ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اتصال ۳۰ دانشگاه به شبکه علمی تا پایان اردیبهشت

| سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات از اتمام فاز نخست پروژه شبکه علمی کشور خبر داد و گفت: تا پایان اردیبهشت ماه ۳۰ دانشگاه کشور به این شبکه متصل می شوند.

رسول سرائیان در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به آخرین وضعیت شبکه علمی کشور و لزوم اتصال دانشگاهها به یکدیگر برای اشتراک گذاری اطلاعات علمی اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت ماه جاری ۳۰ دانشگاه به شبکه علمی کشور متصل می شود و این پروژه فاز عملیاتی خود را آغاز می کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته برای فاز نخست اجرای این پروژه تاکید کرد: در این فاز امکان اتصال ۳۰ دانشگاه به یکدیگر و اشتراک گذاری منابع علمی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه مطابق با این برنامه ریزی ۵۰ درصد هزینه پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به دانشگاهها تخفیف داده می شود، ادامه داد: تلاش این است که این پروژه ملی ، با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی به ثمر بنشیند.

سرائیان با تاکید براینکه در این فاز، ۳۰ دانشگاه از نقاط مختلف کشور به یکدیگر متصل می شوند و تنها دانشگاههای تهران مدنظر نیستند، ادامه داد: پس از این فاز، به سرعت فازهای بعدی پروژه نیز در جریان قرار می گیرند و امیدواریم این شبکه به زودی سرویس دهی خود را آغاز کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد وزیر ارتباطات از پیمانکار پروژه و لزوم تغییر شرایط پروانه بهره برداری از آن، تاکید کرد: تمامی تلاش این است که این پروژه توسط پیمانکار فعلی وارد فاز عملیاتی شود و ما در این زمینه کمک های مدنظر را به این پیمانکار خواهیم داشت. فعلا تغییری در اجرای این پروژه ایجاد نشده است.

به گزارش مهر، شبکه علمی کشور با نام «شبکه دانشگاهی» نخستین بار در سال ۷۳ برای ارتباط مستقل دانشگاهها با یکدیگر از سوی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی مطرح شد اما شکل اجرایی به خود نگرفت. پس از آن در سال ۷۹ بار دیگر این شبکه با هدف اتصال شبکه های دانشگاهی با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه پایه ریزی شد که البته در آن سال نیز به اجرا درنیامد و در نهایت سال ۸۵ با تعریف دیگری با نام «شبکه علمی» به عنوان یکی از ارکان شبکه ملی اطلاعات وارد مرحله عملیاتی شد.

از آن سال تاکنون، این شبکه که قرار بوده امکان اتصال دانشگاهها به یکدیگر و نیز دسترسی به منابع علمی و تحقیقاتی را از طریق بستری پرسرعت و امن برای دانشگاهها فراهم کند، موفق به اجرا و سرویس دهی نشده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">