ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

30 اپلیکیشن برای رمز یک‌بار مصرف

| چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

هلیا ظهیری - سال‌‌هاست که گفته می‌شود تعداد بانک‌ها و به‌خصوص شعب بانکی در ایران بیش از حد استانداردهای جهانی است؛ بیش از 30 بانک و موسسه مالی و اعتباری در کشور فعالیت می‌کنند به نحوی که تقریبا به ازای هر 3750 نفر یک شعبه بانکی در ایران فعالیت دارد. تعداد شعب بانک‌ها نشان می‌دهد که ما فرسنگ‌ها با استانداردهای جهانی فاصله داریم و کارشناسان بارها نسبت به آسیب‌‌های گوناگون افزایش بی‌رویه شعب بانک‌ها در ایران هشدار داده‌اند.

اخیرا در موضوع الزام بانک‌ها به ارایه رمز یک‌بار مصرف یا پویا به مشتریان شاهد تلاش بانک‌ها برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های اختصاصی هستیم؛ اینک با ضرب‌الاجل بانک مرکزی مبنی بر استفاده از رمزهای پویا از ابتدای خردادماه، بانک‌ها به تکاپو افتاده و بستر رمزهای یک‌بار مصرف را ایجاد کرده و در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند تا آنها بتوانند از رمز یک‌بار مصرف استفاده کنند.

حالا حدود 30 اپلیکیشن داریم که همه آنها فقط یک خدمت ارایه می‌دهند و آن هم رمز یک‌بار مصرف است. احتمالا در آینده هم شاهد اپلیکیشن‌هایی خواهیم بود که رمز یک‌بار مصرف تمامی بانک‌ها را ارایه خواهند داد و به این ترتیب هر روز بر شمار اپلیکیشن‌هایی که کاربران باید در گوشی‌های خود نصب کنند، افزوده می‌شود. به این 30 اپلیکیشن‌، 30 روش غیر اپلیکیشنی و 30 اپلیکیشن برای گوشی‌هایی با سیستم‌عامل آی‌اواس را هم اضافه کنید. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید برای تنها یک خدمت ده‌ها اپلیکیشن و زیرساخت و خدمت دیگر ارایه می‌شود.

تمام این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که سال‌هاست بحث تجمیع کارت‌های بانکی در دستور کار قرار دارد، بیش از 420 ‌میلیون کارت بانکی در دست ایرانی‌هاست که گفته می‌شود ٨٠‌ درصد این کارت‌ها هیچ‌گونه تراکنشی در یک ماه ندارند. کارت‌هایی که به اجبار برای پرداخت حقوق، پرداخت وام و تسهیلات، باز کردن حساب‌های مختلف و ... به مشتریان بانکی تحمیل شده که در عین حال کارایی خاصی هم ندارند. از سوی دیگر بحث تجمیع خودپردازهای بانکی مطرح است و به نظر می‌رسد که این طرح‌ها در حد شعار و وعده باقی‌مانده و عملا از اولویت‌های اجرایی بانک مرکزی خارج شده است.

از بحث اصلی خارج نشویم؛ کوتاه‌سخن آنکه در شرایط کنونی که بانک‌ها ملزم به ارایه رمز یک‌بار مصرف به مشتریان شده‌اند، می‌توان تجمیع خدمات را آغاز کرد. اگر امکان تجمیع خدمات تمام بانک‌ها در ارایه رمز یک‌بار مصرف مقدور نیست پیشنهاد می‌شود حداقل با خوشه‌بندی بانک‌ها و تجمیع خدمات چند بانک با یکدیگر از تعدد اپلیکیشن‌ها و خدماتی که بیش از آنکه راهگشا باشند، موجب سرگردانی مردم می‌شوند، جلوگیری کرد.

  • ۹۸/۰۳/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">