ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

این روزها در وضعیتی به سر می‌بریم که به دلیل شیوع کرونا که زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن توان خرید مردم کاهش یافته، اغلب به خرید کالاهای دست دوم روی آورده‌ اند، کلاهبرداران نیز از این فضا سوءاستفاده کرده و اقدام به اغفال هموطنان می‌کنند.

کلاهبرداران از شگردهای بسیاری در فضای مجازی به واسطه خرید و فروش‌های بدون واسطه استفاده می کنند و نداشتن آگاهی و سواد رسانه ای نیز سبب می شود تا بسیاری از افراد در دام این شیادان گرفتار شوند.

شهروندان برای معامله اجناس، خودرو، ملک، کاریابی و خدمات متنوع دیگر اقدام به انتشار آگهی و یا جستجوی نیازمندی‌ها از طریق وب‌سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور کرده که در کنار مزایای مطلوب و ارزشمند اینگونه وب‌سایت‌ها، افراد تبهکار و مجرم با بکارگیری شگردهای کلاهبرداری اقدام به فریب کاربران ناآگاه می‌کنند، بنابراین آگاهی شهروندان از ترفندهای مجرمان سایبری بسیار ضروری است، به همین دلیل کالبدشکافی انواع جرائم سایبری باعث هوشیاری کاربران فضای مجازی و پیشگیری از وقوع جرائم می‌شود.

البته این نوع کلاهبرداری روی دیگری از سکه نیز دارد و فروشندگان اجناس دست دوم را هدف قرار می دهد، سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی باعث می‌شوند ارتباط بین خریدار و فروشنده برقرار شده و دست واسطه‌ها کوتاه شود، اما کلاهبردارن نیز وارد این محیط شده‌اند، یکی از روش‌های قدیمی که کلاهبرداران از آن استفاده می‌کردند درج آگهی دروغین بود اما زمانی که دستشان برای کاربران فضای‌مجازی رو شد و خریداران با دقت بیشتری اقدام به خرید اینترنتی کردند، آنها نیز روش خود را تغییر داده و به سراغ فروشندگان اجناس دست‌ دوم رفتند.

به گزارش ایرنا به تازگی مشاهده شده برخی مجرمان آگهی‌های خاص و افرادی که برای فروش عجله دارند را پیدا می کنند و با فروشندگان تماس برقرار می‌کنند و خود را مسئول خرید ادارات، نهادهای دولتی یا خصوصی معرفی و تمایل خود را برای خرید کالا اعلام می دارند. در بعضی از تماس‌ها مجرم با اشاره به محدودیت واریز توسط سازمان خود، شماره حساب و رمز دوم کارت فرد قربانی را برای واریز وجه درخواست می‌کنند که با ارسال شماره حساب و رمز دوم کارت، افراد کلاهبردار می‌توانند حساب اشخاص را خالی کنند.

در نمونه دیگری از این نوع کلاهبرداری، مجرم با ترفندهای خاص فرد قربانی و فروشنده کالا را به پای دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها کشانده و با عملیات متقلبانه اطلاعات بانکی و رمز دوم کارت وی را بدست آورده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به اخذ وجه از حساب شخصی مالباخته می‌کنند. گاهی نیز کلاهبردار به آدرس فرد فروشنده مراجعه و با ارائه رسید، کالا را دریافت می‌کند و به بهانه آزمایش دستگاه پرداخت وجه را به روز دیگر موکول می‌کند که البته هرگز وجهی پرداخت نخواهد کرد و ارتباط خود را با قربانی قطع می‌ کند.

