ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اشتباه ۱۶۰ میلیارد دلاری گوگل

| دوشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۰۵:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

ساخت تلسکوپ جیمزوب ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشت اما گوگل پس از پاسخ اشتباه چت بات جدید موتور جستجوی خود به سوالی مربوط به آن بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار ضرر کرد.
به گزارش خبرآنلاین، گوگل و مایکروسافت با اعلام برنامه های خود برای جست و جو گر تقویت شده با هوش مصنوعی در هفته جاری, رقابت در حوزه هوش مصنوعی را وارد مقطع جدیدی کردند. با این حال عرضه بارد, چت بات جدید گوگل به لطف رخ دادن خطا در نسخه آزمایشی آن شکست خورد.

از این هوش مصنوعی سوالاتی راجع به تلسکوپ جیمز وب پرسیده شد و یکی از پاسخ های نمایش داده شده این بود: "این تلسکوپ اولین عکس از سیاره ای خارج از منظومه شمسی مان را گرفته." و کارشناسان و سرمایه گذاران به سرعت متوجه این اشتباه شدند.

سهام آلفابت, شرکت مادر گوگل طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶۳ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. این شرکت به لطف سلطه خود در عرصه موتور جستجو همچنان بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد, اما این سلطه تا کی ادامه خواهد داشت؟

روز سه شنبه مایکروسافت اعلام کرد که آنها از تکنولوژی به کار رفته در چت جی.پی.تی, که توسط شرکت اپن ای.آی(OpenAI) واقع در سانفرانسیکو توسعه یافته, برای تقویت موتورجستجو بینگ و مرورگر وب ادج استفاده خواهد کرد.

به گفته این شرکت, که در ماه گذشته از سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود روی اوپن ای.آی خبر داد, این تکنولوژی که مبتنی بر نسخه پیشرفته تر چت جی.پی.تی است, به کاربران کمک می کند تا جستجوی خود را آسان تر اصلاح کنند, و نتایج مرتبط و به روزتری دریافت کنند و راحت تر خرید کنند. به گفته آنها ویراست جدید بینگ چند هفته دیگر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت, و کاربران می تواند برای دسترسی زودتر نام نویسی کنند.

گوگل می دانست باید پاسخی برای معامله اوپن ای.آی و موفقیت روزافزون چت جی.پی.تی داشته باشد. پس روز دوشنبه آنها اعلام کردند بارد تحت آزمایش های تخصصی قرار دارد و در هفته های آینده به طور گسترده تری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

به گفته ساندار پیچای مدیرعامل گوگل, تکنولوژی به کار رفته در بارد به زودی در موتور جستجو گوگل هم به کار می رود ولی متاسفانه پاسخ به سوال مربوط تلسکوپ و ارائه ای ناامید کننده گوگل راجع به آخرین برنامه های خود برای جست و جو با هوش مصنوعی در روز چهارشنبه در پاریس بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

به گفته دن ایوز تحلیلگر خدمات مالی شرکت آمریکایی (Wedbush Securities) هفته گذشته "روایت موفقیتی عظیم" برای مدیر مایکروسافت ساتیا نادلا بوده, اما از رویداد پاریس گوگل و خطای بارد برای گوکل "بیشتر سوال به جا مانده تا پاسخ".

با این حال وی افزود: "در حالی که در نگاه اول احساس می شود گوگل با توجه به معامله و رویداد چت جی.پی.تی مایکروسافت, بارد را با عجله وارد بازار کرد اما تازه آغاز رقابت است."

به گفته کارشناسان,بعید است مایکروسافت از اشتباهاتی مثل تلسکوپ جیمز وب در امان بماند. در واقع کاربران چت جی.پی.تی هنگام استفاده از این چت بات به خطاهایی برخورده اند که تکنولوژی ویراست جدید بینگ و دیگر محصولات مایکروسافت مانند تیمز(Teams) است.

کارشناسان هشدار داده اند که الگو های زبانی بزرگ که پایه بارد و چت جی.پی.تی هستند, به خاطر نحوه ساخت آنها مستعد خطا هستند. این مدل از مجموعه داده هایی استفاده می کند که از میلیاردها کلمه تشکیل شده و هوش مصنوعی را تمرین می دهد تا پاسخ هایی معقول به پرسش ها ایجاد کند.

این مدل با عملکردی مشابه قابلیت پیش بینی متن, مدلی را برای پیش بینی محتمل ترین کلمه یا جمله پس از واکنش کاربر می سازد.

دکتر اندرو روگویس کی از موسسه هوش مصنوعی مردم محور دانشگاه سری(Surrey) می گوید" چت جی.پی.تی پیش بینی کننده عبارت است. چت جی.پی.تی سیستمی است که میلیاردها کتاب را حفظ کرده تا بتواند پاسخ سوالی که می پرسید را حدس بزند. هرچیزی که می گوید در اصل تکرار صحبت هایی است که توسط یک انسان گفته شده. این سیستم به هیچ وجه هوشمند نیست. سیستم های هوش مصنوعی باهوش تر و کارآمدتری هستند که ربات ها را هدایت می کنند, بیماری ها را تشخیص می دهند یا رانندگی میکنند."

