ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزییات خروج MTN از ایرانسل و اسنپ

| يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

گروه MTN که پیش‌تر اعلام کرده بود با هدف تمرکز بر بازار آفریقا، قصد دارد از خاورمیانه خارج شود، حالا اعلام کرده که از تاکسی اینترنتی اسنپ نیز خارج خواهد شد.
آی‌تی‌من- اسنپ بازیگر اول بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران است که بخشی از سهام آن از سوی گروه ام‌تی‌ان خریداری شده است. اما رالف موپیتا، مدیر ارشد مالی این اپراتور بزرگ آفریقایی می‌گوید که اسنپ جزو کسب‌وکارهای اصلی ام تی‌ان نیست.

موپیتا البته گفته است که اپراتور موبایل ام‌تی‌ان ایرانسل همچنان یک کسب‌وکار کلیدی برای گروه ام‌تی‌ان محسوب می‌شود.

ام‌تی‌ان هفته گذشته اعلام کرده بود که این شرکت قصد دارد تمرکز خود را روی قاره آفریقا بگذارد و از خاورمیانه، که شرایط‌ش به طور روزافزون پیچیده‌تر می‌شود، خارج شود.

به گفته موپیتا، ام‌تی‌ان 43 درصد سهام اسنپ را در اختیار دارد و بنا به آمار، این تاکسی اینترنتی روزانه دو میلیون سفر را در داخل ایران انجام می‌دهد. علاوه بر تاکسی اینترنتی، اسنپ خدمات تحویل کالا، غذا و مواد سوپرمارکتی نیز ارایه می‌کند.

به گفته موپیتا، برنامه ام‌تی‌ان برای خروج از بازار خاورمیانه به صورت مرحله به مرحله به اجرا درخواهد آمد و در مرحله اول زیرمجموعه‌هایش را در یمن، افغانستان و سوریه به فروش گذاشته خواهد شد.

وی گفت که سهم 49 درصدی ام‌تی‌ان در مجموعه اپراتور ام‌تی‌ان-ایرانسل در مراحل بعدی به فروش گذاشته خواهد شد.

موپیتا همچنین گفت که ام‌تی‌ان برای فروش سهم 75 درصدی‌اش در اپراتور سوریه، با شرکت تله‌اینوست در حال مذاکره است.

موپیتا افزود: در یک سال گذشته، درآمد خدمات ایرانسل حدود 30 درصد افزایش داشته و فروش دیتای این شرکت‌ نیز حدود دو برابر شده است؛ اینها در شرایطی است که چالش‌هایی از جمله کاهش ارزش پول ملی و تورم، تحریم‌های اقتصادی و همه‌گیری کرونا، این کسب و کار را تهدید کرده است.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه ایران دومین بازار بزرگ ام‌تی‌ان از نظر تعداد مشترکان است، به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت ترامپ، خروج پول از ایران برای این شرکت دشوار شده است. به گفته موپیتا، این شرکت مستقر در ژوهانسبورگ، پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها در ماه مه 2018 موفق شده یود که یک میلیارد دلار پولش را از ایران خارج کند.

این اپراتور موبایل درگیر یک جدال حقوقی یک ساله بر سر پروانه فعالیت در ایران است که هنوز به نتیجه نرسیده، با این وجود، موپیتا بیان می‌دارد که شرکت ام‌تی‌ان از سال 2006 تا کنون در ایران فعال است و از سوی سایر سهامداران رفتار مناسبی را شاهد بوده است.

  • ۹۹/۰۵/۱۹

MTN

اسنپ

ایرانسل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">