ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۱.۵ میلیارد دستگاه اپل در خطر هک

| شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۴:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

محققان آلمانی از یک شکاف در گزینه «ایردراپ» اپل خبر داده اند که شماره تماس و ایمیل افراد را برای هکرها فاش می کند و در نتیجه کاربران ۱.۵ میلیارد دستگاه این شرکت را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمودو، قابلیت «ایردراپ» اپل راهی مناسب برای به اشتراک گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌های این برند است، اما محققان امنیتی دانشگاه فنی دارمشتات آلمان (Technische Universitat Darmstadt ) هشدار داده‌اند احتمالاً ۱.۵ میلیارد کاربر دستگاه‌های اپل در این روش اطلاعاتی بیش از فایل‌های مورد نظرشان را به اشتراک می‌گذارند.

طبق پژوهش انجام شده، افراد غریبه می‌توانند شماره موبایل و ایمیل کاربران ایردراپی که در فاصله نزدیکی از آنها حضور دارند را به راحتی کشف کنند. در این حالت کافی است هکری با دسترسی به وای فای در فاصله نزدیکی از کاربر باشد تا به راحتی اطلاعات شخصی وی را سرقت کند. هکر می‌تواند قابلیت اشتراک گذاری ایردراپ را روی یک سیستم iOS یا macOS باز کند. اگر کاربر نیز قابلیت را قبلاً فعال کرده باشد، حتی در صورتیکه فایلی به اشتراک نگذارد، باز هم در معرض خطر هک اطلاعات است.

مشکل ایردراپ مربوط به گزینه Contacts Only(فقط شماره تماس‌های شخصی) است. به گفته محققان قابلیت مذکور برای آنکه تشخیص دهد کاربر ایر دراپ در گروه شماره تماس‌های فرد حضور دارد یا خیر از «مکانیسم احراز هویت متقابل» استفاده می‌کند تا شماره موبایل و ایمیل کاربر را با فرد دیگری در فهرست شماره تماس کاربر مطابقت دهد.

البته اپل برای انجام این کار از رمزگذاری‌های مخصوص استفاده می‌کند. مشکل آنجا است که رمرگذاری مذکور با استفاده از روش‌های ساده ای مانند حمله جستجوی فراگیر (brute-force attack) هک می‌شود. در این تحقیق به طور دقیق توضیح داده نشده برای انجام چنین حمله‌ای به چه میزان قدرت رایانشی نیاز است.

البته محققان امنیتی مستقل در تمام دستگاه‌ها و مواقع مختلف شکاف‌های امنیتی در محصولات و سرویس‌های مختلف ردیاب می‌کنند. در بسیاری از مواقع این شکاف‌ها پس از برطرف شدن رسانه‌ای می‌شوند. اما در خصوص شکاف امنیتی ایر دراپ مشکل آنجا است که محققان اعلام کرده‌اند در می ۲۰۱۹ شکاف مذکور را به اپل گزارش کرده‌اند. اما اپل نه چالش مذکور را به رسمیت شناخته و نه نشانه‌ای از آن وجود دارد که راه حلی برای آن در نظر گرفته است. به گفته محققان چنین رفتاری به معنای آن است که ۱.۵ میلیارد دستگاه اپل هنوز در معرض یک خطر جدی نشت اطلاعات قرار دارند.

  • ۰۰/۰۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">