ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین وضعیت مالباختگان کریپتولند

| يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰۳:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

 سرعت تغییرات در جهان معاصر آنقدر زیاد است که اگر به دلیل بیماری مدتی خانه نشین شوی و بعد از طی دوره درمان به جامعه برگردی به احتمال زیاد بسیاری از جزییات تغییر کرده است. فناوری و به خصوص اینترنت به طور کلی زیست آدمیان را متحول کرده است. از حمل و نقل تا آموزش و از سلامت تا اقتصاد همگی تحت تاثیر جهان پسامدرن قرار گرفته اند.
از جمله این تغییرات بسیار شگفت انگیز ورود پول های مجازی است که با ورود بیت کوین به جهان اقتصادی متولد گردید و امروز سهم قابل توجهی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.
اما رمزارزها نیز مانند بسیاری دیگر از شاخص های جهان مدرن، در ایران قلب واقعیت شده است. اینجا هنوز اکثر مردم اصلا نمی دانند رمزارز چیست اما طمع ثروت بادآورده به دلیل شکست های پیاپی اقتصادی حاکمیت موجب شده است که مردم برای زنده نگه داشتن ارزش سرمایه خود به هردری بزنند.
یکی از درها همین رمزارزها هستند که مثل جاروبرقی پس انداز ایرانی ها را بلعید وموجب رونق این بازار در سراسر کشور شد. اکثر خریداران بدون اینکه بدانند در آینده چه خواهد شد به صرافی های مجازی اعتماد کردند و پول واقعی خود را برای خرید رمزارزی غیرواقعی هدر دادند.

امروز اگر سری به دادسراهای استان های مختلف بزنید بعید است که استانی یافت گردد که در آن پرونده قضایی با موضوع رمزارزها و کلاهبرداری از مردم در این حوزه ثبت نشده باشد.
یکی از مشهورترین صرافی های مجازی در کشور کریپتولند است که چند ماهی است پرونده اش در جریان قرار گرفته و صف طویلی از شاکیان را مضطرب و نگران چشم انتظار آینده‌ای نگه داشته است که در آن بتوانند حداقل سرمایه اولیه خود را پس بگیرند.
ماجرای صرافی کریپتولند از ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری و با بازداشت سینا استوی مدیرعامل این صرافی آغاز شد و موجی از نگرانی را در دل سرمایه گذاران این صرافی ایجاد کرد. در ابتدای تیرماه سال جاری امکان ثبت نام برای کاربران این صرافی جهت رسیدن به دارایی خود فراهم شد.

در روز ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری عباس آشتیانی رئیس وقت کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه ای طی مصاحبه ای گفت: مردم نگران دارایی‌های دیجیتال خود نباشند. وی افزود: طبق شنیده‌ها و مذاکرات انجام شده دارایی دیجیتال مردم بعد از بررسی سوابق تراکنش‌ها و صحت تراکنش‌های سکوی کریپتولند به آن‌ها باز خواهد گشت.

سپس در ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: با توجه به دستگیری مدیران مختلف صرافی ” کریپتولند ” به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور ؛ مالباختگان این صرافی می توانند مدارک و ادعای خود را در خصوص میزان سرمایه از دست رفته، به سایت گرداب ارائه کنند.

۹ خرداد ماه سال جاری، یک منبع آگاه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد سایت کریپتولند گفت: کاربران صرافی کریپتولند نگران نباشند. بازپرس پرونده اظهار کرده اند که ظرف ده روز سایت باز و از طریق پیامک به کاربران اطلاع رسانی می‌شود. ده روز پس از این وعده اما سایت باز نشد و در ۲۳ خرداد ماه کریپتولندی ها برای رسیدن به سرمایه خود مقابل دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تجمع کردند.

بازپرس پرونده در آخرین تجمع کاربران صرافی کرپیتولند که روز یکشنبه ۲۳ خرداد ماه انجام شد، وعده داد که تا آخر خرداد ماه پرداخت‌ رمزارز و دارایی کاربران آغاز خواهد شد.

آقای نریمانی ادامه داد: هرچند به طور قانونی می‌بایست پرونده، رسیدگی و سپس پرداخت‌ها آغاز می‌شد؛ اما بازگشت پول مردم خارج از این روند پرداخت خواهد شد. بنابراین مردم نگران نباشند.
آقای نریمانی گفت: این صرافی بالغ بر ۱۵۰ هزار کاربر دارد و بیش از ۴۰ هزار نفر در سایت گرداب تاکنون ثبت‌نام کرده اند.
در اول تیرماه سال جاری بود که اعلام شد سرمایه گذاران در سایت کریپتولند باید به سایت این صرافی به آدرس cryptoland.com مراجعه و در آن ثبت کنند تا در روند بازرسی قرار گیرند.

