ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمریکا مدیریت اینترنت را به آیکان داد

| يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

پس از سال ها مباحثات انتقادی که رنگ و بوی سیاسی هم داشت، بالاخره روز شنبه گذشته، دولت ایالات متحده آمریکا پذیرفت که باقی مانده کنترلش بر اینترنت را به سازمان غیر انتفاعی آیکان واگذار کند.
فناوران- بر اساس طرحی که بیش از 18 سال در دست بررسی بود، وزارت بازرگانی آمریکا، مدیریت سیستم نام دامنه یا DNS را به آیکان واگذار کرد. آیکان موسسه ای غیر انتفاعی است که با مجموعه ای از سهامداران تخصصی و نمایندگان دولت ها و کسب و کارها اداره می شود. 
این انتقال قدرت، اگرچه گامی در جهت آزادسازی اینترنت از چنگال دولت آمریکا محسوب می شود، اما در آمریکا مخالفان بسیاری به ویژه در میان جمهوری خواهان دارد و در خارج از آمریکا هم تعدادی از کشورها آن را روش بهینه اداره اینترنت نمی دانند. 
یکی از این افراد تد کروز، سیاست مدار آمریکایی و سناتور جمهوری خواه است که روز 14 سپتامبر در جلسه ای در کنگره به این واگذاری مسوولیت انتقاد کرد و آن را خطری برای آزادی بیان دانست. 
کروز و هم فکرانش همچنین با تقدیم لایحه ای سعی در جلوگیری از این انتقال قدرت داشتند، اما یک قاضی فدرال روز جمعه این درخواست را رد کرد. کروز و هم فکرانش معتقدند که این موضوع دست حکومت های اقتدارگرا را در سانسور اینترنت بازتر می کند. اما آیکان این نگرانی را بی مورد می داند. به گفته مدیران آیکان، این سازمان، سازمانی فنی است که توانایی و اجازه قانون گذاری در مورد محتوای اینترنت را ندارد و این موضوع چه قبل از قرارداد جدید با دولت و چه پیش از آن وجود داشته است. آیکان می گوید که این واگذاری مسوولیت به بازتر شدن فضای اینترنت کمک 
می کند.
اما در خارج از آمریکا هم گروهی از کشورها شیوه ای دیگر را برای اداره اینترنت می پسندند و پیشنهاد می کنند. این کشورها که شاخص ترین شان، روسیه، ایران و چین هستند، از ده سال پیش ایده واگذاری حاکمیت اینترنت به نهادی زیر نظر سازمان ملل متحدد (مشخصا ITU)  را مطرح کرده اند.

  • ۹۵/۰۷/۱۱

آیکان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">