ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرکت فروش برخط «آمازون» و پنج انتشارات بزرگ آمریکایی به تبانی در قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک برای بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها متهم شدند.

به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین چاپ لندن، یک شرکت حقوقی از کمپانی آمازون و پنج ناشر بزرگ آمریکایی، انتشارات پنگوئن رندوم هاوس، هچت، هارپرکالینز، مک‌میلان و سایمون و شوستر، به دلیل تبانی در قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک شکایت کرد. این شرکت ۱۰ سال پیش نیز از اپل و این پنج ناشر برای همین اتهام شکایت کرد و در دادگاه پیروز شد.

در شکایتنامه‌ای که پنجشنبه گذشته (۲۵ دی) از سوی شرکت حقوقی هیگنز برمن به نمایندگی از مشتریانی از چند ایالت آمریکا به دادگاه نیویورک ارائه شد، غول خرده‌فروشی آنلاین آمازون تنها متهم است و ناشران نام برده، همدستانش.

براساس این شکواییه، آمازون و ناشران همدست، از بندی موسوم به بند (Most Favored Nations (MFN برای بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر آنها بر سر گروهی از محدودیت‌های قیمت‌گذاری توافق کرده‌اند که مشتریانی را که از پلتفرم‌های خرده‌فروشی غیر از آمازون کتاب الکترونیک خریداری کرده باشند، به پرداخت مبالغ بیشتر ملزم می‌کند.

شاکیان پرونده ادعا می‌کنند تقریبا ۹۰ درصد از فروش کتاب‌های الکترونیک در آمریکا و بیش از ۵۰ درصد از فروش کتاب‌های چاپی در این کشور مربوط به وبسایت آمازون است. آنها با اتکا به آمار موجود می‌گویند قیمت کتاب‌های الکترونیک در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پس از آن که اپل و ناشران بزرگ آمریکایی در دادگاه تبانی در قیمت‌گذاری شکست خوردند، کاهش پیدا کرد اما در سال ۲۰۱۵ پس از آن که آمازون وارد بازی و قراردادهای جدید منعقد شد، دوباره بالا رفت.

در متن این شکایتنامه آمده است: توافق آمازون با همدستانش، یک بازداری غیرمعقول از بازرگانی آزاد است که از قیمت‌گذاری رقابتی جلوگیری کرده و باعث می‌شود شاکیان پرونده و دیگر مشتریان کتابهای الکترونیک برای خرید کتابهای ناشران نامبرده از رقبای آمازون، مبلغ بیشتری بپردازند. این آسیب همچنان پابرجاست و تا زمانی که آمازون و پنج همدستش متوقف نشوند، ادامه خواهد داشت.

خبر این شکایت یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات قضایی ایالت کانکتیکات آمریکا از آغاز تحقیقات درباره انحصارطلبی و رفتار ضدرقابتی احتمالی آمازون در فروش کتابهای الکترونیک خبر دادند.

  • ۹۹/۱۰/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">