ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۲۰۲۰؛ سال جنگ سرد سایبری بین شرق و غرب

| يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۸، ۰۲:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

ایرنا – شرکت امنیت سایبری «چک پوینت» (Check Point) هشدار داد که ۲۰۲۰، سال جنگ سرد سایبری بین قدرت‌های شرقی و غربی است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این شرکت چندی پیش در تحلیلی، شکل جدیدی از نبرد در فضای سایبری را پیش بینی کرد که با اخبار جعلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و افزایش تعداد حملات به تاسیسات و زیرساخت های مهم، بروز می کند.

این شرکت هشدار داد که مجرمان سایبری، بر دامنه حملات باج افزارها و بدافزارهای موبایلی خود علیه اشخاص، شرکت ها و موسسات دولتی محلی می افزایند.

براساس اعلام این شرکت، ‌ قابل توجه ترین بخش این مساله، ‌ گرایش به جنگ سرد جدیدی است که نه در دنیای واقعی، ‌ بلکه در فضای آنلاین روی می دهد، نظر به اینکه قدرت های شرقی و غربی به طور روزافزونی فناوری ها و اطلاعات شان را مجزا می کنند.

شرکت چک پوینت با اشاره به تمهیدات آمریکا برای جلوگیری از فعالیت غول های فناوری چین همچون هوآوی، نمونه بارز این گرایش در سال جاری میلادی را جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن دانست.

این شرکت همچنین یادآور شد که حملات سایبری به عنوان جنگ نیابتی بین کشورهای کوچکتری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این نوع حملات صرفا محدود به دولت ها نیست. پیشتر در سال جاری، نیروی دریایی آمریکا به وضعیت نگران کننده در بخش امنیت سایبری خود اذعان کرد و گزارش داد که از سوی هکرهای چینی هدف حمله قرار گرفته است.

در همین حال، شرکت چک پوینت با اشاره به افزایش موارد استفاده از باج افزارها علیه شرکت ها، دولت های محلی و موسسات فعال در زمینه مراقبت های بهداشتی، سال ۲۰۲۰ را سال تشدید جرایم سایبری برشمرد.

این در حالی است که با توجه به فشار تحریم های آمریکا بر روسیه و متهم شدن  بخش اینترنتی مسکو به مداخله در انتخابات های غرب، ‌ روس ها سطح تمهیدات خود برای افزایش موارد امنیتی در بخش اینترنت را بالا برده اند.

روسیه هفته گذشته یک سیستم جدید اینترنتی را آزمایش کرد که با هدف بقای زیرساخت های اینترنت داخلی این کشور در صورت تجاوز خارجی در عرصه دیجیتال طراحی شده است.  

همچنین در ماه جاری، ‌ قانون جدیدی در روسیه تصویب شد که نصب یک نرم افزار ساخت روس ها روی دستگاه های الکترونیکی از جمله تلفن های هوشمند، ‌ رایانه ها و تلویزیون های هوشمند را مجاز می داند.۹۱۰۹

هدف از این کار، تضمین امنیت و حمایت از شرکت های اینترنتی روسیه و کاهش موارد سواستفاده شرکت های بزرگ خارجی در زمینه فناوری اطلاعات است.

روسیه همچنین قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داد که برای آغاز تدوین یک کنوانسیون بین‌المللی به‌منظور مقابله با جرایم سایبری طراحی شده است. این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

مجمع عمومی سازمان ملل با تاسیس یک کمیته ویژه درون دولتی از کارشناسان به نمایندگی از همه مناطق، موافقت کرد تا کنوانسیون جامعی در سطح بین المللی را برای مقابله با استفاده از فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی برای اهداف غیرقانونی تدوین کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">