ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

محمود نواب مطلق - روزنامه تریبیون نوشت: مسکو در نظر دارد استفاده از رمزارزها را برای پرداخت های بین‌المللی و دور زدن تحریم ها بررسی کند. در اثر تحریم‌ها، مبادلات مالی بین‌المللی روسیه مختل شده‌است.

میلیون‌ها تن از اتباع روسیه دارای حساب های بانکی در خارج از این کشور، به دلیل وضع تحریم‌های مالی بر ضد روسیه در پی حمله به اوکراین در انجام مبادلات مالی خود دچار مشکل شده‌اند.

دولت پوتین در پی چاره‌جویی برای رفع تمامی مشکلات ناشی از تحریم هاست؛ از جمله این اقدامات می‌توان به مسدود کردن انتقال پیام سوئیفت برای سرشناس‌ترین بانکهای روسیه به عنوان آخرین راهکار ابتکاری دولت اشاره کرد.
همچنین دولت روسیه در نظر دارد استفاده از رمزارزها در «بلاک چِین» را برای مبادلات بین‌المللی  بررسی کند.  این رمزارزها بدون نظارت بانک‌های مرکزی استفاده می‌شوند.

به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، «ایوان چِبِسکوف» رئیس بخش سیاستهای مالی وزارت دارایی روسیه روز جمعه ۲۷مه(۶خرداد) در این خصوص گفت: «استفاده از پول‌های دیجیتالی برای مبادلات مالی بین‌المللی روسیه به شدت مورد توجه واقع شده است.»

این راه حلی برای فعالان اقتصادی روسیه در انجام معاملات خود در خارج از کشور خواهد بود.قانونی کردن استفاده از پول دیجیتال در روسیه شیوه‌ای برای خنثی کردن اثر تحریمهای غرب بر ضد این کشور محسوب می‌شود.

این مقام پولی روسیه در این مورد افزود: «تحریمها محدود کردن شیوه‌های سنتی مبادلات مالی بین‌المللی  روسیه را با جهان خارج هدف گرفته‌اند.»

بنابر گزارش روز جمعه روزنامه «وِدُموستی» به نقل از مقامات دولتی، وزارت دارایی روسیه آخرین پیشنهادات شیوه‌های مبادلات پولی بین‌المللی را به یک لایحه به روز رسانی شده افزوده است.

برای مسکو در این خصوص چالشی دوگانه وجود دارد. از یک طرف باید از روبل به عنوان پول ملی حمایت کند. روبلی که دیگر نمی‌تواند متکی به ذخایر ارزی خارجی مسدود شده بانک مرکزی این کشور باشد.

درحقیقت کاهش شدید ارزش روبل منجر به افزایش بیشتر قیمتها می‌شود. افزایشی که از قبل نیز به دلیل تورم شدید ناشی از توقف واردات کالاهای خارجی به روسیه برای مردم چشمگیر بوده‌است.

این موارد خود به تنهایی کافیست تا حمایت مردم از ولادیمیر پوتین و دولت آن در مواجهه با رکود اقتصادی سرسام آورکه از قبل نیز وجود داشته؛ تضعیف شود. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره بانک مرکزی صرفا با هدف حمایت از اقتصاد دوران جنگ بوده است. مردم روسیه همچنین شاهد مسدود شدن تدریجی کلیه خدمات بانکیِ برخط خود در داخل کشور هستند.

زیرا خدمات کارت‌های بانکی بین‌المللی متوقف شده‌است. بدین ترتیب میلیون‌ها تراکنشی که قبلا قابل انجام بود، مسدود شده‌اند. برای رفع این مشکل دولت روسیه به استفاده از کارت‌های بانکی چین متوسل شده‌است.

نفع دیگر استفاده از رمزارزها برای دولت روسیه کاهش وابستگی به دلار در مبادلات بین‌المللی است. به همین دلیل بانک‌مرکزی روسیه حتی در حال بررسی استفاده از روبل دیجیتالی به عنوان پول دیجیتالی است.

روبل دیجیتالی هم در داخل روسیه قابل استفاده خواهد بود و هم در مبادلات با چین که از قبل یوآن دیجیتالی را راه‌اندازی کرده‌است استفاده می‌شود.

مقامات روسیه با برداشتن گامهایی فراترقصد دارند به رغم ممنوعیت بانک‌مرکزی در استفاده از رمزارزها به منظور تقویت روبل دیجیتالی؛ مجوزهای مورد نیاز استفاده از رمزارزها را به صورت گسترده صادر کنند.

در حالیکه آمریکا متحدانش را در پرداخت دلاری واردات سوخت از روسیه تحت فشار گذاشته است یک نماینده مجلس روسیه تفکر استفاده از بیت‌کوین را در معاملات نفتی‌وگازی منتشر کرده‌است.

بیت‌کوین پرطرفدارترین رمز ارز مورد استفاده در روسیه است. ماه‌هاست استفاده از ارزهای دیجیتالی در معاملات دولتی مورد بحث و گفتگو قرارگرفته اما تاکنون توافق جامعی در این خصوص حاصل نشده‌است.

به دلیل شرایط اقلیمی روسیه کشوری مناسب در استخراج رمزارزها است. ارزی که تولید آن نیازمند صرف انرژی بسیاریست. از اینرو در بسیاری از اماکن روسیه صرافی‌هایی با ارزهای دیجیتالی آغاز به کار کرده‌اند.(منبع:عصراقتصاد)

  • ۰۱/۰۳/۰۹

پول مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">