 

رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری در وب‌سایت‌ها

بیعانه: در این روش شخص کلاهبردار اقدام به انتشار آگهی فروش جنس دست دوم با قیمت و مشخصات کیفی چشم‌نواز می‌کند، افراد بسیاری با شماره موبایل وی تماس می‌گیرند و به شوق دریافت جنس دست دوم ارزان، اقدام به واریز مبلغ بیعانه به کارت بانکی منتسب به شخص مذکور می‌کنند، لیکن دیگر پاسخی از فروشنده جعلی دریافت نمی‌کنند، کلاهبردار از حقه‌های متنوعی مانند اجاره کارت‌های بانکی، سرقت شناسه‌ها و رمز دوم کارت‌های بانکی، همچنین سیم کارت‌های بی‌نام یا فعال شده با مدارک شناسایی دیگران برای مخفی کردن هویت واقعی خود استفاده می‌کند.

کارت بانکی واسط :در این روش مجرم سایبری به اطلاعات و رمز دوم کارت بانکی دیگران یا کارت‌های اجاره‌ای دسترسی ندارد، در واقع او با بهره گیری از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی باعث فریب خریدار و فروشنده واقعی می شود، برای درک این شیوه مجرمانه، مثال های ارائه می شود، در یک شگرد شخص کلاهبردار به طلافروشی می رود، برای خرید طلای انتخابی با مبلغ مشخص، شماره کارت بانکی و تلفن فروشنده را یادداشت می‌کند، سپس در وب سایت دیوار و شیپور جستجو می‌کند تا آگهی فروش یک خودروی با کیفیت را پیدا کند، سپس اقدام به جعل آگهی با قیمت و شرایط بسیار مناسب می‌کند، خریدار تماس می‌گیرد کلاهبردار از او می‌خواهد تا مبلغ بیعانه (مطابق قیمت طلای انتخابی) به شماره کارت بانکی (متعلق به طلافروش) واریز شود به محض واریز پول با فروشنده تماس می گیرد و اعلام می کند مبلغ واریز شده است و برای دریافت طلا اقدام می‌کند.

در شگرد دیگر شخص تبهکار از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی با افرادی که گیفت کارت‌های خارجی عرضه می‌کنند ارتباط و شماره کارت بانکی آن‌ها را می‌گیرد، سپس در اینستاگرام اقدام به راه‌اندازی فروشگاه جعلی با محصولات و قیمت‌های بسیار ارزان می‌کند، سپس به خریدارها می‌گوید بیعانه (مطابق با قیمت گیفت کارت‌ها) به یکی از شماره کارت‌های مذکور واریز شود، بنابراین به فروشنده واقعی اطلاع می‌دهد که مبلغ را خودش واریز کرده است و اطلاعات گیفت کارت برای شارژ حساب یا فروش به دیگران دریافت می‌ شود.

در شگردی دیگر شخص فریب‌کار در وب‌سایت دیوار یا شیپور تبلیغ جعلی فروش یک واحد مسکونی با مشخصات مطلوب و قیمت ارزان منتشر می‌کند، خریدارهای زیادی تماس می‌گیرند و شماره آن‌ها برای اعلام نتیجه در گوشی کلاهبردار ذخیره می‌شود، شخص مذکور اقدام به گرفتن خودروی مسافربری از طریق تماس با تاکسی تلفنی یا  برنامه‌های اینترنتی می‌کند، پس از پیاده شدن به راننده خودرو می‌گوید که کیف پول و کارت بانکی همراهش نیست، بنابراین شماره کارت بانکی راننده را می‌گیرد، با یکی از خریدارهای واحد مسکونی تماس می گیرد و اعلام می‌کند برای معامله منزل باید بیعانه‌ای به شماره کارت مذکور واریز کند، سرانجام از طریق خودپرداز و کارت بانکی راننده، اقدام به برداشت بیعانه و همچنین پرداخت مبلغ کرایه می‌کند، به همین ترتیب بیعانه‌های متعددی از خریدارهای دیگر به واسطه تبلیغ صوری و کارت‌های بانکی متعلق به راننده‌های بی‌خبر برداشت می‌شود.

