ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«ساعت 12 نیمه شب به دلیل حالت تهوع و فشار پایین همسرم به یکی از درمانگاه های عمومی در منطقه قاسم آباد مراجعه کردم، پذیرش با این که حال همسرم بد بود یک ربع ما را معطل کرد که استعلام بیمه را بگیرد و در پاسخ به اعتراض ما اعلام کرد که سامانه تامین اجتماعی اختلال دارد و برای این که هزینه ویزیت با بیمه محاسبه شود، باید منتظر بمانیم تا استعلام انجام شود. خلاصه این که مجبور شدم هزینه ویزیت آزاد را بپردازم تا سریع تر به وضعیت همسرم رسیدگی شود. این چه وضعیتی است؟»

«برای عفونت گوش به مطب مراجعه کردم و دکتر برایم دارو نوشت. بعد از گذشت 2 ساعت از وقت ارسال نسخه به‌صورت الکترونیک به چندین داروخانه مراجعه کردم ولی همه اعلام کردند نسخه‌های تأمین اجتماعی دیرتر روی سیستم داروخانه‌ها می‌نشیند، اگر عجله دارید قرص را به‌صورت آزاد تهیه کنید یا از مطب دکتر بخواهید مجدد نسخه را ارسال کند. آخر وقت بود و دکتر در مطب نبود به همین دلیل ناچار شدم دارو را به‌صورت آزاد خریداری کنم. تصور کنید نیاز اورژانسی به یک دارو داشته باشید و داروخانه بگوید نسخه نیامده است آزاد خریداری کنید، پس فایده این الکترونیکی شدن چیست؟ اگر بنا باشد مجبور شویم همه داروها را آزاد خریداری کنیم یا مدام به دکتر بگوییم مجدد نسخه را ثبت کند یا سیستم‌ها کند است یا تأمین اجتماعی چند ساعت بعد نسخه‌ها را بارگذاری می‌کند، پس بیمه داشتن چه سودی دارد؟»
از همان روزهای اولی که نسخه های بدخط کاغذی جای خود را به طرح خوب نسخه های الکترونیکی داد، به همان اندازه که مردم از شیوه کاغذی گلایه مند بودند حالا با مشکلات دیگری روبه رو شده اند که در گزارش های مختلفی از ابتدای آغاز طرح نسخه الکترونیک به آن پرداختیم. حالا اما بروز اتفاقات و اختلال های یک در میان در این روزها، صدای بیمه شدگان تامین اجتماعی را درآورده است.

بر اساس آن چه مردم در تماس با ما با اشاره به اوضاع این روزهای اینترنت  اعلام کرده اند و همچنین تجربه های متعدد استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی، یک روز پزشک نمی تواند نسخه بپیچد و سامانه قطع است، یک بار داروخانه نمی تواند نسخه را باز کند و نتیجه هردوی این ها یکی است؛ پرداخت آزاد و هزینه بیشتر از جیب مردم!


مردم چه می گویند؟
گلایه های مردم از وضعیت سامانه نسخه الکترونیکی تامین اجتماعی فراوان است  و فقط مربوط به استان نیست بلکه گزارش ها حاکی از تاثیر جدی اختلا ل های اینترنتی بر وضعیت نسخه نویسی آنلاین و معطلی و زیان مالی مردم است .که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

یکی از مخاطبان در این زمینه می گوید: برای بیماری آنفلوآنزا به پزشک مراجعه کردم و پس از این که نسخه را برایم نوشت، یک کد رهگیری داد و با همان کد به همراه کد ملی به داروخانه رفتم اما متصدی داروخانه گفت هنوز نسخه ای برای شما در سامانه ثبت نشده است، بعد از کلی معطلی مسئول داروخانه گفت برای من در سیستم چیزی وجود ندارد اگر می خواهید می توانید داروهایی را که پزشک گفته به صورت آزاد تهیه کنید.

وی افزود: چرا وقتی بیمه تامین اجتماعی داریم باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم؟ مشکلات مربوط به سامانه تامین اجتماعی است، چرا باید از جیب مردم پرداخت شود؟

یکی دیگر از مخاطبان نیز در تماس با گروه حرف مردم روزنامه مدعی می شود: برای هر نسخه واقعا وقت مردم را الکی می گیرند، مگر وقتی دکتر نسخه را می نویسد و در سیستم داروخانه ثبت می شود همان جا تایید نمی شود که ما بعد از هربار خواندن نسخه در داروخانه تازه باید برای خان بعدی آماده باشیم تا داروها تایید شود، برای هرکدام از داروها حداقل نیم ساعت منتظر می مانیم تا نسخه تایید شود.

