ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گواهی «ولادت و فوت» الکترونیکی می‌شود

| شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

 رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور از الکترونیکی شدن گواهی‌های ولادت و فوت در کشور خبر داد و گفت: به زودی نرم‌افزار لازم برای الکترونیکی شدن گواهی ولادت و فوت آماده خواهد شد.
به گزارش ایرنا هاشم کارگر در این خصوص، اظهار داشت: هدف اصلی ما به عنوان یک دستگاه خدماتی، باید افزایش و ارتقاء سطح رضایتمندی مردم باشد زیرا هر اندازه وضعیت سخت‌تر می‌شود، باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا با افزایش رضایتمندی در مردم، ثابت کنیم که نظام اسلامی توانایی مدیریت کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان، یک دستگاه حاکمیتی بنیادین و هویتی است، تصریح کرد: سازمان ثبت احوال کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارائه خدمات به مردم تاثیرگذار است و یکی از تکالیف ما این است که زیرساخت‌های لازم را برای سایر دستگاه‌ها ایجاد کنیم تا مردم نیز در دریافت خدمات از سایر دستگاه‌ها با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه باید با آینده‌نگری حرکت کنیم، اضافه کرد: در دنیای امروز تغییرات بسیار گسترده و اثرگذار است و با توجه به اینکه نوع نگاه و مطالبه متقاضیان تغییر کرده است، در سازمان‌هایی نظیر سازمان ثبت احوال کشور نیز باید نگاهی راهبردی و تحول‌گرا داشته باشیم.

معاون وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه به دنبال ارتقاء جایگاه سازمان هستیم و این امر در سال گذشته با عملیاتی کردن برخی اقدامات انجام، شد افزود: یکی از این اقدامات، راه‌اندازی دوباره خط تولید انبوه صدور کارت هوشمند ملی از دی سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی جدید و بهره‌گیری از توان داخلی با هدف صدور کارت برای ۱۰ میلیون نفر از متقاضیانی که با وجود ثبت‌نام و پرداخت هزینه بیش از ۲ سال در صف انتظار بودند، است.

کارگر یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان را صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و تاکیدات ریاست جمهور و وزیر کشور، برقراری ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل بوده است که با هماهنگی‌های سازمان ثبت احوال کشور و وزارت امورخارجه و برگزاری چندین نشست در این خصوص، زیرساخت‌های لازم فراهم و امکان صدور و تحویل کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور نیز فراهم شد.

توسعه فعالیت صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور برای ۱۶ نمایندگی

وی ادامه داد: صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور و اخذ درخواست برخط کارت ملی از اواخر اسفند سال گذشته در نمایندگی‌های کوالالامپور، فرانکفورت، وین، اسلو، واشنگتن، استکهلم و بانکوک فعال شده‌اند و اکنون نیز هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه جهت توسعه آن در ۱۶ نمایندگی دیگر در حال انجام است.

کارگر راه‌اندازی سرویس اطلاعات خانواده (سببی و نسبی) را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند سازمان در سال گذشته برشمرد و گفت: این سرویس اکنون در اختیار برخی دستگاه‌ها نظیر بانک مرکزی قرار گرفته و در حال استفاده است.

رئیس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه این سازمان متولی پایگاه نشانی در کشور است، تصریح‌کرد: این فعالیت‌ها اهمیت و جایگاه ثبت احوال را نشان می‌دهد و امروز، این سازمان می‌خواهد به یک سازمان هوشمند تبدیل شود.

معاون وزیر کشور افزود: ما معتقدیم که سازمان ثبت احوال می‌تواند خدمات گوناگونی با اتقان اسناد هویتی و هزینه های پایین به مردم و کشور ارائه دهد و یکی از این خدمات ارائه هرگونه استعلامات مربوط به افراد و هویت فرد از طریق سیستم های سازمان ثبت احوال کشور است.

کارگر با اشاره به اینکه به سمت استفاده از داده های ثبتی مبنا بابد برویم گفت: در بحث نظامات آماری کشور نیز در حوزه جمعیت برای اولین بار نرخ باروری براساس سال ۱۴۰۰ بر اساس داده های موجود در بانک های اطلاعاتی این سازمان اعلام شد و به زودی این آمار برای سال ۱۴۰۱ نیز اعلام خواهد شد.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در حال راه‌اندازی GIS (سیستم اطلاعات مکانی) جمعیتی هستیم، بیان کرد: اطلس جمعیت در حال آماده شدن است و در بحث جوانی و خانواده جمعیت، اتاق وضعیت جمعیت ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات موجود در ثبت احوال یکی از ارکان مهم برای تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در کشور است و اگر بخواهیم برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم، نگاه به این آمارها لازم است افزود: استفاده از این اطلاعات ضمن کمک به مسیر پیشرف کشور، موجب افزایش بهره وری خواهد شد و می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

کارگر همچنین از ایجاد اداره کل امنیت فناوری و فضای مجازی خبر داد و گفت: در راستای ارتقاء امنیت فناوری اطلاعات در سازمان ثبت احوال کشور، اداره کل امنیت به عنوان بازوی اجرایی این موضوع در معاونت فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">