ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان ثبت احوال گفت: از این به بعد مردم برای ثبت اسناد تنظیمی خود باید کارت هوشمند را در دستگاه کارتخوان قرار دهند و به این صورت تطبیق اثرانگشت صورت می‌گیرد؛ در صورت تأیید می‌توانند سند را امضا کنند؛ انکار هویت در دفاتر اسناد غیرممکن شد.
به گزارش تسنیم؛ مراسم افتتاح "سرویس تطبیق اثرانگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌ شده در کارت هوشمند ملی" برگزار شد. این سرویس از سوی ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور افتتاح شد.

حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این مراسم اظهار کرد: با پیگیری و تلاش هر دو سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و املاک، موفق شدیم این پروژه را که سال‌های قبل شروع کرده‌ بودیم را به سرانجام برسانیم؛ کارهای مقدماتی از چند سال قبل شروع شده و به دلایلی متوقف مانده بود که از امروز به مرحله اجرایی درآمده است.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور رابطه بسیار خوب و نزدیک با قوه قضائیه و مجوعه‌های آن دارد، افزود: این رابطه با سازمان ثبت اسناد به‌صورت لحظه‌ای است و طبق آن آمار ازدواج و طلاق به صورت الکترونیک و در پایگاه جمعیت کشور ذخیره می‌شود.

درخشان‌نیا ادامه داد: موضوع تصدیق هویت، موضوع مبنایی برای انجام خدمات در کشور است و بخش مهم اسناد و خدمات سازمان اسناد و املاک ارتباط صد در صدی با ثبت احوال دارد.

وی تأکید کرد: موفق شده‌ایم در پروژه کارت ملی هوشمند که در سال‌های گذشته آغاز شده است، حدود 50 میلیون کارت هوشمند صادر کنیم و از حدود 59 میلیون نفر ثبت‌نام به‌عمل بیاوریم؛ از امروز هم وارد فاز بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی شده‌ایم.

درخشان‌نیا با گفتن اینکه ثبت احوال به‌صورت برخط به همه دستگاه‌ها خدمات ارائه می‌دهد،‌ ادامه داد: در حال حاضر بیش از 200 دستگاه در بیش از 200 نقطه از کشور از خدمات برخط سامان ثبت احوال بهره‌مند هستند.

وی افزود: پروژه راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارت ملی هوشمند در بیش از 60 دستگاه آغاز شده و در مراحل مقدماتی آن قرار دارد؛ در حدود 15 دستگاه بهره‌برداری از کارت به مرحله پایلوت رسیده است و 5 دستگاه در حال بهره‌برداری هستند که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جزو این تعداد محدود بهره‌بردار از کارت ملی هوشمند است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور سپس با اشاره با افتتاح این سرویس گفت: این کار باعث تسهیل و تسریع کار مردم می‌شود همچنین سطح اطمینان مردم را ارتقاء می‌دهد و از جعل و فساد جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

وی تأکید کرد: از این به بعد مردم برای ثبت اسناد تنظیمی خود باید کارت هوشمند را در دستگاه کارتخوان قرار دهند و به این صورت تطبیق اثرانگشت صورت می‌گیرد؛ در صورت تأیید می‌توانند سند را امضا کنند بنابراین با این سرویس هویت امضاکننده سند صد در صد تصدیق خواهد شد.

درخشان‌نیا با رد تصور عمومی در جامعه مبنی بر شکست پروژه کارت ملی هوشمند گفت: با پیگیری‌های وزیر کشور و دستور رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد که اعتبار لازم برای تداوم این پروژه تخصیص داده شود تا کارت‌های لازم برای انتشار تهیه شود و تمامی مردم از کارت‌های هوشمند ملی برخوردار شوند.

وی گفت: سازمان ثبت احوال ظرفیت تولید 2.5 میلیون کارت در ماه را دارد و منتظر هستیم تا چاپخانه دولتی کارت‌ها را تولید کند تا کارت‌های هوشمند ملی را در اختیار مردم قرار دهیم.

درخشان‌نیا ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نخستین ارگانی است که اطلاعات به‌صورت "آن‌بلاک" در اختیارش است تا بتواند رمز کارت‌های هوشمند ملی را بازیابی کند بنابراین اگر مراجعه‌کننده‌ای رمز کارت خود را فراموش کرده باشد، می‌تواند آن را در دفاتر اسناد رسمی بازیابی و رمز و پین جدید دریافت کند.

وی با تأکید اینکه سازمان ثبت احوال کشور آماده در اختیار گذاشتن بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند ملی برای تمامی دستگاه‌هاست، گفت: با راه‌اندازی این سرویس، انکار هویت در دفاتر اسناد غیرممکن است و یقین حاصل می‌شود که مالک کارت، سند را تنظیم و امضا کرده است.

 

جعل هویت در دفاتر اسناد رسمی غیرممکن شد
با طراحی و راه‌اندازی سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌شده در کارت هوشمند ملی، جعل هویت در دفاتر اسناد رسمی ناممکن شد.
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاح سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌شده در کارت هوشمند ملی برگزار شد. این سرویس از سوی ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور افتتاح شد.

خدائیان در سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه هدف از طراحی و راه‌اندازی این سرویس، ارتقاء اعتبار اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و کلاهبرداری است، گفت: ما در آسیب‌شناسی‌هایی که داشتیم به مواردی برخورد کردیم که افرادی مدعی بودند؛ اسنادی به نام آنها تنظیم شده در حالیکه آنها در دفاتر اسناد حضور نداشتند و شخص دیگری به جای آنها اثرانگشت و امضا زده است.

وی افزود: هر چند تعداد گزارشات در این حوزه کم و معدود بود؛ اما وقوع حتی یک مورد آن قابل قبول نیست. بنابراین ترتیبی اتخاذ داده شد تا با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، اثر انگشت افرادی که به دفاتر رسمی مراجعه می‌کنند با اثر انگشت آنها که در کارت‌های هوشمند ملی ذخیره شده است، تطبیق داده شود.

وی تأکید کرد: بنابراین از این به بعد امکان اینکه کسی در دفاتر حضور پیدا کند و به جای دیگری امضا بزند، وجود ندارد. در این سرویس راه‌اندازی شده اگر کسی بخواهد با جعل اسناد هویتی، به نام دیگری سند تنظیم کند، اقدام مجرمانه او مشخص می‌شود و از این اقدام جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در این سرویس با استفاده از رمز و پین کارت هوشمند ملی، اثر انگشت مراجعه‌کننده به دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت موجود در کارت ملی تطبیق داده می‌شود.

وی ادامه داد: امکانی برای کسانی که رمز کارت هوشمند ملی خود را فراموش کرده‌اند گنجانده شده، به این صورت که با همکاری سازمان ثبت احوال و دفاتر اسناد رسمی، امکان بازیابی رمز کارت هوشمند ملی برای فراموش‌کنندگان رمز فراهم شده است.

خدائیان تأکید کرد: این اقدام عاملی برای افزایش اعتبار سند رسمی در کشور است و از اقدام افراد جهت جعل و کلاهبرداری جلوگیری به‌عمل می‌آید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">