با این حال توجه بی سابقه نسبت به چت جی.پی.تی که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را در طول ۲ ماه جذب کرد, نشان دهنده علاقه قابل توجه عموم برای تجربه موتور جست و جوی تقویت شده با هوش مصنوعی است. طرفداران چت بات توانایی آن برای خلاصه کردن مطالب, مرتب سازی نثر و کدنویسی(و بسیاری کارهای دیگر) را تحسین می کنند در حالی که روزنامه نگارانی که نگاهی اجمالی به بینگ مجهز به هوش مصنوعی داشتند, تحت تاثیر آن قرار گرفته اند.

موتور جست و جوی هوشمند بینگ در یک مورد, پاسخ ظریف تری نسبت به چت جی.پی.تی به سوال " چرا روسیه جنگ در اکراین را آغاز کرد؟" ارائه می دهد. به گفته خبرنامه پلتفرمر, بینگ جدید این امکان را به کاربر می دهد تا با لحن های مختلفی مثل حرفهای, معمولی, مشتاقانه, خبری یا خنده دار و در قالب های مختلف مثل پاراگراف, ایمیل یا بلاگ پاسخ دریافت کنند.

صفحه پرسش و پاسخ بینگ جدید در مورد اشتباهات احتمالی صادق است و می گوید: هوش مصنوعی می تواند اشتباه کند" و " شما می توانید پاسخ های به نظر قانع کننده ای دریافت کنید که در واقع ناقص, نادرست یا نامناسب هستند."

گوگل میگوید خطای تلسکوپ ضرورت "آزمایش های سختگیرانه" روی بارد پیش از عرضه عمومی آن را نشان می دهد.

اگر علاقه عمومی به جست و جوی تقویت شده با چت بات که موفقیت چت جی.پی.تی نشان گر آن اسست پا برجا بماند آنگاه مایکروسافت هم هدف گذاری بزرگی در این زمینه انجام خواهد داد.

به گفته شرکت اطلاعات اینترنت سیمیلار وب(SimilarWeb) گوگل در بازار جست و جو گرهای اینترنتی با در اختیار داشتن سهم ۹۱ درصدی سیطره دارد در حالی که سهم مرورگر بینگ تنها ۳ درصد است. جست و جو گر چینی, بایدو هم با راه اندازی چت بات خود " ارنی بات" وارد این رقابت شده.

به گفته مایکروسافت, به دست اوردن هر درصدی از این بازار-فرضا از گوگل- درآمد هنگفتی از تبلیغات برای شرکت به ارمغان می آورد,که به تجارت پرسود تبلیغات در نتایج جست و جو ها اشاره دارد. مایکروسافت این هفته اعلام کرد, توانایی تقویت شده با هوش مصنوعی بینگ برای درک "عمیق تر" پرسش ها و شناخت کاربران با " رابطه گفت و گویی قوی" برای آگهی دهندگان جذاب خواهد بود. گوکل مطمعنا با این دیدگاه موافق است.

فاصله زیادی بین این دو شرکت وجود دارد: طبق تازه ترین آمار سه ماه مایکروسافت از تبلیغات در بخش جست و جو و اخبار ۳.۲ میلیارد دلار درآمد داشته در حالی که گوگل از بخش جست و جو ۴۲.۶ میلیارد دلار درآمد داشته.

چتبات ها به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند بنابراین برای به دست آوردن سهمی و حفظ موقعیت پیشتازی خود در بازار از بازار باید هزینه کرد.

گوگل سرمایه گذاری سنگینی روی هوش مصنوعی انجام داده و ردپای آن در تمام محصولات گوگل به چشم می خورد(برای مثال گوگل ترنسلیت).آلفابت مالک دیپ مایند, شرکت بریتانیایی پیش تاز در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی هم هست. گوگل همچنان در موقعیت خوبی قرار دارد.

مارک ریدال, استاد دانشگاه تکنولوژی جورجیا میگوید:" گمان نکنم ویراست جدید بینگ که از اهرم فناوری مدل کلان زبانی استفاده می کند, بتواند تهدیدی جدی برای کسب و کار گوگل در حوزه جست و جو ایجاد کند. گوگل فناوری مدل کلان زبانی دارد که حداقل هم سطح آنچه مایکروسافت و اوپن ای.آی ارائه می کنند هست."

البته وی افزود" مایکروسافت وقتی که دوباره تکنولوژی جست و جو را به رقابتی دو جانبه تبدیل کرد عملا یک شبه به شاهکار بزرگی دست یافت.تماشای این رقابت جالب خواهد بود."

  • ۰۱/۱۱/۲۴

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">