ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گوشی آیفون‌ تقلبی نخرید

| دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۰۱:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

با بررسی سایت‌های فروش آنلاین و فروشگاه‌های فروش موبایل مشخص شد بسیاری به‌صورت دست‌فروشی به فروش گوشی‌های آیفون ۱۴ که گفته شده قیمتش یک پنجم نسخه اصلی آن است، اقدام می‌کنند. اغلب این گوشی‌های فیک ساخت کشور‌هایی مانند تایلند، چین و فیلیپین هستند، اما چگونگی ورود آن به کشور هنوز مشخص نیست.
گوشی‌های آیفون ۱۴ فیک یا کپی معمولا به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و شماره سریال آن‌ها جعل می‌شود و فروشش هم غیر قانونی است.

به گزارش ایسنا، امروزه افراد بسیاری به خرید گوشی آیفون علاقه‌مند و از طرفداران پر و پا قرص این برند هستند؛ به گونه‌ای که پس از عرضه هر مدل جدید این گوشی به بازار، سعی در تهیه آن دارند؛ اما باتوجه اینکه این گوشی یکی از محصولات گران قیمت و لوکس محسوب می‌شود، ممکن است برخی در کنار علاقه‌مندی به تهیه آن، بودجه کافی برای خرید نداشته باشند و در نتیجه به سراغ تهیه و خرید فیک یا کپی این مدل گوشی که از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل اصلی آن است می‌روند.
این موضوع در ایران هم باب شده و می‌توان بسیار راحت صاحب گوشی آیفون فیک شد که بسیار ارزان‌تر از اصل آن در دسترس است. به اعتقاد کارشناسان، نکته مهم این است که آیفون‌های فیک فقط از نظر ظاهری به نسخه اصل آن شباهت دارند و در بخش‌های دیگر تفاوت‌ها بسیار است. به عبارتی همزمان با افزایش قیمت گوشی‌های آیفون، بازار خرید و فروش گوشی‌های فیک آیفون به دلیل افزایش تقاضا داغ شده، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این گوشی‌ها چگونه وارد کشور و رجیستری می‌شوند؟

با بررسی سایت‌های فروش آنلاین و فروشگاه‌های فروش موبایل مشخص شد بسیاری به‌صورت دست‌فروشی به فروش این گوشی‌ها که گفته شده قیمتش یک پنجم نسخه اصلی آن است، اقدام می‌کنند. اغلب این گوشی‌های فیک ساخت کشور‌هایی مانند تایلند، چین و فیلیپین هستند، اما چگونگی ورود آن به کشور هنوز مشخص نیست، اما به دلیل وفور بالای آن در بازار، به نظر می‌رسد واردات این گوشی علاوه بر مسافری نیست، به صورت قاچاق هم وارد کشور می‌شوند.

در همین رابطه مهدی محبی- رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران - درباره این موضوع به ایسنا گفت: معمولا آیفون‌های ۱۴ کپی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و سریال‌های آن هم جعل شده و فروشش هم غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه در زمینه نظارت بر آیفون‌های ۱۴ کپی، اگر شکایت به ما اعلام شود، حکمش را می‌دهیم و مشخصا فروش آن را تخلف می‌دانیم، درباره قیمت‌های آیفون‌های ۱۴ کپی تصریح کرد: در رابطه با قیمت‌های این نوع گوشی به دلیل اینکه اطلاعاتی کافی در این زمینه ندارم، نمی‌توانم قیمت‌های دقیق این گوشی‌ها را اعلام کنم.

مجبی در ادامه سخنانش تأکید کرد: آیفون‌های ۱۴ کپی به دلیل اینکه به صورت قاچاق وارد می‌شوند رجیستری آن‌ها هم جعلی است. به عبارتی این گوشی‌ها از راه قانونی وارد کشور نمی‌شوند و غیرقانونی هستند؛ چون گمرکی گوشی اپل از ارزش قانونی آن کالا بیشتر است و به همین دلیل قانونی وارد نشده و کالای فیک هم که اجازه ندارد به جای اصلی وارد شود، زیرا تخلف محسوب می‌شود.

وی گفت: ممکن است گوشی فیک و قاچاق، قطع شود و هر اتفاقی برایش رخ دهد، چون قانونی وارد کشور نشده است و رجیستری که احتمالا بر روی آن خورده است هم غیر قانونی است بنابراین اگر در مکانی کپی‌های این مدل از گوشی به فروش برسد و ما شناسایی کنیم، نامه آن را به سازمان صمت ارسال خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود مردم هر گوشی را از هر فروشگاه یا از هر طریقی تهیه یا خریداری می‌کنند، حتما از طریق #۷۷۷۷* استعلام بگیرند و پس از این اقدام به دارندگان گوشی موبایل اعلام می‌شود که اولا این چه مدل گوشی است که وارد کشور شده و وارد کننده آن چه کسی است؛ بنابراین این موضوع با یک استعلام خیلی راحت اطلاع‌رسانی می‌شود.

تقریبا از مهرماه که آیفون ۱۴ وارد ایران شد، مدتی موضوع رجیستری آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اما درنهایت دی ماه از سوی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد و درباره رجیستری آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری نیز هنوز تصمیم گرفته نشده است.

آیفون ۱۴ در حال حاضر فقط از رویه مسافری یا با سوءاستفاده از این رویه به صورت قاچاق به کشور وارد شده و تاکنون درباره واردات تجاری آن اظهار نظر قطعی نشده بود. اما گوشی‌های وارداتی مسافری هم تاکنون رجیستر نشده است. هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیر قانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مسئله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴، تعیین تکلیف نشده است. البته اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و این کالا‌ها در بازار فروخته می‌شوند.

  • ۰۱/۱۱/۱۰

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">