فیشینگ: در این روش مجرم سایبری تحت عنوان فروشنده به بهانه های مختلف اقدام به ارسال لینک درگاه جعلی بانک برای کاربران کرده و با این ترفند به شناسه ها و رمز دوم کارت بانکی آنها دسترسی پیدا می کند. به عنوان مثال  کلاهبردار در نقش فروشنده اقدام به انتشار آگهی فروش جنس دست دوم قابل حمل با قیمت بسیار ارزان در وب سایت دیوار یا شیپور می کند، سپس به خریدار می گوید از طریق لینک ارسالی ابتدا مشخصات شخصی مطابق فرم ثبت و از طریق درگاه بانکی مختص به پیک موتوری مبلغ ۱۵ هزار تومان واریز کند، سرانجام به محض دریافت جنس دست دوم و اطمینان از صحت معامله اقدام به پرداخت هزینه اصلی به پیک موتوری نماید، بنابراین لینک جعلی درگاه بانک ارسال می شود، بنابراین اطلاعات و سپس موجودی کارت بانکی خریدار سرقت می شود.

در شگردی دیگر مجرم سایبری اقدام به دسترسی غیرمجاز به پنل پیامکی یا فعال سازی آن با مدارک هویتی دیگران می کند، سپس در وب سایت دیوار یا شیپور شروع به جمع آوری شماره های موبایل مربوط به آگهی های قابل اهمیت می کند، سپس برای کاربران مربوطه پیامی با این مضمون منتسب به سایت دیوار ارسال می شود که برای عدم منقضی شدن حساب کاربری و آگهی های شما در سایت دیوار از طریق لینک ضمیمه، مبلغ دو هزار تومان به قید فوریت پرداخت کنید. بنابراین با هدایت کاربران ساده لوح به درگاه جعلی بانک، اطلاعات و سپس موجودی کارت های بانکی فریب خوردگان سرقت می شود.

در شگردی دیگر مجرم سایبری به عنوان کارمند یک سازمان دولتی در وب سایت دیوار اقدام به انتشار آگهی مبنی بر فروش امتیاز وام با مبلغ ۵۰ میلیون تومان، اقساط ۶ ساله و بهره چهار درصد می نماید، پس از ارتباط با متقاضی به این بهانه که پیگیری اعطای امتیاز وام به صورت حضوری از طریق بانک عامل ۱۰ روز طول خواهد کشید، بنابراین برای اقدام سریع  لینکی ارسال تا متقاضی پس از ثبت شماره موبایل و کد ملی، اقدام به پرداخت مبلغ چهار هزار تومان برای  دریافت کد اعتبارسنجی کند تا  کارمند مذکور در اسرع وقت یک روز مرخصی گرفته و اقدامات واگذاری وام و دریافت حق امتیاز به مبلغ ۵ میلیون تومان در بانک عامل انجام شود. متقاضی با هیجان وصف نشدنی از طریق درگاه پرداخت جعلی بانک عامل، اقدام به ثبت شناسه های کارت بانکی و رمز دوم می کند پس از تأیید پرداخت  این پیام صادر می شود که بانک شما تراکنش های زیر ۵۰ هزار ریال را پشتیبانی نمی کند، لطفا با کارت بانکی دیگری امتحان کنید. با این ترفند اطلاعات و سپس موجودی کارت های بانکی متقاضی سرقت می شود.

جعل رسید پرداخت: تبهکار اینترنتی در نقش خریدار با فروشنده تماس می گیرد سپس برای تحویل جنس دست دوم به سمت آدرس مربوطه می رود، برای پرداخت هزینه از طریق برنامه آپ یا سکه شماره کارت خریدار ثبت می شود تا نام و نام خانوادگی او مشخص شود، سپس از طریق برنامه رسیدساز اقدام به تکمیل مشخصه ها و صدور رسید جعلی می کند و رسید تقلبی به فروشنده نشان داده می شود، اگر فروشنده در مورد عدم دریافت پیامک بانکی سوال کند، خریدار صوری می گوید به احتمال زیاد سیستم پیامک بانکی دچار مشکل شده است و پیامک واریزی حداکثر تا ۳۰ دقیقه دیگر توسط شما دریافت خواهد شد، جنس دست دوم را گرفته و به سرعت از محل خارج می شود.

