ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

محمد ارفع - اولین حراج الکترونیک سازمان اموال تملیکی در نخستین روزهای این هفته برگزار شد و با اینکه پیش‌بینی می‌شد استقبال خوبی از سوی مردم از این حراج صورت گیرد ولی به دلیل مشکلات متعدد سامانه الکترونیکی بسیاری از افرادی که می‎خواستند

در این مزایده شرکت کنند از پیشنهاد قیمت و شرکت در آن جا ماندند دقیقا همان مساله‌‎ای که در فروش‎ های فوری اینترنتی خودروسازان خصوصا دو خودروساز «بهمن موتور» و «کرمان موتور» چند سالی است که مشاهده می‌شود و به همین دلیل در کنار سامانه آن‌ها کسب و کار غیر مولدی به وجود آمده که ترفندهای شرکت در فروش‌های فوق‎ العاده را به مردم آموزش می‌دهد از اگر سازمان اموال تملیکی به حال مشکلات سامانه خود فکری نکند احتمالا باعث افزایش اشتغال‎زایی غیر مولد همچون آن چه گفته شد خواهد شد.

برای شرکت در حراج الکترونیکی اموال تملیکی متقاضیان می‌توانستند از روز ۱۱ دی به نشانی www.haraj.tamliki.ir برای ثبت ‎نام، ثبت کیف پول الکترونیکی، اطلاع از فهرست کالاهای مطرح در حراج الکترونیک، شرایط عمومی فروش و رؤیت شماره تلفن و آدرس مدیریت اموال تملیکی استان تهران، مراجعه کنند.
به منظور مشارکت فراگیر هزاران متقاضی در اقصی نقاط کشور و ایجاد فضای شفاف و رقابتی و همچنین ایجاد فرصت‌های منصفانه میان مردم، حراج الکترونیک شماره ۱۴۰۰۰۶ اموال منقول استان تهران با بهره‌گیری از سامانه حراج الکترونیک، چهارشنبه مورخ ۱۵ دی سال جاری(امروز) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

همچنین بازدید از کالاهای مطرح شده در حراج الکترونیک در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ دی از ساعت ۹ تا ۱۴ امکان‌پذیر بوده است. شایان ذکر است کیف پول خریداران می‌بایست به میزان ۲۰ درصد مبلغ هر پیشنهاد اعتبار داشته باشد.

این سامانه با هدف ساماندهی و الکترونیکی کردن مزایدات و حراج‌های اموال و املاک تملیکی دولت، به موجب قانون، راه‌‎اندازی شده است. تقویم برگزاری مزایده و حراج و فهرست برندگان مزایده‌های اموال منقول و غیر منقول، از جمله امکانات این سامانه بوده که با ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن، در دسترس متقاضیان خواهد بود. البته بسیاری از جمله نگارنده نتوانست در این سامانه ثبت‌‎نام و به‌الطبع در مزایده شرکت کند.

از فردای روز ۱۱ دی که سامانه برای بازدید عمومی باز شد بسیاری از مخاطبان روزنامه به ما اطلاع دادند که سامانه مذکور با مشکلات متعددی برای ورد و ثبت‎‌ نام مواجه شده ‎اند به صورتی که این مشکلات باعث شده تا از شرکت در مزایده اولین حراج اموال تکمیلی باز بمانند برای صحت‎ سنجی این ادعا خبرنگاران روزنامه عصراقتصاد به صورت متناوب و پیوسته شروع به ثبت‌‎نام در سامانه اموال تملیکی کردند که با گذشت سه روز نتوانستند به این سامانه وارد شده و ثبت‎‌نام خود را تکمیل کنند.

این اتفاق صحبت مخاطبان روزنامه را بیش از پیش برجسته کرد و خبرنگاران ما را به یاد فروش‌های فوری خودروسازان در گذشته و حال انداخت که در کسری از ثانیه ظرفیت فروش تکمیل شده و غیر نورچشمی‎ ها از خرید باز می‎ مانند در آخرین مورد آن بهمن خودرو فروش فوری دو خودرو خود را که معمولا یک روز در ماه که از قبل اطلاع ‎رسانی می‎ شود راس ساعت ۱۰ صبح باز کرده بود و همانطور که مشخص شد به علت استقبال گسترده خریداران به سرعت ظرفیت آن تکمیل و دیگر امکان خرید وجود نداشت که البته ادعا می‎شود که با توجه به ظرفیت محدود برای فروش فوری و در مقابل تعداد زیاد متقاضیانی که در یک لحظه قصد ثبت‎ نام دارند این یک امر طبیعی و اجتناب‎ناپذیر است.

همین مساله باعث شده است تا کسب و کاری در کنار فروش فوری برای آموزش ثبت‎ نام در چند ثانیه شکل گیرد به صورتی که یکی از سایت‎ها تبلیغ می‎کند که ( به دلیل محدود بودن ظرفیت و مشکلات سامانه) «در این شرایط سرعت عمل در تکمیل فرم ثبت ‎نام و دانستن ترفند نحوه ثبت‎ نام دو خودرو در سایت بهمن موتور و نیز روش رفع خطاهای سایت که به علت حجم بالای ترافیک پیش می‎آیند از عوامل افزایش درصد موفقیت خواهد بود.

در واقع افرادی موفق به ثبت‎ نام خودرو می‎شوند که سریع‎تر از سایر کاربران مراحل ثبت‎ نام را طی کرده و وارد درگاه پرداخت بانکی شوند که با پکیج ثبت‎ نام می‎توانید ترفندهای لازم را اموزش ببینید» این تبلیغ نگارنده را به  فکر وا داشت که اگر فکری به حال سامانه الکترونیکی اموال تملیکی و مشکلات آن نشود احتمالا کسب و کار و پکیج‎هایی برای سرعت بخشیدن و ثبت ‎نام درمزایده ایجاد می‎ شود که به افزایش اشتغال در کشور منجر خواهد شد.

همچنین باید دانست که این روند اداری به دلیل آن است که مزایده یا حراج، از جمله تشریفات پیش‎بینی شده در قانون است که در آن، اموال منقول و غیر منقول مورد مزایده، به پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت، فروخته خواهد شد.

از جمله نهادهایی که به فروش اموال منقول و غیر منقول، از طریق مزایده اقدام می‎کنند، سازمان‌های دولتی نظیر سازمان جمع ‎آوری و فروش اموال تملیکی دولت بوده که زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی است.

سازمان جمع ‎آوری و فروش اموال تملیکی، با هدف ساماندهی امور مربوط به جمع‎آوری، نگهداری، اداره و فروش اموالی که به موجب قانون، به تملک،‌ تصرف، توقیف و یا مدیریت دولت در می‌آید راه‎اندازی شده است و نقش بسزایی در افزایش درآمد دولت از طریق فروش اموال تملیکی در مزایدات دارد.

این سازمان اقدام به راه ‎اندازی سامانه الکترونیکی مخصوص به خود، برای فروش اموال تملیکی دولتی کرده و امکان شرکت در مزایدات، صرفا از طریق این سامانه و به صورت الکترونیکی امکان‎پذیر است. (منبع:روزنامه عصر اقتصاد)

  • ۰۰/۱۰/۱۵

نظرات  (۱)

در بحث اقتصاد و فقر زدایی  متاسفانه دولت سابق خیلی بد عمل کرد.امیدوارم اقای رئیسی بتواند این مشکل را حل کند.بیشتر دلایل انتقادات به دولت به خاطر همین اقتصاد هست.علی الخصوص گرانی و تورم و مشکلات معیشتی وبیکاری جوانان و ......    

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">