردند که طرح رجیستری گوشی های موبایل آغاز شده تاکنون بازار تقریبا به حالت راکد درآمده و هر روز اتفاق تازه ای می افتد که جدیدترین آن کلاهبرداری هایی است که در نتیجه ناهماهنگی در اطلاع رسانی رخ داده است.
بعد از پلمب شدن دو فروشگاه مدعی نمایندگی گوشی های آیفون که باعث افزایش قیمت گوشی آیفون را شد و پس از کشف محموله قاچاق در مرکز خرید علاءالدین که این پاساژ را برای چند روزی به حالت نیمه‏تعطیل درآورد، حالا نوبت به سودجویانی رسیده که از این آشفتگی بازار سوءاستفاده کرده و گوشی ها را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت واقعی به فروش می رسانند. 
این روزها به قول بازاری ها آپی (کلک) جدیدی می زنند و آن هم عرضه گوشی با قابلیت رجیستر شدن است. بر این اساس مشتری هنگام مراجعه به بازار و خرید گوشی با گزینه های مختلفی روبه رو می شود که از آن جمله عرضه گوشی هایی با یا بدون گارانتی رجیستر شدن است. بنابراین به مشتری پیشنهاد می شود اگر گوشی را با فلان گارانتی و البته با قیمتی 100 تا 200 هزار تومان بیشتر از قیمت واقعی بخرد، رجیستر شده و در شبکه مخابراتی فعال می شود! و در غیر این صورت تا چند ماه آینده و تا زمان اجرای طرح رجیستری گوشی کار خواهد کرد و پس از آن دستگاه از کار می افتد و غیرفعال می شود.
این موضوع درباره گوشی های آیفون که این روزها حساسیت بیشتری روی آنها وجود دارد، کمی فرق می کند. به این ترتیب برخی از فروشندگان از این موضوع سود زیادی به جیب می زنند؛ چراکه اکنون مشاهده شده که گوشی های آیفون را تقریبا دو برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند. گزارش ها حاکی از آن است که مدلی از گوشی آیفون که قیمتی برابر دو میلیون و 800 هزار تومان دارد، در طول یکی دو روز گذشته به قیمت 4/5 میلیون تومان به فروش رسیده است.
به این ترتیب به نظر می رسد طرح رجیستری گوشی های موبایل تا زمانی که به شکل درستی اجرا نشود و زیرساخت های آن آماده نشده و سازمان ها و نهادهای دست اندرکار با هماهنگی و یکپارچه وارد عمل نشوند، نه تنها ریشه قاچاق در بازار موبایل کشور خشک نمی شود؛ بلکه تبعات آن دامن مشتریان را می گیرد و هر روز شاهد کلاهبرداری جدیدی در بازار خواهیم بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">