پرداخت با کارت بانکی دیگران: مجرمان سایبری به واسطه کپی برداری از کارت های بانکی دیگران به وسیله دستگاه اسکیمر، همچنین سرقت شناسه ها و رمز دوم اینترنتی کاربران به واسطه درگاه های جعلی اقدام به خرید جنس های دست دوم با مبالغ موجود در این کارت ها می کنند به این ترتیب پس از شکایت مالکان کارت های بانکی، فروشندگان بی خبر در معرض اتهام قضایی قرار می گیرند.

اموال سرقتی: برخی از سارقان به واسطه وب سایت های دست دوم فروشی اقدام به فروش اموال مسروقه با قیمت های بسیار پایین می کنند، لذا اکثر خریدارها اهمیتی برای بررسی مدارک هویتی فروشنده قائل نیستند، برخی از مالباختگان از طریق این وب سایت ها متوجه فروش اموال شان می شوند، به هر حال پس از طی اقدامات قضایی و فنی، سارق توسط پلیس شناسایی و دستگیر می شود، سارقان در بازجویی اقدام به معرفی خریداران اموال سرقتی می کنند.

 

نکات امنیتی خرید کالای دست‌دوم در اپلیکیشن‌های آگهی رایگان

پایین بودن قیمت کالا و بازار گرمی، تهدید اساسی برای خرید کالای تقلبی، سرقتی و معیوب است، قبل از خرید حتما از اصالت، صحت و سقم کالا و همچنین هویت واقعی خریدار و فروشنده اطمینان حاصل کنید.

هنگام خرید و فروش کالا و اجناس در اپلیکیشن‌های آگهی‌پذیر رایگان، بیشتر به آگهی‌هایی توجه کنید که عکس و توضیحات کامل‌تری دارند.

مراقب لینک‌ جعلی پرداخت بانکی باشید ضمن خودداری از پرداخت هرگونه بیعانه، جهت پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری به زمان، محل معامله و نحو ه پرداخت وجه دقت کنید.

در این گزارش به نمونه ای از پرونده هایی که در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده است، اشاره می شود: 

 

اغفال شهروندان با ترفند فروش موبایل دست دوم

سرهنگ حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس از دستگیری فردی خبر داد که با درج آگهی دروغین فروش موبایل دست دوم در سایت‌های واسطه‌گر اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌ کرد.

وی افزود: با شکایت خانمی جوان مبنی بر مشاهده آگهی فروش یک عدد موبایل در یکی از سایت‌های واسطه گر موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. شاکیه بیان داشت که در یکی از سایت‌های درج آگهی با یک آگهی تحت عنوان فروش  گوشی موبایل برخورد کرده و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ کننده، وی برای ارسال تلفن همراه از متقاضی درخواست واریز مبلغ ۲۵ میلیون ریال وجه به حساب خود می کند که متهم پس از دریافت وجه؛ دیگر جوابگو تماس تلفن متقاضی نبوده است.

سلیمانی گفت: موضوع بلافاصله در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که با اقدامات فنی صورت گرفته،  متهم مورد شناسایی و طی هماهنگی با دستگاه قضایی، دستگیر شد. متهم هدف از این کار را  کلاهبرداری و کسب درآمد بیان داشت؛همچنین وی در اظهارات خود به این نکته اشاره داشت که برخی از شهروندان به واسطه قیمت پایین و به دلیل طمع ورزی و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه بعنوان پیش پرداخت می کردند. 

