ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

IPTV اصناف راه‌اندازی نشد

| جمعه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۴:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

دوم تیر ماه 1396 بود که بسیاری از رسانه‌ها با توجه به حضور رییس‌جمهوری در این مراسم، با تیتر راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی (IPTV) اصناف خبرهایی را منتشر کردند.

اما همچون گذشته بخش عمده‌ای از این رسانه‌ها به جزییات اعلام شده و اجرای واقعی طرح توجه نکردند و با تیترهای درشت "راه‌‌اندازی شد" و "افتتاح شد" صرفا به استقبال خبر رفتند.

17 روز بعد نیز پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران توضیحات مختصری درباره طرح را منتشر کرد. اگر در اینترنت جست‌وجو کنید اما هیچ خبری درباره طرح به جز همین خبر "افتتاح شد" پیدا نمی‌کنید.

حال اما یک سال گذشته و مشخص شده با وجود افتتاح این طرح توسط رییس‌جمهور در عمل تلویزیون تعاملی اصناف راه‌اندازی نشده است. به این ترتیب می‌توان گفت در آن مقطع درواقع چیزی افتتاح نشد؛ البته عصر ارتباط از همان ابتدای امر هم به دلیل جایگاه طرفین یکی از منتقدان راه‌اندازی این تلویزیون تعاملی بود و در مقاله‌ای که پیش از این منتشر کردیم از تلویزیون تعاملی اصناف به عنوان یک ابر دایناسور که قرار است ظهور کند، صحبت کردیم.

حالا یک سالی می‌گذرد و باتوجه به اینکه اکثر رسانه‌ها اصولا پیگیر نتایج خبرهای افتتاح‌ها نیستند سراغ این موضوع رفتیم تا ببینیم این پروژه تا چه میزان پیشرفت داشته است. تلاش ما برای کسب خبر در این باره بی‌نتیجه مانده اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به دلیل عدم استقبال اصناف کشور از این تلویزیون تعاملی به این زودی‌ها خبری از راه‌اندازی تلویزیون اصناف نخواهد بود. باتوجه به دخیل بودن طرفین زیاد در این پروژه ما این فرصت را برای همگی آنها قائل هستیم که در صورت تمایل دلایل لغو یا کندی پیشرفت را ارایه داده تا ما با انتشار آنها قدمی در راستای شفافیت و سرنوشت IPTV اصناف برداشته باشیم.

افتتاح تلویزیون اصناف

دوم تیر ماه 1396 بود که خبر افتتاح بزرگ‌ترین «سامانه تلویزیون تعاملی» و «سامانه آموزش الکترونیکی» اصناف کشور با حضور رییس‌جمهور منتشر شد.

حسن روحانی در ضیافت افطار با فعالان اقتصادی در روز ملی اصناف، از بزرگ‌ترین سامانه اطلاع‌رسانی اصناف و تلویزیون اینترنتی«تابان» و پورتال آموزش الکترونیکی اصناف «سامان» رونمایی کرد.

این سامانه آن‌طور که در خبرها آمده با همکاری و سرمایه‌گذاری 450 میلیارد ریالی همراه‌اول و «هلدینگ توسعه اعتماد مبین» بر بستر «شرکت پردیس هوشمند آسمان» و با هدف ساماندهی امر آموزش و اطلاع‌رسانی در جامعه صنفی و ارتقای سطح علمی و مهارتی شاغلان در واحدهای صنفی و خانواده آنها راه‌اندازی شد. در این مقطع اعلام شد با توجه به ضرورت ارتباط دایم تشکل‌های صنفی با متصدیان واحدهای صنفی و اطلاع‌رسانی و دسترسی آحاد جامعه به محتوای صوتی و تصویری مرتبط با حوزه اصناف این تلویزیون تعاملی راه‌اندازی شده است.

 

انتشار جزییات بیشتر درباره طرح

بیستم تیر ماه 96 یعنی حدود 18 روز پس از افتتاح طرح، رییس هلدینگ توسعه اعتماد مبین که از مشارکت‌کنندگان در اجرای پروژه است، اعلام کرد: رسانه تعاملی اصناف ایران، سامانه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مسافر و کالا، مرکز نهاد داوری اصناف ایران، سامانه آموزش مجازی اصناف ایران، شبکه اینترنتی تعمیرکاران و بازار الکترونیکی اصناف ایران از جمله طرح‌هایی هستند که این هلدینگ در آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها ظرف دوماه آینده عملیاتی خواهند شد، افزود: هدف همه این سرمایه‌گذاری‌ها کمک به تجهیز اصناف برای ورود به بازار تجارت الکترونیکی است که البته با وجود مطرح شدن این وعده همچنان بعد از یک سال، خبری از تلویزیون تعاملی اصناف نیست.

مهدی صفری البته در همان مقطع اشاره کوچکی به شرط اجرای این طرح کرده و گفته بود: میزان سرمایه‌گذاری این هلدینگ در اجرای این طرح‌ها بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان خواهد بود و** "در صورت انجام همه تعهدات طرفین"**، پیش‌بینی می‌شود تغییرات شگرفی در دستیابی به بازاری پویا و تحقق تجارت الکترونیکی روی دهد.

در این مقطع معاون فرهنگی و پارلمانی اتاق اصناف ایران نیز با تاکید بر اینکه ایجاد بستری ارزان برای ورود بنگاه‌های کوچک به عرصه تکنولوژی‌های نوین وظیفه مسوولان دولتی و بخش خصوصی است، گفته بود: بنگاه‌ها از اتاق انتظار دارند تا از کسب‌وکار آنها حمایت و پشتیبانی کند.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود: ما در اتاق اصناف نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت بیش از ۳ میلیون بنگاه صنفی و اقتصادی کوچک و متوسط بی‌تفاوت باشیم . (لذا) از آنجا که سال 1396 از سوی هیات رییسه اتاق، سال “توانمندسازی اصناف و ارتقای اعتماد عمومی مردم” هدف‌گذاری شده و توانمند‌سازی از دو طریق عمده آموزش به علوم و فنون روز و ورود به کسب‌وکار مجازی ممکن است. (در همین راستا) از این میان دو طرح تلویزیون “تابان” و سامانه آموزش مجازی “سامان” در روز اصناف و با حضور رییس‌جمهوری رونمایی شد.

با وجود مطرح شدن تمام این مطالب و نیز با وجود افتتاح طرح با حضور رییس‌جمهور همچنان خبری از تلویزیون تعاملی اصناف (تابان) نیست و باید دید عاقبت این تلویزیون از افق اتاق اصناف برخاسته و شروع به تابیدن می‌کند و یا هنوز طلوع نکرده راه غروب و فراموشی را در پیش خواهد گرفت. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">