ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گوگل پلی و اپ استور هم فیلتر شدند

| جمعه, ۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۵:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

به نظر می‌رسد دومینوی فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت ایران ادامه‌دار است. امروز کاربران از عدم دسترسی به گوگل پلی استور در اندروید و اپ استور اپل خبر می‌دهند.

به گزارش فارنت، نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند تا ضمن قطع اینترنت همراه در برخی ساعات روز، اپلیکیشن‌های اینستاگرام و واتساپ را نیز فیلتر کنند. فیلترینگ این دو اپلیکیشن که پرکاربرترین اپلیکیشن‌های موبایلی ایران محسوب می‌شوند، همه کاربران را به سوی فیلترشکن‌ها روانه کرد. حالا به نظر می‌رسد برای جلوگیری از دسترسی نسبتاً آسان به VPN، دولت تصمیم به فیلترینگ گوگل پلی و اپ استور گرفته است.


شاید ابتدا تصور کنید فیلترینگ این دو مارکت تنها باعث دشواری دسترسی به فیلترشکن‌ها خواهد شد؛ اما اگر کمی عمیق‌تر شوید به خطرات این تصمیم آگاه خواهید شد.

اپ استور و گوگل پلی هر دو قوانین سخت‌گیرانه امنیتی و حریم شخصی دارند و اپلیکیشن‌های مشکوک و یا ناامن در آن‌ها کمتر اجازه انتشار پیدا می‌کند. حالا با بسته شدن این مارکت‌ها در ایران، کاربران به دنبال روش‌های جایگزین برای نصب اپلیکیشن خواهند رفت. در نتیجه هیچ تضمینی برای امنیت کاربران وجود ندارد.

این موضوع خصوصاً زمانی پررنگ‌تر می‌شود که کاربران به دنبال نصب VPN باشند. انواع VPN تمامی ترافیک دریافتی و ارسالی را از سرورهایی در خارج از کشور عبور می‌دهند. حالا اگر از یک فیلترشکن ناامن استفاده کنید، ممکن است بسیاری از اطلاعات حساس شما در اختیار بیگانگان قرار بگیرد.

فیلترینگ اپ استور اوضاع را برای کاربران اپلی سخت‌تر هم می‌کند. برخلاف اندروید، در iOS و iPadOS امکان آسان سایدلود یا نصب اپلیکیشن از مارکت‌های غیررسمی وجود ندارد. به این ترتیب کاربران اپلی حتی برای دریافت اپلیکیشن‌های ساده برای برطرف کردن نیازهایشان با مشکل مواجه خواهند شد.

  • ۰۱/۰۷/۰۱

فیلترینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">