 

کلاهبرداری با شگرد فروش لوازم منزل به دلیل مهاجرت

رئیس پلیس فتا فارس همچنین از کلاهبرداری‌هایی که در سایت‌های آگهی محور با شگرد فروش لوازم‌های منزل به دلیل مهاجرت صورت می‌گیرد، خبرداد و گفت: افراد به هیچ وجه فریب تبلیغات دروغین و فروش اقلام ارزان قیمت را نخورند.

سلیمانی افزود: پس از مراجعه تعدادی از شهروندان و طرح شکایت خود با موضوع درج آگهی در یکی از سایت‌های آگهی محور، موضوع بلافاصله مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به دسترسی آسان به انواع آگهی‌های عرضه کالا و خدمات در سایت‌های آگهی محور، شکات درصدد خرید لوازم منزل از طریق یکی از این سایت‌ها بوده‌اند که پس از مشاهده آگهی با فروشنده تماس گرفته و فروشنده بیان می‌کند در حال معامله لوازم منزل با شخص دیگری است و اگر شما خواهان خرید هستید بایستی مبلغ را به عنوان بیعانه واریز نمایید. خریداران نیز این مبلغ را واریز که بعد از واریز این مبلغ، فروشنده دیگر پاسخگو نبوده است.

سرهنگ سلیمانی گفت: باتوجه به حساسیت پرونده، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که با اقدامات فنی مهندسی متهم را شناسایی و طی هماهنگی با دستگاه قضایی، در یک عملیات غافلگیرانه وی دستگیر شد.متهم در اظهارات خود به کلاهبرداری از ۵ نفر اعتراف و هدف خود را از درج آگهی و کلاهبرداری، کسب درآمد بیان کرد و وی در اظهارات خود به این نکته اشاره داشت که برخی از شهروندان به واسطه قیمت پایین و به دلیل طمع ورزی و از روی اعتماد نابجا در دام قرار می‌گرفتند و متأسفانه قربانیان بدون تحقیق اقدام به واریز وجه بعنوان پیش پرداخت می‌ کردند.

 

افزایش آسیب های وب سایت های فروش اجناس دست دوم

سرگرد احسان بهمنی رئیس پلیس فتا استان هرمزگان از گسترش تهدیدات و آسیب های وب سایت های دست دوم فروشی بر اساس پرونده های تشکیل شده خبر داد و گفت: در روش دریافت بیعانه شخص کلاهبردار اقدام به انتشار آگهی فروش جنس دست دوم با قیمت و مشخصات کیفی چشم نواز می کنند ،افراد بسیاری با شماره موبایل وی تماس می گیرند و به شوق دریافت جنس دست دوم ارزان ، اقدام به واریز مبلغ بیعانه به کارت بانکی منتسب به شخص مذکور می کنند،لیکن دیگر پاسخی از فروشنده جعلی دریافت نمی کنند.

وی افزود: در روشی دیگر شخص فریبکار در وب سایت دست دوم فروشی تبلیغ جعلی فروش کالا مانند خودرو با مشخصات مطلوب و قیمت ارزان منتشر می کند،خریدارهای زیادی تماس می گیرند و شماره آنها برای اعلام نتیجه در گوشی کلاهبردار ذخیره می شود،شخص مذکور با یک فروشنده واقعی برای خرید کالایی هماهنگی و شماره کارت بانکی اش را می گیرد،سپس با یکی از خریدارها تماس می گیرد و اعلام می کند برای معامله کالا باید بیعانه ای به شماره کارت مذکور واریز کند،با همین ترفند موفق به اخذ کالا از فروشنده بی خبر می شود.