در این سایت آمده بود: مبنی بر بررسی میزان دارایی کاربران صرافی کریپتولند و الزام به خوداظهاری دارایی ریالی و رمزارزی کاربران و انجام احراز هویت هر یک از آنان و در نهایت استرداد دارایی آنان، نسبت به ورود به سایت و تکمیل مراحل فوق اقدام نمائید، بدیهی است دارایی اظهار شده توسط کاربران نباید از طریق فعالیت های غیر مجاز از جمله پولشویی، شبکه های قمار، شبکه های هرمی، حساب های اجاره‌ای، قاچاق ارز و رمز ارزها، ارتشا و … تحصیل شده باشد و در غیر اینصورت مسئولیت کلیه جوانب آن به عهده کاربر بوده و شخصا پاسخگوی مقام قضایی خواهد بود.

با بازگشایی سایت جهت ثبت نام مشکلات کاربران آغاز شد. تعدادی از کاربران به دلیل حجم زیاد تقاضا جهت ورود به سایت نتوانستند وارد سایت شوند و با خطا مواجه شدند و نتوانستند که اطلاعات خود را ثبت کنند.

برخی دیگر هم اعلام کردند که برخی خواسته های سایت از جمله شماره تلفن ثابت به نام فرد یا کد پستی و … را به دلیل آنکه مستاجر بوده اند نتوانسته اند وارد کنند و در نتیجه روند ثبت نام آن ها تکمیل نشده است.

همچنین مشکل دیگر سایت این بود که ویرایش اطلاعات نداشت و این امکان وجود نداشت که در صورت ورود اطلاعات اشتباه، کاربر بتواند اطلاعات اشتباه را ویرایش کند. البته بعدا با راهکاری که دیده شد امکان ویرایش برخی اطلاعات از جمله شماره تلفن و کدپستی به کاربران داده شد.

به هر حال هر آنچه بود ثبت نام از کاربران به اتمام رسید و بسیاری منتظر دریافت دارایی های خود ماندند. با طولانی شدن فرآیند انتقال دارایی ها به کاربران، نریمانی بازپرس پرونده در مرداد ماه سال جاری طی مصاحبه ای اعلام کرد: از آنجا که فرآیند حسابرسی حدود ۷۰ هزار کاربر که در سایت کریپتولند ثبت نام کرده‌اند، زمان‌بر است برگشت دارایی‌ها اندکی طولانی شده است.

براساس لیستی که تهیه شده، پرداخت دارایی‌ها براساس سه اولویت پرداخت می‌شود. جزئیات پرداخت برای این لیست‌ها اعلام نشده است. هرچند اولویت احتمالا از مبالغ پایین شروع می‌شود تا مبالغ بالا را در بر بگیرد. در ۹ مرداد ماه سال جاری بود که سرانجام پرداخت دارایی کاربران با اطلاعیه زیر که در کانال تلگرام کریپتولند منتشر شد، آغاز گردید: با توجه به‌ آغاز فرآیند پرداخت مطالبات کاربران، به اطلاع کاربرانی که فرآیند حسابرسی آنها پایان یافته و پیامک ثبت شماره شبا و آدرس کیف پول دیجیتال دریافت کرده اند می‌رساند در اسرع وقت با وارد کردن کد پیگیری خود در سایت cryptoland.com، نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام نمایند.

همچنین به اطلاع کلیه کاربرانی که پیامک دریافت نکرده اند می‌رساند فرآیند حسابرسی در حال انجام است و منتظر دریافت پیامک بمانند. حالا و به تازگی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت تعدادی از پرونده‌های کثیرالشاکی جرایم اقتصادی اظهار کرد: در پرونده رمزارز کریپتولند، در حق تعداد حدود ۵۰ هزار نفر، رد مال به‌صورت کامل انجام شده و نسبت به ۲۶ هزار نفر باقی مانده که با پرداخت اموال شناسایی شده اند نیز در آینده‌ای نزدیک تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و با ۲۴ هزار نفر دیگر تسویه حساب کامل صورت خواهد گرفت و در خصوص دو هزار نفر دیگر نیز پس از آن رد مال انجام خواهد شد.

همچنین القاصی در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه پرونده کثیرالشاکی کینگ‌ مانی بیش از چهار هزار مالباخته دارد، گفت: «مجموع مطالبات شکات در حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تقریباً معادل آن از اموال متهمان، شناسایی، توقیف و در مرحله‌ مزایده قرار دارد.»

با این حال بعید است که پرونده هایی نیر کینگ مانی و کریپتولند مایه تجربه بسیاری دیگر شود و به احتمال زیاد در آینده نزدیک همچنان شاهد تشکیل پرونده های تازه در این حوزه خواهیم بود. اگر حاکمیت نتواند به ثبات اقتصادی لازم برسد بعید نیست در آینده ای نه چندان دور تعداد مالباختگان پرونده های مختلف آنقدر زیاد شود که دستمایه مشکلات امنیتی برای کشور شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">