ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احتمال ممنوعیت واردات آیفون به امریکا

| دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

بحث و جدال دو شرکت بزرگ اپل و کوالکام به مراحل جالب و تازه ای رسیده است، چرا که کوالکام به دنبال ممنوعیت ورود آیفون‌های تولیدی اپل به داخل خاک آمریکا است.
به گزارش کلیک، چندی پیش این خبر به گوش رسید که اپل در یک تصمیم یک‌طرفه – که برخلاف توافقات صورت گرفته با کوالکام است – تصمیم دارد حق استفاده از پتنت‌های مربوط به تکنولوژی‌های توسعه‌یافته توسط کوالکام را پرداخت نکند. حال کوالکام برای تلافی این موضوع در حال ارائه‌ی درخواستی به سازمان تجارت آمریکا است تا از ورود آیفون‌ به داخل خاک آمریکا جلوگیری کند.
کوالکام، بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک، تصمیم دارد درخواست خود را به کمیسیون تجارت بین‌المللی ارائه کند تا از این روش ورود گوشی‌های هوشمند آیفون را که در قاره‌ی آسیا تولید می‌شوند، ممنوع کند. می توان اصلی‌ترین کانال کسب درآمد اپل را آیفون دانست. اپل در حال کار روی نسل جدید آیفون‌های خود است که مانند همیشه، پاییز سال جاری میلادی راهی بازار خواهند شد. بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده توسط اپل نشان از این دارد که در داخل خاک آمریکا فروش آیفون‌ اپل نزدیک به ۳۵ درصد از فروش این محصول را شامل می‌شود.
کمیسیون تجارت بین‌الملل یک نهاد شبه قضایی است که قدرت لازم را برای ممانعت از ورود یک محصول به آمریکا دارد. حتی این کمیسیون قادر است سریع‌تر از دادگاه‌های فدرال رأی خود را صادر کند و به اجرا بگذارد.
نزاع بین دو کمپانی اپل و کوالکام، همان‌طور که اشاره کردیم، ریشه در دریافت حق پتنت‌هایی دارد که کوالکام دریافت می‌کند. کوالکام بر اساس قرارداد بین این دو شرکت، می‌تواند به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های خود در آیفون‌های اپل، درصدی از مبلغ فروش آیفون را فارغ از اینکه تراشه‌های این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته باشند یا خیر، دریافت کند. اپل مدعی است که این سیستم عادلانه نیست و کوالکام از حق فروش گواهی‌هایش برای تقویت بخش تراشه‌های خود استفاده می‌کند. درآمد حاصل از فروش گواهی تکنولوژی‌های گسترش ‌یافته توسط کوالکام، بخش بزرگی از درآمد این شرکت واقع در سن دیگو را شامل می‌شود. آیفون برای اینکه کوالکام را برای تغییر شرایط به پای میز مذاکره بکشاند، پرداخت حق پتنت را قطع کرده است.
البته این نکته گفتنی است که اپل بابت حق پتنت به‌طور مستقیم مبلغی به کوالکام پرداخت نمی‌کند؛ بلکه این مبلغ را تولید‌کنندگان آسیایی آیفون‌های اپل هستند که به کوالکام پرداخت می‌کنند.  در پاسخ به احتمال جلوگیری از واردات آیفون به داخل خاک آمریکا تیم کوکاعلام کرده است که کوالکام شرایط جدید و عادلانه‌ای به این شرکت به‌منظور ادامه‌ی روابط تجاری ارائه نکرده است. در صورتی که شرکت کوالکام بتواند حکم ممنوعیت واردات آیفون به خاک آمریکا را دریافت کند، به‌طور حتم لطمه بزرگی به شرکت اپل وارد کرده است؛ چرا که طی سال ۲۰۱۶ کوپرتینویی‌ها نزدیک به ۸۶ میلیارد دلار از فروش محصولاتشان در آمریکا و به ویژه آیفون درآمد کسب کرده بودند.
تأثیر منفی پرداخت نکردن حقوق کوالکام توسط اپل، بسیار سریع بر عملکرد مالی کوالکام نمایان شده است. کوالکام پس از اعلام اپل مبنی بر عدم پرداخت حقوق این شرکت، پیش‌بینی خود از درآمدش را ۵۰۰ میلیون دلار کاهش داد. اپل از مودم‌های اینتل و کوالکام در ساختار آیفون ۷ استفاده کرده است؛ حال آنکه تا پیش از آیفون ۷، کوالکام تأمین‌کننده‌ی اختصاصی مودم مورد نیاز برای آیفون‌ اپل بود. البته شرکت اپل این اولین باری است که با تهدید ممنوعیت ورود آیفون به خاک آمریکا روبه‌رو شده است و پیش از این نیز کوپرتینویی‌ها در نزاع پتنتی با دو شرکت سامسونگ و نوکیا با چنین تهدیدی روبه‌رو شده‌اند.
مت لارسون تحلیل‌گر بلومبرگ اطلاعاتی را ارائه‌ داده است که بر اساس آن، کوالکام تصمیم دارد در کشور‌های اروپایی نیز اقدامات لازم را برای ممنوعیت ورود آیفون به عمل آورد.

  • ۹۶/۰۲/۱۸

آیفون

اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">