بهمنی افزود: در روش فیشینگ مجرم سایبری به بهانه های مختلف به عنوان مثال پرداخت آنلاین جهت ارسال پیک موتوری کالا ، ارسال پیام جعلی جهت پرداخت آنلاین به هدف تمدید حساب کاربری شخص در سایت ثبت آگهی، پرداخت آنلاین برای دریافت کد اعتبار سنجی به منظور واگذاری وام، اقدام به ارسال لینک درگاه شبیه سازی شده بانک برای کاربران می کنند و با این ترفندها به شناسه های کارت بانکی دیگران و رمز دوم پویای ثبت شده دسترسی و به واسطه ربات ها عمل انتقال سریع مبلغ به کارت های اجاره ای انجام می شود.

سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان ادامه داد:در روش جعل رسید تبهکار اینترنتی در نفش خریدار با فروشنده تماس می گیرد،برای پرداخت هزینه از طریق برنامه های رسید ساز اقدام به تکمیل مشخصه ها و صدور رسید جعلی می کند و رسید تقلبی به فروشنده ارسال یا نشان داده می شود ،اگر فروشنده در مورد عدم دریافت پیامک بانکی سوال کند،خریدار صوری می گوید به احتمال زیاد سیستم پیامک بانکی دچار مشکل شده است و پیامک واریزی حداکثر تا چند ساعت دیگر توسط شما دریافت خواهد شد،با این ترفند موفق به دریافت کالا می شود.

بهمنی گفت: در روش پرداخت با کارت بانکی دیگران، مجرمین سایبری به واسطه کپی برداری از کارت های بانکی افراد به وسیله دستگاه های اسکیمر و استراق سمع رمز اصلی،اقدام به خرید جنس های دست دوم با مبالغ موجود در این کارت ها می کنند،در روشی دیگر سارقین و مال خرها اقدام به فروش اموال سرقتی از طریق وب سایت های دست دوم فروشی می کنند.

 

کلاهبرداری اینترنتی به شیوه فروش اجناس دست‌ دوم

سرهنگ شااحمد ساکی فرمانده انتظامی شهرستان نهاوند از کشف پرونده کلاهبرداری در فضای مجازی به شیوه فروش اجناس دست‌ دوم در سایت دیوار خبر داد و گفت: با شکایت فردی مبنی بر اینکه به قصد خرید ماشین کمپرسی به سایت دیوار مراجعه و مبلغ هجده میلیون ریال بعنوان بیعانه به حساب فرد کلاهبردار واریز کرده ، ولیکن پس از مدتی متوجه می‌شود که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت. با توجه به با صرفه بودن و سهولت خرید اجناس دست دوم، شاکی درصدد خرید ماشین کمپرسی از طریق دیوار به جست‌وجو پرداخته و پس از مشاهده آگهی مربوطه و صحبت با فروشنده از طریق تماس تلفنی، مبلغ ۱۸ میلیون ریال را بعنوان بیعانه پرداخت می کند. 

فرمانده انتظامی شهرستان نهاوند افزود: شاکی پس از پرداخت پول برای تحویل ماشین خریداری شده هرچه تماس می‌گیرد فرد کلاهبردار پاسخگو نبوده و گوشی خود را خاموش می کند که وی متوجه می‌شود از وی کلاهبرداری صورت گرفته است.کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات لازم در فضای سایبر متهم را که فردی حدوداً ۳۰ ساله بود ، شناسایی کردند.

 

کلاهبرداری با ترفند آگهی‌های جعلی فروش اجناس و لوازم خانگی

سرهنگ مهدی قاسمی رئیس فتا استان بوشهر از کلاهبرداری با ترفند درج آگهی‌های اینترنتی جعلی فروش لوازم خانگی و اجناس با مشخصات بندر گناوه خبر داد و گفت: به دلیل پیشگیری از شیوه بیماری کرونا ویروس، مسافرت‌ها به قصد خرید به بنادر استان کاهش یافته و مردم سعی می‌ کنند که نیازمندی‌های خود را از طریق اینترنتی خرید و تهیه کنند.