وی یادآور می شود: مشکل یکی دو تا نیست، یک بار دیگر که برای ویزیت مراجعه کرده بودم، پزشک بعد از کلی معطلی و کلنجار با سامانه تامین اجتماعی اعلام کرد دسترسی به سامانه برایش امکان پذیر نیست و دچار اختلال است، مجبور شدم نسخه را آزاد از پزشک بگیرم و هزینه داروها را هم آزاد پرداخت کنم. چرا فکری اساسی برای این مشکل نمی شود؟

 

پای مشکلات زیرساختی در میان است
گلایه های مردم را از دکتر اخوان رضایت، معاون راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی پیگیری می کنیم که در این زمینه  می گوید: در ماه گذشته قطعی اینترنت و اختلالات مربوط به اینترنت در کشور روی سیستم ما نیز تاثیر داشته و متاسفانه با قطعی هایی روبه رو بودیم اما چند روزی هست که وضعیت پایدارتر شده است و مشکلی فعلا برای قطعی وجود ندارد.

وی درباره مشکلات ارتباط پزشکان با سامانه تامین اجتماعی برای ثبت نسخه های الکترونیک نیز اظهار می کند: درباره قطعی سامانه برای پزشکان نیز ما دست پزشکان را باز گذاشتیم، آن ها می توانند مثل گذشته نسخه کاغذی بنویسند و بالای صفحه کد ملی را یادداشت کنند و نسخه را به بیمار بدهند، یک نسخه را نیز برای خود نگه می دارند و داروخانه باید براساس همان داروها را با پوشش بیمه ارائه کند.

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان تاکید می کند: درباره بیمارانی که نیاز به تایید بیمه باشد، بیشتر شامل بیماران خاص می شود که نام و کد ملی آن ها در سیستم وجود دارد و سهمیه مدنظر نیز برای آن ها منظور شده است و با یک بار تایید پس از آن، می توانند داروی خود را دریافت کنند.

وی تصریح می کند: سامانه ما با سامانه سایر بیمه ها متفاوت است، خود من پزشک هستم و همین الان هم در مطب نسخه می نویسم و بارها برایم اتفاق افتاده که سایت بیمه تامین اجتماعی را با خط موبایل و اینترنت پرسرعت تر باز کردم و در سیستم معمولی بالا نیامده، در حالی که مثلا بیمه سلامت با اینترنت ضعیف تر هم جواب داده، من از نظر فنی نمی دانم اما به نظرم پهنای باند خیلی کمتری نسبت به تامین اجتماعی نیاز دارند، مشکلی در سیستم تامین اجتماعی نیست اما سایت ما سنگین است.

 

تخلفات داروخانه ها را نادیده نگیرید
دکتر اخوان رضایت گریزی هم به برخی تخلفات داروخانه ها می زند و می گوید: در برخی موارد مانند موضوعی که شما گفتید، داروخانه بیان کرده نسخه را به صورت آزاد می دهد، وقتی نسخه ها الکترونیکی است یا باید آن را دیده باشد یا نه، اگر دیده و می خواهد آزاد بدهد یعنی تخلف کرده، اگر بدون نسخه، داروی فرد را می دهد باز هم یعنی تخلف، این ارتباطی به سیستم و سامانه ندارد و آن داروخانه متخلف است.

وی می افزاید: این گونه تخلفات در سیستم وجود دارد، مثلا ما بیمه شده ای داریم که شکایت می کند که داروخانه ای به جای پنج انسولین، سه مورد را با بیمه و دو مورد را به صورت آزاد حساب کرده، این موارد بررسی می شود، گاهی داروخانه کم فروشی کرده و با این که بیمه شده در نسخه پنج عدد داشته، به او سه عدد داده و بقیه را آزاد حساب کرده یا از ابتدا در نسخه همان سه عدد نوشته شده است، این ها باید تک به تک بررسی شود ولی به هر حال چنین تخلفاتی را ما مشاهده کردیم. معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان می گوید: من از همه بیمه شدگان محترم می خواهم مواردی را که فکر می کنند تخلفی در کار است، با سامانه 1420 در میان بگذارند تا بتوانیم بلافاصله پیگیری لازم را انجام دهیم.

(منبع: روزنامه خراسان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">