ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یافته‌های موج دوم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با عنوان «بررسی دیدگاه مردم درخصوص کرونا» منتشر شد که بر اساس آن حدود ۶۷ درصد مردم گفتگوهای زنده اینستاگرامی چهره‌های شاخص را تماشا نمی‌کنند و ۳۳ درصد نیز به ترتیب از افزایش تماشای این شبکه اجتماعی، کم شدن میزان علاقه و یا عدم تغییر در میزان مصرف آنها از این شبکهدر فضای مجازی حکایت دارد.

بنا به اعلام روز چهارشنبه روبط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، داده‌های این نظرسنجی با استفاده از پرسشنامه و به صورت تلفنی در۳۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد سال جاری گردآوری شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده و دو هزار و ۱۱۲ نفر به روش تصادفی انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

۳۹ درصد پاسخگویان از سرعت اینترنت در ایران رضایت ندارند. از سوی دیگر ۱۴.۵ درصد افراد پاسخگو از سرعت اینترنت راضی هستند. ۲۳.۹ درصد افراد نیز تاحدودی از سرعت اینترنت رضایت دارند. ۲۲.۲ درصد افراد پاسخگو نیز اعلام کرده اند از اینترنت استفاده نمی کنند.
در این نظرسنجی از پاسخگویان درباره تغییر در میزان استفاده‌شان از برخی مقولات موجود در فضای مجازی در شرایطی که جامعه درگیر ویروس کویید ۱۹ است سوال پرسیده شد. این مقولات عبارتند از: تماشای گفت وگوهای اینستاگرامی، تماشای آنلاین فیلم از سایت‌های داخلی، خرید یا دانلود کتاب الکترونیک و گوش دادن به کتاب گویا، تماشای آنلاین سخنرانی های مذهبی، مداحی و روضه خوانی، شرکت در کلاسهای مهارت آموزی و سفارش و خرید اینترنتی. 
۱۱.۴ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که میزان تماشای گفت وگوهای چهره های محبوب در لایوهای اینستاگرام نسبت به قبل از ظهور کرونا افزایش یافته است. این در حالی است که ۶.۶ درصد افراد گفته اند که این قبیل گفت وگوهای اینستاگرامی را نسبت به قبل کمتر تماشا کرده اند. ۱۳.۱ درصد افراد نیز بیان داشته اند که تغییری در میزان مصرفشان در این زمینه اتفاق نیفتاده است. ۶۷.۸ درصد پاسخگویان نیز گفت وگوهای زنده اینستاگرامی چهره های شاخص را تماشا نمی کنند.
به گزارش ایرنا ۱۵.۹ درصد پاسخگویان نسبت به قبل از ظهور کرونا بیشتر از طریق سایتهای داخلی مثل آپارات، نماوا و فیلیمو به صورت آنلاین فیلم تماشا کرده اند. از سوی دیگر ۳.۸ درصد افراد اعلام کرده اند از طریق سایت‌های مذکور در این شرایط کمتر فیلم به صورت آنلاین دیده اند. ۷.۲ درصد افراد پاسخگو نیز گفته اند تغییری در میزان تماشای آنلاین فیلم در دوران کرونا برایشان ایجاد نشده است. ۷۳ درصد پاسخگویان نیز از سایتهای داخلی که امکان آنلاین تماشای فیلم را فراهم می کند، استفاده نمی کنند.
۹.۴ درصد پاسخگویان در شرایط کنونی بیشتر از قبل کتاب الکترونیک یا گویا مصرف می کنند اما ۲.۳ درصد افراد اعلام کرده اند نسبت به قبل از ظهور کرونا کمتر کتاب الکترونیک تهیه کرده اند یا به کتاب گویا گوش داده اند. ۵.۷ درصد افراد نیز گفته اند تغییری در میزان استفاده از این قبیل کتابها در شرایط کنونی نداشته اند. ۸۲.۴ درصد پاسخگویان نیز در کل از کتابهای الکترونیک یا گویا استفاده نمی کنند.

۹.۵ درصد پاسخگویان بیشتر از قبل پیگیر برنامه های آنلاین مذهبی اعم از سخنرانی و مداحی بوده اند، این در حالی است که ۲.۴ درصد افراد پاسخگو کمتر از قبل این قبیل موارد را تماشا کرده اند. ۷.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند تغییری در میزان تماشای آنلاین سخنرانی های مذهبی، مداحی و روضه خوانی نسبت به قبل از ظهور کرونا برایشان اتفاق نیافتاده است. ۸۰.۸ درصد پاسخگویان نیز به صورت کلی از این قبیل برنامه ها استفاده نمی کنند.
بر اساس این نظرسنجی، ۹ درصد پاسخگویان در شرایط کنونی بیشتر از قبل در کلاسهای مهارت آموزی مجازی از قبیل دوره های هنری یا ورزشی شرکت کرده اند اما ۲.۱ درصد افراد اعلام کرده اند میزان حضور در این قبیل کلاسها نسبت به قبل از ظهور کرونا کاهش یافته است. ۴.۲ درصد پاسخگویان نیز گفته اند میزان حضورشان در کلاسهای مهارت آموزی مجازی در شرایط کنونی فرقی نکرده است. ۸۴.۵ درصد پاسخگویان نیز از کلاسهای مهارت آموزی آنلاین به صورت کلی استفاده نمی کنند.
۲۱.۸ درصد پاسخگویان گفته اند پس از ظهور کرونا بیشتر خرید اینترنتی کرده اند. این در حالی است که ۳.۶ درصد پاسخگویان نسبت به قبل کمتر سفارس یا خرید اینترنتی انجام داده اند. ۹.۲ درصد افراد پاسخگو نیز تغییری در میزان استفاده از امکان خرید اینترنتی نسبت به قبل نداشته اند. ۶۵.۱ درصد افراد پاسخگو نیز به صورت کلی سفارس یا خرید اینترنتی نمی کنند.
یافته‌های این نظرسنجی همچنین تجربه های جدید مجازی را نشان می‌دهد. به استناد این یافته‌ها، تنها ۷.۳ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در مدت شیوع کرونا کنسرت یا تئاتر آنلاین دیده اند. ۴۲.۵ درصد افراد پاسخگو نیز از شبکه های اجتماعی برای مهمانی آنلاین (دورهمی یا جشن تولد)،  گفت وگو با دوستان و اقوام و یا مراسم ختم دوستان و اقوام  در شرایط ظهور کرونا استفاده کرده اند. ۱۳.۸ درصد پاسخگویان نیز تجربه دورکاری یا برگزاری جلسات کاری آنلاین را در مدت شیوع کرونا داشته اند. در نهایت ۵۳.۴ درصد افراد اعلام کرده اند از زمان شیوع کرونا تاکنون یکی از اعضای خانواده‌شان در کلاسهای مجازی مدرسه یا  دانشگاه شرکت کرده است.

  • ۹۹/۰۴/۰۴

اینستاگرام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">