وی ادامه داد: مشاهده شده که مجرمان سایبری از این وضعیت سوء استفاده کرده و با درج آگهی های دروغین فروش اجناس و لوازم خانگی تحت عنوان نام و یا آدرسی غیرواقعی از بندرگناوه در شبکه‌های اجتماعی، از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند.

 

مراقب کلاهبرداری افراد سود جو در خریدهای اینترنتی باشید 

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از شهروندان خواست مراقب کلاهبرداری افراد سود جو در خریدهای اینترنتی باشند و با مراجعه به نماد اصالت تجارت الکترونیک از معتبر بودن سایت اطمینان حاصل کنند.

وی اظهار داشت: امروزه استقبال کاربران از خریدهای آنلاین، سفارش کالا و خدمات از سایت های فروشگاهی به صورت روزافزون افزایش یافته و همه روزه کسب وکارهایی در قالب ارائه خدمات فروشگاهی در فضای مجازی در حال شکل گیری است. کسب نیازهای خدماتی و فروشگاهی از طریق سایت های فضای مجازی ضمن رونق بخشیدن به کسب و کارها و استارت آپ ها نوپدید و افزایش اشتغال، فواید فرا سایبری دیگری همچون کاهش هزینه های خرید و تسریع در بهره مندی از کلیه خدمات مورد نیاز و ارائه شده را خواهد داشت.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا افزود : راه اندازی هر گونه کسب و کار و سایت فروشگاهی و خدماتی در فضای سایبر نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح ،اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و اخذ نماد اعتماد الکترونیک  از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت است.

پاشایی گفت:  متاسفانه تعدادی از سایت های فروشگاهی و خدماتی که عمدتا به صورت غیر قانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم مشغول ارائه خدمات های مختلف در فضای مجازی هستند با تبلیغات فریبنده و جلب نظر مشتریان با ثبت سفارش و دریافت مبالغی از مشتریان با عدم اجرای تعهدات باعث ایجاد نارضایتی آنها می شوند و ما در این خصوص شاهد وصول پرونده های قضائی و شکوائیه های متعدد از سوی هموطنان به پلیس فتا هستیم.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: عمده ترین تخلفات اینگونه سایت ها تاخیر در ارسال کالا و فروش، ارسال اجناس تاریخ گذشته و بدل، عدم اجرای تعهد در ارسال کالا و خدمات، لغو ثبت سفارش کالا و خدمات به صورت یک طرفه، تغییر بدون هماهنگی با مشتری در ثبت سفارش کالا و خدمات و تاخیر در استرداد وجوه دریافتی از مشتریان در صورت لغو ثبت سفارش و یا تحمیل هزینه های اضافی بر عهده مشتریان است.

سرهنگ پاشایی به هموطنان توصیه کرد: در صورت تمایل به ثبت سفارش دریافت کالا و خدمات از سایت های فروشگاهی حتما از دارا بودن مجوزهای قانونی این گونه سایت ها اطمینان حاصل کنند و با مراجعه به نماد اصالت تجارت الکترونیک یا همان ای نماد از موقعیت مکان، شخص حقیقی و دارنده مجوز کسب و کارمطمئن شده و سپس نسبت به ثبت سفارش کالا اقدام کنند.

وی ادامه داد: پلیس فتا به عنوان متولی اصلی نظارت بر نحوه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی در صورت احصاء تخلف از سوی کسب و کارها و سایت های فروشگاهی برابر مقررات با متخلفان برخورد خواهد کرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در خاتمه گفت: هموطنان گرامی در صورت مواجهه با هرگونه تخلف در حوزه کسب و کارها و موارد ذکر شده می توانند با طرح شکایت رسمی در مراجعه قضائی، سپس با مراجعه به پلیس فتا سراسر کشور در مراکز استان ها و شهرستان ها پیگیر شکایات خود باشند و در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی و ثبت گزارش تخلفات به سایت رسمی پلیس فتا به آدرس www. Cyberpolice. ir  مراجعه کنند.

از: معصومه نیکنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">